• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4039 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند

پرونده جديد عليه رييس‌جمهور امريكا

معامله‌هاي تجاري ترامپ با روسيه زير ذره‌بين مي‌رود

ميثم سليماني

 

 

تحقيقات در خصوص پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا و ابعاد آن كماكان ادامه دارد و روز به روز بر گستردگي و وسعت آن افزوده مي‌شود. در آخرين خبرها از تحقيقات، رابرت مولر، بازپرس ويژه دخالت روسيه در انتخابات امريكا، با توجه به مداركي كه به دست آورده قصد دارد معاملات تجاري دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده با روسيه پيش از اعلام وي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري در سال 2015 را بررسي كند. تيم مولر از شاهداني كه در زمان تصميم ترامپ براي ورود به كارزار رياست‌جمهوري مطلع بودند خواسته است تا توضيحاتي ارايه دهند تا مشخص شود آيا ممكن است روس‌ها اطلاعاتي در خصوص رييس‌جمهور داشته باشند يا خير. به گزارش نشريه هيل تحقيقات بناست در خصوص افراد مرتبط به كمپاني ترامپ با روسيه مورد بررسي قرار گيرد. سي‌ان‌ان نيز گزارش داد كه محققان در بخشي از تحقيقات خود به پرسش‌هايي در مورد سفر ترامپ به روسيه در سال 2013 و برگزاري مراسم دختر شايسته رسيده است. در اين تحقيقات بناست از افرادي كه در جلسات ترامپ با رهبران كسب و كار يا مقامات دولتي حضور داشته‌اند، سوال‌هايي پرسيده شود. به گزارش سي‌ان‌ان، تمركز ديگر اين تحقيقات، روي تلاش‌هاي ناموفق براي ساخت برج ترامپ در مسكو بوده است؛ مذاكراتي كه در سال 2015 آغاز شد و به ناگاه در اوايل سال 2016 متوقف شد.

در حال حاضر اين ابهامات وجود دارد كه تصميم ترامپ براي حضور در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري زماني جدي شد كه او با مقام‌هاي روسي و تعدادي از تجار اين كشور مذاكراتي را انجام داد. ترامپ به طور عمومي اعلام كرده است كه مي‌خواهد در خصوص پرونده روسيه شهادت دهد. اما وكلاي رييس‌جمهور در اين خصوص ترديد دارند و هنوز به توافق نرسيده‌اند. در عوض وكلاي ترامپ در حال انتخاب گزينه‌اي براي مصاحبه با رييس‌جمهور هستند كه از او محافظت كنند و به او آسيبي وارد نشود. يكي از اين اقدامات مصاحبه كلامي محدود با پاسخ به پرسش‌هاي مكتوب است. ترامپ بارها بحث دخالت روسيه در انتخابات امريكا را شكار جادوگر خوانده و هرگونه تباني با روسيه در طول مبارزات انتخاباتي را رد كرده است.

جورج پاپادوپولوس، ريچارد گيتس و مايكل فلين، از جمله نزديكان ترامپ هستند كه به عنوان بخشي از تحقيقات مولر رسما مجرم شناخته شدند. پل منفورت رييس كمپين ترامپ نيز با اتهاماتي متعدد روبه‌رو است و به عنوان يك عامل سياسي در اوكراين فعاليت كرده و اتهامات او بسيار گسترده است. مولر همچنين در اوايل ماه جاري 13 شهروند روس و سه سازمان روسي را متهم به دخالت در انتخابات سال 2016 كرد.

 

نفوذ در هفت ايالت

طبق بررسي‌هاي جامعه اطلاعاتي ايالات متحده بايد مدارك قابل توجهي را دال بر نفوذ سايبري روسيه در شركت‌هاي مسوول ثبت نام انتخابات در 7 ايالت تاثيرگذار داشته باشند. گفته مي‌شود در اواخر دولت اوباما اين هفت ايالت مورد بررسي قرار گرفتند و ماه‌ها است كه زيرنظر قرار دارند و گفته مي‌شود داده‌ها و اطلاعات اين ايالت‌ها توسط روسيه به خطر افتاده‌اند. اين هفت ايالت، شامل آلاسكا، آريزونا، كاليفورنيا، فلوريدا، ايلينوي، تگزاس و ويسكانسين است. سه مقام اطلاعاتي ارشد كه نخواستند نام‌شان فاش شود به خبرگزاري NBC اعلام كردند كه سيستم‌ها در هفت ايالت به طرق مختلف دستكاري و سعي شده تا به سايت‌هاي دولتي و پايگاه داده‌هاي راي‌دهندگان واقعي دسترسي پيدا كنند كه اين موضوع انتخابات را به خطر انداخته است.

مقامات دولتي مي‌گويند كه نمي‌توان با قاطعيت گفت كه هيچ رايي تغيير نكرده است. طبق اطلاعات به دست آمده سيستم‌هاي انتخاباتي و سيستم‌هاي ثبت نام راي‌دهندگان و سيستم‌هاي جست‌وجوي راي‌دهندگان به خطر افتاده است.

گزارش‌ها حاكي از آن است در ماه سپتامبر 2017 وزارت امنيت داخلي، وزارت دادگستري با مقام‌هاي انتخاباتي در 50 ايالت تماس گرفتند تا از آنها سوال كنند كه آيا سيستم‌هاي‌شان مورد هدف قرار گرفته است يا خير. اين گزارش به 21 ايالت اشاره مي‌كند كه مورد هدف قرار گرفته‌اند و مقام‌هاي ايالتي اذعان كرده‌اند كه برخي از اين تلاش‌ها نيز موفق بوده است. خوان زاراته، تحليل‌گر NBC كه معاون مشاور امنيت‌ملي در مبارزه با تروريسم در دوران رياست‌جمهوري جورج بوش بوده است، مي‌گويد: من فكر مي‌كنم دولت اوباما بايد بيشتر تلاش مي‌كرد تا عليه روس‌ها در همه سطوح فشار وارد كند. اما ايالات متحده بسيار ملايم به اين تجاوز روسيه پاسخ داد. دنيس مك دوگان، رييس كارمندان كاخ سفيد در دولت اوباما به‌شدت با اين موضوع مخالف و معتقد است كه دولت تمام تلاش خود را براي جلوگيري از اقدامات روسيه قبل و بعد از انتخابات كرده است. در حال حاضر اين نگراني وجود دارد كه نفوذ و دخالت روسيه در انتخابات ميان‌دوره‌اي در امريكا ادامه داشته باشد.

 

 

كاهش دسترسي امنيتي كوشنر

طبق گزارش رسانه‌هاي ايالات متحده جرد كوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، دسترسي امنيتي خود در كاخ سفيد را از دست داده است. اين در حالي است كه در طول يك سال گذشته كوشنر اطلاعات طبقه‌بندي با سطح بالا را از جلسات امنيتي دريافت مي‌كرد. همزمان بررسي‌ها در زمينه تاييد امنيتي آقاي كوشنر ادامه دارد. لازم به ذكر است كه تعداد زيادي از كارمندان كاخ سفيد و نزديكان ترامپ هنوز مجوز‌هاي امنيتي را براي حضور در جلسات با طبقه‌بندي بالا دريافت نكرده‌اند و حتي گفته مي‌شود كه برخي از آنها هرگز اين مجوز را دريافت نخواهند كرد.

اين خبر تاكنون توسط گفت‌وگوي وكيل كوشنر با پوليتيكو و دو مقام ارشد كاخ سفيد با خبرگزاري رويترز تاييد شده است. پوليتيكو گزارش داد كه كوشنر روز جمعه از اين موضوع مطلع شده است. وكيل كوشنر به پوليتيكو گفته است، اين اقدام بر توانايي‌هاي آقاي كوشنر براي انجام ماموريت‌هايي كه از سوي رييس‌جمهور به او واگذار شده تاثير نخواهد داشت. برخي تحليلگران معتقدند كه چنين اقدامي به اين معناست كه كاخ سفيد در حال تغيير و بازگشت به نظم براي دسترسي به اسناد طبقه‌بندي شده است. ژنرال جان كلي، رييس كاركنان كاخ سفيد در اوايل ماه جاري گفت: او مي‌تواند تعداد افرادي كه داراي دسترسي امنيتي بالا هستند را محدود كند. تماس‌‌هاي كوشنر با مقام‌هاي خارجي موجب نگراني‌ها نسبت به ارايه اطلاعات كاخ سفيد به خارج از كشور است. نگراني در خصوص ارتباطات تجاري كوشنر و همچنين نقش او در پرونده روسيه را مي‌توان اصلي‌ترين دليل كاهش دسترسي امنيتي وي دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون