• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4061 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۱ فروردين

ضرورت حضور جوانان براي اجراي حمايت از كالاي ايراني

رضا اميدوار تجريشي

 

 

چند سال اخير، نام‌گذاري هر سال توسط مقام معظم رهبري با تاكيد بر اقتصاد مقاومتي و توانمندسازي داخلي همراه بوده است و امسال نيز شاهد حمايت قاطع ايشان از عرصه توليد بوده‌ايم. حال با اين اوصاف بايد در بزنگاه تاريخي از اين فرصت به نحو احسن بهره‌برداري كرد. در اين بين بايد نكاتي از كلام معظم‌له را نيز آويزه گوش كرده و همواره به مسوولان يادآوري كرد. ١- توليد ٢- كيفيت ٣- صادرات 4-توليد كالاي ايراني كه توانايي آن به صورت بهينه در داخل موجود است و نيازهاي داخلي را نيز به نحو احسن برآورده مي‌كند.

البته نكته حائز اهميت كه بايد توجه ويژه تمامي توليدكنندگان و مسوولان را به خود جلب كند، برندسازي قوي در عرصه داخلي و خارجي است چراكه كالاي باكيفيت را نمي‌توان بدون معرفي و برندسازي جهاني به بازارهاي مختلف معرفي كرد زيرا اين روزها در جنگ اقتصادي مولفه اول برند و ايجاد علاقه در بين خريداران است. همان‌طور كه ايشان طي سخنراني روز اول عيد خود در حرم مطهر امام رضا(ع) فرمودند كه كيفيت كالا بايد توسط توليدكنندگان مدنظر قرارگيرد و به‌ غير از تكاليف شرعي راه توليد باكيفيت را نيز بايد در مسير صحيح انداخت چراكه توليدكننده به دنبال جلب رضايت مشتريان خود و جذب بيشتر بازار است اما در اين حين ريل‌گذاري مسير در جهت توليد باكيفيت توسط دولت و حاكميت صورت مي‌گيرد.

در واقع با هموارسازي و كم كردن دغدغه توليدكننده از درگيري‌هاي روزانه اعم از مواد اوليه و ماشين‌آلات، كم كردن قوانين ضد توليد و بروكراسي اداري و مبارزه با فساد، مي‌تواند در اين راه گام برداشت كه در اين راستا نقش قوه قانونگذار در تسهيل اين امور بسيار حايز اهميت است و با بازنگري در قوانين مي‌تواند سدهايي كه در ميان راه توسعه وجود دارد، برداشته شود. در اين بين يكي از مهم‌ترين راه‌هاي توسعه اقتصادي صادرات محصولات غيرنفتي و توليدي است كه با توجه به همسايگي با ١۵ كشور دنيا و قرارگيري در شاهراه مواصلاتي منطقه و كريدور شرق و غرب كه مي‌توان همان راه ابريشم ناميد، صادرات توليدات داخلي را به نحو احسنت انجام داد.

در اين ميان، صادرات محصولات توليدي و خدماتي بايد در اهم مراودات بين‌المللي قرار گيرد كه در اينجا نقش مهم سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه بسيار مشهود است. رفع موانع صادرات اعم از ايجاد قوانين يك‌شبه و رژيم سياسي با همسايگان براي رسيدن به اين هدف بزرگ بسيار مهم است كه وزارت امور خارجه با كمك سفارت‌هاي ايران در ديگر كشورها و اولويت قرار دادن تبادلات تجاري و كمك به تجار ايراني در اين مسير مي‌تواند گام مثبتي بردارد و همچنين سازمان توسعه تجارت با همكاري وزارت امورخارجه در جهت پررنگ‌تر كردن رايزني‌هاي اقتصادي خود در بازارهاي هدف مي‌توانند، كمك شايان توجهي به توليد داخلي كنند. همچنين بايد تاكيد داشت محصولاتي كه به صورت خام يا با كمترين پردازش توليد صادر مي‌شود با سرمايه‌گذاري مشترك بين‌المللي تبديل به محصولاتي با ارزش افزوده بالا شده تا ارزآوري بيشتري داشته باشد.

رييس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون