• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4039 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۰ اسفند

آشنايي با Kitsch در دوران پساترامپ

سطحي، فريبنده و بنجل

سعيده ايجادي

چندي است واژه كيچ و تعاريف آن در عرصه‌هاي مختلف هنري، ادبي و سياسي مورداستفاده قرارگرفته و چيستي پديده‌اي به اسم كيچ و چگونگي شكل‌گيري آن و تاثيرش بر زندگي امروز توسط روشنفكران، نويسندگان و منتقدان مختلفي به بحث گذاشته‌ شده است.

بيشتر افراد، اتفاق‌نظر دارند كه كيچ ريشه در زبان آلماني دارد و در سال‌هاي 1860 و 1870 ميلادي در بازارهاي هنري مونيخ براي تعريف آثار عامه‌پسند، ارزان و خوش فروش مورداستفاده قرار مي‌گرفت.

از عمده دلايلي كه ريشه واژه كيچ را آلماني مي‌دانند، وجود فعل Kitschen در زبان محلي آلماني است كه به معناي روفتن گل و لايي است.

هرچند عده‌اي بر اين باورند كه كيچ و گسترش معناي امروزه آن، ريشه در واژه Sketch انگليسي دارد و در مورد تصاوير و طرح‌هاي سردستي ارزاني به كار مي‌رفته كه جهانگردان امريكايي در مونيخ خريداري مي‌كردند.

درهرحال در زبان انگليسي و فرانسوي، معادل واژه‌اي براي كيچ وجود ندارد و به همين شكل مورداستفاده قرار مي‌گيرد. در ايران با ترجمه آثار ميلان كوندرا، نويسنده چك و به‌خصوص اثر معروف او «بار هستي»، كيچ بسيار بر سر زبان‌ها افتاد. در ميان منتقدان، «نجف دريابندري» درباره كيچ و حضور آن در جنبه‌هاي مختلفي از فرهنگ ما به بحث پرداخته است و هرچند تلاش شده كه واژه‌ معادلي نيز براي كيچ در زبان فارسي ارايه شود، اما امروزه اين واژه به همان صورت رايج در زبان‌هاي آلماني، انگليسي و فرانسوي به كار مي‌رود. معادل‌هايي چون:

«مزخرف» يا «مزخرفات» كه به معناي «آراسته‌شده با چيزهاي فريبنده» است و توسط نجف دريابندري ارايه‌شده است، البته معادل‌هايي مانند باسمه‌اي و بنجل نيز براي كيچ پيشنهادشده است. گفتني است، در برخي گرايش‌هاي هنري، كيچ تنها يك صفت منفي محسوب نمي‌شود، بلكه كيچ يك‌روند است كه در طول زمان رشد پيداكرده و در قرن اخير وارد مباحثات بسيار جدي هنر شده است. گسترش اين روند انحرافي در دوران پساترامپ بار ديگر از زباله‌دان هنر امريكا در حال سر برآوردن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون