• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

سفر وليعهد سعودي به لندن در ميان اعتراض‌هاي مردمي انجام مي‌شود

بازديد از انبار اسلحه سعودي

شهاب شهسواري

محمد بن سلمان، وليعهد سعودي بعد از يك سفر سه روزه به مصر، وارد لندن شد تا با نخست‌وزير بريتانيا ديدار كند و در يك مراسم نادر به گفت‌وگو با ملكه و وليعهد بريتانيا بنشيند. در اين سفر قرار است محمد بن سلمان، قراردادهاي كلان تازه‌اي در حوزه‌هاي مختلف با بريتانيا امضا كند. بريتانيا يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان اسلحه به عربستان سعودي است و طي يك سال گذشته به صورت رسمي بيش از دو ميليارد پوند سلاح به عربستان سعودي صادر كرده است، اين در حالي است كه پايگاه خبري ميدل ايستاي روز دوشنبه افشا كرد ميزان صادرات سلاح بريتانيا به عربستان بسيار بيشتر از رقم اعلام شده است و بخش عمده اين صادرات به صورت پنهاني و محرمانه انجام مي‌شود. همزمان با اين سفر بخشي از فعالان رسانه‌اي و سياسي بريتانيا براي اعتراض به استقبال دولت بريتانيا از وليعهد سعودي، آماده مي‌شوند. روزنامه ديلي‌تلگراف، تيتر يك خود را با عنوان «عربستان آماده كمك به بريتانيا براي مقابله با تروريسم است» به يك مصاحبه اختصاصي با وليعهد عربستان سعودي اختصاص داده است. تلگراف به نقل از محمد بن سلمان مي‌نويسد كه بركزيت اين مزيت را دارد كه اجازه مي‌دهد جاي بيشتري براي عربستان سعودي در تجارت خارجي با بريتانيا باز شود. وليعهد جوان سعودي همچنين گفته است كه اگر روابط ميان لندن و رياض بهتر شود هم شهروندان بريتانيا، هم شهروندان سعودي و هم بقيه كشورهاي جهان در امنيت بيشتري زندگي خواهند كرد.

 

تجمع‌هاي اعتراضي براي استقبال از بن سلمان

سفر وليعهد سعودي به بريتانيا در شرايطي انجام مي‌شود كه بخشي از جامعه مدني بريتانيا به‌شدت نسبت به جنايت‌هاي عربستان سعودي در جنگ يمن و حمايت سياسي و نظامي دولت بريتانيا از دولت عربستان، ناخشنود هستند. اندرو اسميت، سخنگوي كارزار مبارزه با صادرات اسلحه در بريتانيا از ترزا مي‌، نخست‌وزير اين كشور خواسته است كه حمايت تسليحاتي از رياض را متوقف كند. به گزارش ديلي‌ميل اين فعال مدني تاكيد مي‌كند: «اكثريت قاطعي از مردم بريتانيا از سياست‌هاي ترزا مي‌در برابر عربستان حمايت نمي‌كنند. » اين فعال مدني با اشاره به عقالي كه وليعهد سعودي روي چفيه‌اش مي‌بندد و تشابه آن به حلقه نور بالاي سر فرشتگان مي‌گويد: «او هر چند بالاي سرش حلقه دارد، اما در واقع نماينده يكي از بدترين ديكتاتوري‌هاي خودكامه جهان است. وقت آن رسيده كه ترزا مي ‌و همكارانش حمايت از اين رژيم خودكامه بدكار را متوقف كنند. » برنامه‌ريزي براي برگزاري تجمع‌هاي اعتراضي به سفر وليعهد سعودي باعث شده است تا وزير خارجه عربستان سعودي، عادل الجبير به اين موضوع واكنش نشان دهد. جبير در گفت‌وگو با شبكه چهار راديو بي‌بي‌سي در مورد اعتراضات گفته است: «اين عادت و سنت شهروند شماست كه چنين كاري انجام دهند و همواره در لندن شاهد اعتراض و تجمع هستيم. به اعتقاد من اين اعتراضات هيچ تاثيري روي سفر وليعهد نمي‌گذارد.»

او همچنين مدعي شد كه عربستان سعودي خواهان جنگ در يمن نيست، بلكه اين جنگ به عربستان تحميل شده است و ادعا كرد: «معترضان بايد عليه حوثي‌ها تظاهرات كنند.»

 

تحقير قطر در قاهره

سعود القحطاني، وزير مشاور در امور دربار عربستان سعودي كه در هيات همراه محمد بن سلمان، وليعهد سعودي در سفر به مصر حضور داشت از اظهارات محمد بن سلمان در مورد بحران ديپلماتيك با قطر در جمع خبرنگاران مصري خبر داده است. اين مقام سعودي مي‌نويسد كه روز سه‌شنبه، محمد بن سلمان در جمع خبرنگاران مصري گفته است كه به هيچ‌وجه خودش را درگير مساله قطر نمي‌كند. قحطاني در حساب كاربري شخصي خود در توييتر به نقل از وليعهد سعودي نوشته است: «من اصلا ذهنم را مشغول اين قضيه نمي‌كنم. كسي كه به اين پرونده مشغول است، مقامي دون‌پايه‌تر از يك وزير در عربستان است. كل جمعيت قطر كمتر از يك خيابان در قاهره است و هر وزيري در عربستان سعودي به تنهايي مي‌تواند كل اين بحران را حل كند.» قحطاني در توييتر خود نوشته است: «يك همكاري عزيز در وزارت امور خارجه به پرونده قطر مشغول است كه رتبه 12 دولتي دارد و اين پرونده يكي از مسائلي است كه كنار كارهاي روزمره مسوول رسيدگي به آن است.» وزير مشاور در امور دربار عربستان گفته است كه وليعهد سعودي بحران قطر را با سياست‌هاي امريكا در برابر كوبا مقايسه كرده است و گفته: «من البته در اين مورد با اعلي‌حضرت اختلاف نظر دارم. زماني كه ايالات متحده كوبا را تحريم كرد، امريكايي‌ها با كمبود سيگار برگ كوبايي مواجه شدند، اما ما با هيچ كمبودي مواجه نشده‌ايم. قطر اما در همه‌چيز دچار كمبود شده است، از جمله در علوفه و به جاي يك شبه‌جزيره، در حال تبديل شدن به يك جزيره منزوي است.»

 

 

مزدوري دستگاه سياست خارجي بريتانيا براي تبليغات وليعهد

موسسه غيردولتي «دفتر روزنامه‌نگاري تحقيقاتي» در گزارشي كه با همكاري روزنامه تايمز لندن منتشر شده است، در آستانه سفر محمد بن سلمان به بريتانيا، افشا كرد كه يك ديپلمات بلندپايه بريتانيايي در سطح مديركل وزارت امورخارجه، برخلاف قوانين موسسات دولتي بريتانيا در حال حاضر با دريافت يك مرخصي بدون حقوق از وزارت خارجه به عنوان مشاور تبليغاتي و روابط عمومي براي وليعهد عربستان سعودي كار مي‌كند. بر اساس اين گزارش جوليون ولش، كه در مقام معاون مديركل خاورميانه و سرپرست معاهدات بين‌دولتي وزارت خارجه فعاليت كرده است، از سال 2014 يك مرخصي بدون حقوق ويژه دريافت كرده است تا در مقام مشاور به موسسه خصوصي كانسولوم (‍Consulum) برود. محمد بن سلمان، وليعهد سعودي يكي از مشتريان اين موسسه تبليغاتي است كه در لندن و دوبي شعبه دارد. دفتر روزنامه‌نگاري تحقيقاتي به مداركي دست يافته كه نشان مي‌دهد جوليون ولش، بر خلاف مقررات جاري دولتي براي عدم فعاليت ديپلمات‌هاي بريتانيايي براي منافع كشورهاي خارجي است. بر اساس تحقيقات اين دفتر، 34 ديپلمات بلندپايه وزارت خارجه بريتانيا در حال حاضر از مرخصي بدون حقوق ويژه براي كار در موسسات خصوصي استفاده مي‌كنند كه به كشورهاي خارجي خدمات مي‌دهند. به گفته لويد راسل مويل، نماينده پارلمان بريتانيا «احتمال تداخل منافع در چنين شرايطي بسيار نگران‌كننده است و وزارت خارجه نبايد ديپلمات‌هايش را براي روابط عمومي و تبليغات منافع ديگر كشورها در اختيار آنها قرار دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون