• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4044 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ اسفند

تاريخ، باورها و اسطوره‌هاي ايراني با درخت عجين است

احمد مسجد جامعي با تبريك روز درختكاري درباره اهميت درخت در جغرافياي ايران گفت: آب، آباداني و درخت در اقليم نيمه‌خشك ايران از جايگاه ممتازي برخورداربوده و به دليل اهميت آن است كه مي‌بينيم سبزه و درخت با داستان‌ها، اسطوره‌ها و قصه‌هاي مردمي ما پيوندي نزديك و تنگاتنگ دارد.

وزير پيشين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سپس درباره كتاب «حفظ درختان كهنسال از باور تا قانون» به بحث پرداخت و گفت: اين كتاب اثر خوبي است و هم قوانين و هم اسناد را جمع‌آوري كرده اما اطلاعات تهران و درختان و طبيعت اين شهر را كامل‌تر مي‌توان ارايه داد.

وي در ادامه به نمونه‌هايي از درختان تاريخي تهران كه در اين كتاب از آنها نامي برده نشده اشاره كرد و گفت: مثلا ما هفت چنار در بريانك داشتيم كه از آنها دو چنار بيشتر نمانده كه در دهه 40 ثبت ميراث هم شده‌اند. يكي از چنارها كه به گفته‌اي قديمي‌ترين چنار تهران است، چنار امامزاده يحيي است كه آن هم ثبت شده ولي در اين كتاب نيست. مسجد جامعي ادامه داد: متاسفانه قوانين به گونه‌اي هستند كه توان حمايت از طبيعت را ندارند و ضمانت اجرايي هم براي آنها نمي‌توان تصور كرد. عضو شوراي شهر تهران نمونه‌اي را مطرح كرد كه نشان از ضعف قانون يا مجري قانون دارد: چندي قبل روبه روي شركت نگين خودرو كه نمايندگي ماشين‌هاي فرانسوي را دارد تعدادي درخت به نام هرس، خشك شد كه حداكثر مجازات براي آن كاشت تعداد دو برابر درخت و پرداخت خسارت بود. اين در حالي است كه مي‌شد نمايندگي ماشين‌هاي فرانسوي را متعهد به ساخت فضاي سبز جديد در تهران كرد. وي در پايان گفت: با اين قوانين سخت است كه بتوان ميراث طبيعي تهران را حفظ كرد مگر آنكه شهروندان با حساسيت‌هاي بجاي خود عملا زمينه اين تخلفات را خشك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون