احتمال اجراي «روياي يك شب نيمه تابستان» در كمپاني رويال شكسپير
«CNN » معرف ايران نيست
بابك احمدي
نمايش «روياي يك شب نيمه تابستان» به كارگرداني مصطفي كوشكي پس از ۱۶۳ اجرا در تهران و موفقيت در جشنواره بينالمللي تئاتر فجر؛ راهي بيست ودومين فستيوال تئاتر شكسپير لهستان شد. اين بازيگر و كارگردان كه پس از پشت سر گذاشتن دو اجرا در جشنواره «گدانسك» حالا به كشور آلمان سفر كرده است در گفتوگو با «اعتماد» از استقبال مسوولان برگزاري جشنواره، تماشاگران و مديران چند كمپاني ديگر از اين نمايش خبر ميدهد. طبق اظهارات كوشكي، بهواسطه اجراي «روياي يك شب نيمه تابستان» در جشنواره شكسپير لهستان ارتباطهايي براي روي صحنه رفتن اين نمايش در سالن تئاتر كمپاني معتبر و شناختهشده رويال شكسپير انگلستان به وجود آمده است.
مدير سالن تئاتر مستقل تهران كه قرار بود اين نمايش را سال گذشته در جشنواره «گدانسك» روي صحنه ببرد درباره دلايل به تعويق افتادن يكساله و انجام هماهنگيهاي حضور گروه در سال جديد ميگويد: «جشنواره به دليل گستردگي و اهميتي كه دارد نيازمند بودجه زيادي است اما ظاهرا سال گذشته در زمينه جذب حامي مالي با مشكلاتي مواجه شد و در نهايت برگزار نشد. مهرماه سال گذشته بود كه به ما اطلاع دادند براي برگزاري آماده ميشوند و نمايش «روياي يكشب نيمه تابستان» جزو اولين گروههاي نمايشي بود كه به اين رويداد دعوت شد.»
به اين ترتيب بود كه جشنواره هزينه اقامت گروه 23 نفره ايراني را متقبل شد و براي عوامل، دستمزد نيز در نظر گرفت. كوشكي درباره جزييات اجرا در جشنواره و استقبال مخاطبان از نمايش توضيح ميدهد: «وقتي به لهستان رسيديم نهتنها همهچيز از جمله دكور و نور نمايش آماده بود بلكه متوجه شديم روي حضور گروه ما و اين نمايش حساب ويژهاي باز كردهاند. به همين دليل مسوولان برگزاري همهچيز را با دقت دنبال ميكردند تا هيچ مشكلي پيش نيايد و با كيفيت خوبي روي صحنه برويم. براساس برآوردها جشنواره براي حضور گروه ما در لهستان چيزي حدود 300 ميليون تومان كرد كه بخش زيادي از اين رقم توسط وزارت فرهنگ لهستان و بخشي هم از طرف شهرداري تامين شد.»
اينگونه بود كه اجراي نمايش «روياي يك شب نيمهتابستان» در جشنواره «گدانسك» با تشويق طولانيمدت تماشاگران همراه شد و طبق اظهارات كوشكي بيشترين تعداد حضور مخاطب در جلسه پرسش و پاسخ نيز به اين نمايش اختصاص يافت. اين كارگردان درباره شناخت و انتظار لهستانيها از يك گروه نمايشي ايراني توضيح ميدهد: «در لهستان نسبت به هنرمندان تئاتر ايران شناخت، نظر و توجه مثبتي وجود دارد. حتي بهنوعي ميتوان گفت آنها با دعوت از يك گروه نمايش ايراني قصد داشتند كيفيت خوب جدول جشنواره را به رخ بكشند. اما از سويي با مديران كمپانيهايي هم مواجه شديم كه اصلا شناختي از جريان تئاتر در ايران نداشتند، به همين دليل تقريبا ميتوان گفت بعد از تماشاي نمايش شگفتزده بودند.» كوشكي در همين رابطه ميافزايد: «وقتي به آنها گفتيم روزي 120 نمايش در تهران روي صحنه ميرود يا «روياي يك شب نيمه تابستان» 163 اجراي پرمخاطب را در تهران تجربه كرده است، متعجب ميشدند.»
نكته ديگر اينكه كوشكي و گروهش در لهستان تصويري مخالف انتظار معمول مخاطبان خارجي به نمايش گذاشتند. به اين معني كه قرار نبود با تصوير كردن مسائل و رنجهاي اجتماعي داخلي ايران جلبتوجه كنند. او دراينباره ميگويد: «كارهايي كه از ايران ديده بودند در قالبي كوچكتر و محدود به فضاي اجتماعي ميشد. به نظر خيلي دوست داشتند از نمايش «روياي يك شب نيمه تابستان» هم بحثهاي سياسي و اجتماعي مراد كنند ولي حرف ما اين بود كه شناخت شما از ايران به تصوير رسانههايي مثل سيانان و بيبي سي محدود ميشود واگر قصد داريد شناخت بهتري از كشور ما داشته باشيد ابتدا بايد تلويزيونهايتان را خاموش كنيد و درباره فرهنگ ايران كتاب بخوانيد.»
او همچنين با اشاره به ضعف تئاتر ايران در زمينه معرفي ظرفيت خود در عرصه بينالملل اظهار كرد: «به نظرم گرچه ما در سال با تعداد زيادي نمايش بيكيفيت مواجه هستيم ولي معتقدم بين همه اين كارهاي با كيفيت بينالمللي هم كم نيست، فقط بايد راهكاري براي معرفي بهتر تئاتر ايران به جهان پيدا كنيم.»
كوشكي در پايان از انجام گپوگفتهايي با موسسه خصوصي «گوته و حافظ» در آلمان و دريافت پيشنهاد اجرا در اين كشور اشاره كرد. او همچنين از ارايه فيلم نمايش «روياي يك شب نيمه تابستان» به يك خبرنگار مرتبط با كمپاني رويا شكسپير و احتمال اجرا در اين مركز معتبر خبر داد.