• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5652 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ آذر

گزارش «اعتماد» از قتل يك زن 24 ساله در پي مشاجره خانوادگي

جنايت با اسلحه كلاش در اروميه

يكي از اقوام مقتول: مي‌گويند متهم قصد داشته همسرش را به قتل برساند اما اشتباهي به عروسش شليك كرده؛ مگر مي‌شود اشتباهي سه تير شليك كرد؟!

گروه حوادث

17 آذر ماه جاري حدود ساعت 8 الي 9 شب در روستاي كورانه سرو مردي در پي مشاجره خانوادگي عروس خود را به قتل مي‌رساند. طبق اخبار رسمي كه اعلام شده متهم قصد داشته همسر خود را به قتل برساند، اما عروس خود را به اشتباه به قتل رسانده است.

پیگیری های «اعتماد» نشان می دهد طی سه هفته اخیر ۴ زن و دختر به قتل رسیده اند. اين جنايت‌ها در «كرمانشاه، تهران، اروميه و مشهد» رخ داده است و متهمان آن «همسر، نامزد، پدرشوهر و پدر» اين زنان و دختران جوان بوده‌اند.

«رويا.ا» زن جوان 24 ساله كه به گفته يكي از اقوام نزديك او در «هجده، نوزده سالگي» ازدواج كرده بود یکی از موارد قربانيان خشونت‌هاي خانوادگي است. او به دست پدرشوهرش به قتل رسيده است. اين فرد نزديك به خانواده به «اعتماد» مي‌گويد: «اينكه اعلام شده رويا به اشتباه به قتل رسيده، معنايي ندارد. رويا را پدرشوهرش به قتل رسانده است. اگر اشتباهي در كار بود يك تير شليك مي‌شد نه سه تير!»

اين حادثه كه در بخش صوماي برادوست اروميه به وقوع پيوسته با بالا گرفتن تنش پدرشوهر رخ داده و منجر به قتل عروس 24 ساله خانواده شده است و پس از شليك سه گلوله متهم از محل جنايت متواري مي‌شود.

پس از اين جنايت سامان غني‌زاده، فرمانده اين استان از دستگيري قاتل مسلح كه عروس خود را در يكي از روستاهاي اروميه به قتل رسانده بود، خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «به دنبال وقوع قتل زني جوان با اسلحه گرم كارآگاهان پليس آگاهي وارد عمل مي‌شوند و تحقيقات لازم را شروع مي‌كنند. سرانجام متهم در مخفيگاهش دستگير و در بازرسي از او يك قبضه اسلحه كلاش و مهمات مربوطه كشف مي‌شود.»

اين جنايت نيز مانند تمام جنايات ديگر كه در آن زني به قتل مي‌رسد، واقعيت تا حدودي مخفي مانده است و اهالي در پيگيري‌هاي «اعتماد» يا مي‌گويند هيچي نمي‌دانند يا هر كسي يك چيز مي‌گويد. يكي از اهالي مدعي است: «رويا چند وقت پيش به خاطر اختلافاتي كه با خانواده پدري‌اش داشت مدتي از خانه پدرشوهرش رفته بود تا اينكه دوباره برگشت و اين اتفاق رخ داد.» اما حالا يكي از اقوام نزديك رويا در راستاي اين حادثه به «اعتماد» از جزييات ماجرا توضيح مي‌دهد.

رويا چند سال بود كه ازدواج كرده بود و چند فرزند داشت؟

5 سالي مي‌شد كه ازدواج كرده بود و يك فرزند چهار ساله داشت.

از جزييات حادثه بگوييد.

پدرشوهر رويا اعتياد داشت. چند روز قبل از اين حادثه با همسرش اختلاف پيدا كرده بود و از روزي كه رويا دوباره به خانه پدرشوهرش برگشته بود مرتب او را اذيت مي‌كردند. آن شب هم متهم با همسرش مشكل داشته كه به رويا سه تير شليك مي‌كند.

عنوان شده كه تير به صورت اشتباهي به رويا برخورد كرده؟ يعني متهم قصد داشته به همسرش شليك كند، اما اشتباهي به عروسش شليك كرده است؟

اشتباهي در كار نبوده، چراكه اگر اشتباه بود سه تير شليك نمي‌شد و يك تير شليك مي‌شد.

رويا با همسرش مشكل داشت؟

نه، اتفاقا مشكلي هم نداشتند. فقط يك مدت از خانه پدرشوهرش رفته بودند تا زندگي مستقلي داشته باشند. خانواده همسر رويا او را خيلي اذيت مي‌كردند و رويا هم هر بار قهر مي‌كرد و از خانه آنها مي‌رفت تا اينكه دوباره به خانه آنها برمي‌گردد و اين اتفاق مي‌افتد.

همسر رويا شب حادثه كجا بود؟

برادرشوهر رويا او را به يك بهانه از خانه بيرون برده بود.

با اين وجود يعني نقشه قبلي براي قتل وجود داشته است؟

بله، هجدهم آذر ماه هم جنازه رويا را از پزشكي قانوني تحويل گرفتيم و او را به خاك سپرديم. آن طوري كه ما ديديم و شنيديم گويا از عمد رويا را به قتل رسانده است.

 

قتل زنان و دختران معمولا با يك توجيه اخلاقي همراه است. مرداني كه همسر، خواهر، فرزند دختر، مادر، دخترعمو و... را ملك خود مي‌پندارند و به دليل تفاوت در اعتقادات و عملكرد زن مورد نظر او را به قتل مي‌رسانند. اين قتل‌ها معمولا به دليل پيوند‌هاي خانوادگي مشترك ميان اطرافيان قاتل و مقتول يا به همراه داشتن تاييد نزديكان مقتول مجازاتي به دنبال ندارد.

قتل زنان و دختران خشونتي است كه اغلب بر پايه عبور زن از خط قرمزهاي خانوادگي و از سوي مردان خانواده بر زنان اعمال مي‌شود. هرچند گزارش رسمي درباره آمار اين خشونت‌ وجود ندارد و نمي‌توان گفت آمار وقوع آن در كشور زياد يا كم است، اما اغلب اين قتل‌ها در مناطق جغرافيايي كه زندگي طوايفي وجود دارد و مردان خانواده پيرو قوانين نانوشته طايفه هستند، رخ مي‌دهد. گرچه كه قوانين ما نيز در مواردي اجازه قتل زن توسط مثلا همسرش را داده است. همچنين طبق گفته برخي كارشناسان؛ لايحه موسوم به «صيانت، كرامت و تامين امنيت بانوان در برابر خشونت» طوري تدوين شده كه در مقابله با خشونت‌ها و قتل‌هاي خانوادگي يا ناموسي كارآمدي ندارد. در اكثر موارد انگيزه قاتلان از اين قتل‌ها بيان نمي‌شود و حتي در برخي از اين قتل‌ها، شكايات عليه قاتلان به جايي نمي‌رسد.

 

قتل 4 زن و دختر طي سه هفته

از ابتداي آذر ماه تاكنون و طي سه هفته بر اساس اخبار منتشر شده؛ 4 زن و دختر به قتل رسيده‌اند. اين جنايت‌ها در «كرمانشاه، تهران، اروميه و مشهد» رخ داده است و متهمان آن «همسر، نامزد، پدرشوهر و پدر» قربانيان خشونت خانوادگي بوده‌اند.

4 آذر ماه 1402 يك زن جوان اهل روستاي رحمان‌آباد شهرستان كنگاور در استان كرمانشاه توسط همسرش به قتل مي‌رسد. متهم بازداشت و در اعترافات خود عنوان مي‌كند كه همسرش را به خاطر اختلافات خانوادگي به قتل رسانده است. به گفته برخي اهالي اين زن قصد جدايي از همسرش را داشته است.

9 آذر ماه يك دختر 17 ساله توسط نامزد خود با ضربات متعدد چاقو در يكي از خيابان‌هاي مشهد و در مقابل انظار عمومي به قتل مي‌رسد.

17 آذر ماه يك زن جوان اهل اروميه به دليل مشاجره خانوادگي توسط پدرشوهر خود به قتل مي‌رسد.

19 آذر ماه همشهري اعلام كرد كه دختري 21 ساله ساكن تهران به دليل اينكه قصد داشت تنها در خانه مجردي زندگي كند توسط پدرش با ضربات چاقو به قتل مي‌رسد.

متهم در مورد انگيزه‌اش اعتراف كرد كه به ‌شدت مخالف زندگي جداگانه دخترم بودم، چون از آبروريزي و حرف و حدي مردم مي‌ترسيدم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون