• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4039 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند

پشت پرده امتناع شركت آلماني از سوخت‌رساني به هواپيماي وزير خارجه ايران

گروه ديپلماسي| سفر اخير محمد‌جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان به مونيخ يك هفته پس از پايان با انتشار حاشيه‌هايي روبه‌رو شده است. روزنامه آلماني «زوددويچه» روز گذشته با انتشار خبري افشا كرد كه در جريان كنفرانس امنيتي مونيخ كه اواسط ماه جاري ميلادي برگزار شد، هيچ‌كدام از شركت‌هاي تامين سوخت حاضر نشدند به هواپيماي حامل «محمد‌جواد ظريف» وزير خارجه ايران
سوخت‌رساني كنند.

به گزارش خبرگزاري فارس، در خبري كه اين روزنامه منتشر كرد و شماري از رسانه‌هاي ديگر آلماني از جمله خبرگزاري آلمان و نشريه اشپيگل هم آن را بازنشر كردند آمده است كه شركت‌هاي تامين سوخت از اين نگران بودند كه با سوخت‌رساني به هواپيماي وزير خارجه ايران، تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران
را نقض كنند.

بر طبق اين گزارش، قرار بود كه وزير خارجه ايران پس از مونيخ راهي مسكو شود و به همين دليل كنسولگري ايران در مونيخ، از فرودگاه خواسته بود كه به هواپيماي وزير خارجه سوخت‌رساني شود. فرودگاه مونيخ اين درخواست را رد كرد چرا كه شركت‌هاي مسوول در اين زمينه، از فروش سوخت به هواپيماي ايراني خودداري كردند. «ولفگانگ ايشينگر» رييس كنفرانس امنيتي مونيخ در مورد اين موضوع به رسانه‌ها گفته كه با دشواري موفق شده كه اين مساله را حل كند و براي سوخت‌رساني به هواپيماي ظريف از وزارت دفاع و وزارت خارجه كمك گرفته است.

فرودگاه مونيخ يك هفته پيش از برگزاري كنفرانس مونيخ به ظريف اعلام كرده بود كه هواپيماي وي نمي‌تواند در بازگشت از هند به آلمان سوخت‌گيري كند. فرودگاه اعلام كرده بود كه نمي‌توان از شركت‌هاي محلي سوخت خريد چرا كه اين شركت‌ها نگرانند كه به اين وسيله تحريم‌هاي امريكا را نقض كنند. به طرف ايراني اعلام شده بود كه يا مي‌تواند با خود سوخت به همراه بياورد يا اينكه در وين سوخت‌گيري كند. مقامات ايراني اين موارد را به‌شدت رد كردند و از ايشينگر خواستند تا براي حل اين مساله وارد عمل شود. براساس گزارش‌هاي اعلام‌شده سرانجام نيروي هوايي آلمان به ايرباس وزير خارجه سوخت‌رساني كرده است.

انتشار اين خبر در فضاي مجازي با بازتاب‌هاي بسياري روبه‌رو شد و برخي از كاربران در فضاي مجازي اين مساله را به تداوم محدوديت‌هاي پيش از برجامي در قبال صنعت هوايي ايران دو سال پس از حصول توافق هسته‌اي ايران با 1+5 تعبير كردند. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به فضاسازي‌هاي انجام‌گرفته با اشاره به اينكه اين مساله آن چنان كه در اخبار منتشر شده آمده موضوعي عمده و پيچيده نبود، اعلام كرد كه شركت‌هاي سوخت رسان مستقر در فرودگاه مونيخ با ترديدها و تعلل ناخواسته‌اي روبرو شدند كه در نهايت با پيگيري‌هاي بعمل آمده و هماهنگي وزارت خارجه آلمان، با رفع مشكلاتي كه ايجاد شده بود، سوخت‌رساني به هواپيماي وزير صورت گرفت.

محمد جواد ظريف در 5 سال گذشته هرسال در اجلاس امنيتي مونيخ حضور پيدا كرده بود و تاكنون هواپيماي حامل وي و هيات همراه با چنين مشكلي روبه‌رو نشده بود. به گزارش اعتماد، محمد جواد ظريف در بسياري از سفرهاي خارجي خود از هواپيماي متعلق به شركت هواپيمايي معراج استفاده مي‌كند و اين شركت هوايي به دليل آنچه كه ايالات متحده نقش اين خطوط هوايي در كمك به دولت بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه و حزب‌الله لبنان مي‌خواند در ليست تحريم‌هاي امريكا قرار دارد. همين مساله شركت سوختگيري خصوصي در مونيخ را با شك و ترديد روبه رو كرده است.

وزارت خزانه داري امريكا در سال 2016 با صدور بيانيه‌اي ليستي از خطوط هوايي ايراني را كه از ليست تحريم‌ها خارج شده‌اند اعلام كرد اما همزمان تاكيد كرد كه خطوط هوايي معراج به دليل نقش داشتن در انتقال كمك به دولت بشار اسد و حزب‌الله لبنان در ليست تحريم‌ها باقي مي‌ماند. در بيانيه وزارت خزانه داري امريكا تاكيد شده كه با وجود برداشته شدن تحريم‌هاي ثانويه (مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران) در نتيجه توافق هسته‌اي اما تحريم‌هاي اوليه امريكا همچنان به قوت خود پابرجا است كه شركت هوايي معراج نيز در ليست اين تحريم‌ها (اوليه و غير‌مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران) قرار مي‌گيرد. محمد جواد ظريف اين‌بار براي سفر به مونيخ از خطوط هوايي «دنا» استفاده
كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون