• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4047 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۰ اسفند

استيو بنن مي‌خواهد پوپوليسم را به يك نهضت بين‌المللي تبديل كند

جهاني‌سازي ترامپ

شهاب شهسواري

 

 

در روزگاري كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در حال امضاي فرمان‌هاي حمايت‌گرايانه براي اقتصاد امريكا و ايجاد تعرفه براي واردات است، استراتژيست ارشد پيشينش، استيو بنن به آن‌سوي اقيانوس اطلس رفته است تا ترامپ‌هاي بيشتري را براي اروپايي‌ها تبليغ كند. معمار كارزار ساختارشكنانه دونالد ترامپ حالا تور تازه‌اي را در اروپا شروع كرده است تا با احزاب سياسي راست‌افراطي و عوام‌گراي اروپا همكاري كند. او طي روزهاي گذشته در زوريخ، رم، ميلان و ليل فرانسه با سخنراني در همايش‌ها و ديدارهاي خصوصي وقت خود را به گفت‌وگو و مشاوره با سياستمداران پوپوليست اروپايي گذراند كه اين روزها در كشورهاي مختلف قاره سبز با استقبال بيشتر راي‌دهندگان مواجه شده‌اند. در آلمان حزب راست‌گراي افراطي آلترناتيو براي آلمان، مهر ماه امسال براي اولين‌بار نه تنها وارد بوندستاگ شده است بلكه توانسته است بيش از يك‌هشتم كرسي‌هاي پارلمان را از آن خود كند، در ايتاليا در جناح راست ائتلاف ضد مهاجرت شمال از يك سو و در جناح چپ جنبش پنج‌ستاره از سوي ديگر بخش اعظم كرسي‌هاي پارلمان را در انتخابات هفته گذشته از آن خود كردند و در فرانسه چند ماهي بيشتر از رسيدن مارين لوپن راست‌گرا به دور دوم انتخابات نگذشته است. پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا، حالا براي عوام‌گرايان ضد ساختار قدرت را از يك سراب دور از دسترس به يك هدف قابل دستيابي تبديل كرده است.

استيو كي بنن، بعد از سفر به ايتاليا مي‌گويد كه «تنها تلاش من اين است كه زيرساخت جهاني جنبش پوپوليسم را ايجاد كنم.» روز شنبه استيو بنن در شهر شمالي ليل سخنران اصلي كنگره سالانه حزب جبهه ملي فرانسه پيش پاي مارين لو پن، رهبر حزب بود. خبر سخنراني استيو بنن در اين كنگره كاملا ناگهاني توسط لويي آليو، معاون دبيركل جبهه ملي در توييتر اعلام شد. نيويورك‌تايمز در گزارشي مي‌نويسد كه استيو بنن به احتمال زياد بعد از فرانسه به مجارستان خواهد رفت و با ويكتور اوربان، نخست‌وزير جوان اين كشور ديدار خواهد كرد. هر چند به نوشته نيويورك‌تايمز اين ديدار هنوز قطعي نشده است. استيو بنن اوربان را با صفاتي «قهرمان» و «موثرترين فرد در صحنه كنوني» تحسين كرده است. بنن قبل از فرانسه به سوييس و ايتاليا هم سفر كرده‌بود، او در زوريخ با تعداد از نمايندگان حزب راست‌گراي تندروي آلترناتيو براي آلمان ديدار و گفت‌وگو كرد.

اصلي‌ترين مقصد سفر بنن، ايتاليا بود كه درست چند روز پيش از رسيدن او، عوام‌گراهاي راست‌گرا و چپ‌گرا در انتخابات موفق شده‌بودند رقباي خود از ساختار مستقر سياسي را كنار بزنند. به نظر مي‌رسد ايتاليا اكنون به دژ مستحكم عوام‌گرايان اروپا تبديل شده است، جايي كه استيو بنن قطعا احساس غريبي نكرده است. استيو بنن در ايتاليا حاضر نشد از سياستمداراني كه با آنها ديدار و گفت‌وگو كرده است، نام ببرد اما گفت كه با طيف وسيعي از سياستمداران، فعالان و سرمايه‌گذاران ديدار كرده است. او پس از موفقيتش در رساندن دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري در امريكا، حالا به دنبال جهاني كردن پروژه پوپوليسم خود است، و نكته طعنه‌آميز ماجرا اينجاست كه بخش اعظم سياست‌هاي تبليغاتي گروه‌هايي كه از آنها دفاع مي‌كند مخالفان بزرگ جهاني‌سازي هستند. به نوشته نيويورك‌تايمز، استيو بنن پيش از سفرش گفته است كه قصد دارد يك انديشكده بسازد تا از طريق آن «ايده‌هاي عوام‌گرايانه اجتماعي و اقتصادي را مسلح كند». او اين پروژه را در قالب تاسيس و تكثير وب‌سايت‌هايي مانند بريت‌بارت در سراسر اروپا چه متعلق به خودش و چه متعلق به ديگر تحت راهنمايي و مشاوره او، پيگيري مي‌كند. او همچنين قصد دارد يك ارتش از پياده‌نظام پوپوليست‌ها و عوام‌گرايان براي استفاده در شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد كند. بنن مي‌گويد پيام واحدي كه از همه گروه‌هاي عوام‌گرا در اروپا به او رسيده است اين بود كه آنها احساس مي‌كنند به رسانه‌هايي براي انعكاس افكار و عقايد‌شان نياز دارند و چه كسي بهتر از استيو بنن، كه با بريت‌بارت به ستاره وب‌سايت‌هاي اطلاع‌رساني عوام‌گرا و پوپوليست در امريكا بدل شد و نهايتا موفق شد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور مطلوب خود را در اين كشور به قدرت برساند. بنن كه به تازگي و بعد از اخراج از كاخ سفيد، مجبور شد از وب‌سايت بريت‌بارت هم جدا شود، مي‌گويد: «سياستمداران اروپايي بريت‌بارت را مي‌بينند و احساس مي‌كنند كه دقيقا به چنين چيزي در زبان خودشان نياز دارند.» بنن مي‌گويد: «فرقي نمي‌كند خودم تاسيس كنم يا يك سرمايه‌گذار محلي، اما قطعا در سال پيش رو وب‌سايت‌هاي ملي‌گراي پوپوليست در اين كشورها و به زبان محلي يكي‌يكي جوانه مي‌زنند تا سطح جديدي از اين ايده‌ها را تبليغ كنند.»

بنن معتقد است كه مهاجرت و پناهجويان در حال حاضر به اندازه كافي دغدغه اروپايي‌ها است و پوپوليست‌ها در اين حوزه به اندازه كافي از حمايت راي‌دهندگان برخوردارند و بايد مبارزه سياسي را وارد عرصه‌هاي تازه‌اي كرد. بنن مي‌گويد: «بايد دولت‌هاي ملي‌گرايي روي كار آورد كه بتوانند در نبرد بزرگ تمدن‌ها عليه تمدن‌هاي باستاني تركي، ايراني و چيني مبارزه كنند، جنگيدن در اين ميدان كار نخبگان سياسي نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون