معاون مطبوعاتي:
كاربران شبكههاي اجتماعي در سيل اخير مسوولانه برخورد كردند
محمد خدادي، معاون مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حالي كه حدود ۲ هفته قبل به اين سمت منصوب شده است نخستين جلسه خبري خود با خبرنگاران را به بررسي و تحليل رفتار رسانهاي در سيل فروردين ۹۸ اختصاص داد. او با اشاره به عملكرد مسوولانه و هوشمندانه كاربران شبكههاي اجتماعي در سيل اخير گفت: با وجود اين، نيازمند آسيبشناسي در حوزه اطلاعرساني هستيم. خدادي در نشستي خبري با بيان اينكه رسانههاي كشور نمره خوبي از اطلاعرساني گرفتند، گفت: نياز به شريانسازي و منبعسازي درست در هنگام بحران داريم. وي با اشاره به اينكه جرياني كه بيشتر از خارج كشور هدايت ميشد، تشديد بحران و ايجاد فضاي ناكارآمدي و نااميدي را پمپاژ ميكرد در اين باره افزود: سهم رسانهها انكارپذير نيست؛ زيرا كاركرد اصلي آنها در جهت نفع جمعي و ثمره آن كاهش آسيب است. خدادي با اشاره به اينكه رسانه پل ارتباطي بين مردم و رسانه و حتي بين خود مردم است، گفت: پيش از اين از رسانه توقع تبليغ ميرفت؛ اما امروز رسالت رسانه، تبييني و براي اقناع است. وي افزود: حل مشكلات و آسيبها بدون شريك گرفتن از مردم ميسر نيست. تصادفات رانندگي در روزهاي نوروز 370 كشته داشت؛ اما در سيل اخير 78 نفر فوت كردند و نشان داد اطلاعرسانيها سبب كاهش آسيبها شده است. خدادي با اشاره به تلاشهاي همه وزارتخانهها، نهادها، نيروي جهادي و نيروي انساني در اطلاعرساني سيل اخير گفت: تاريخ شاهد اين همكاري و همدليها خواهد بود. نمايش همدلي، همبستگي و همكاري در سيل اخير بينظير بود، همچنين سهم و نقش رسانههاي محلي را در اطلاعرساني سيل اخير نميتوان ناديده گرفت. وي اضافه كرد: بر اساس آمار 35 درصد اخبار بحران اخير، در شبكههايهاي اجتماعي بود و تنها 250 هزار خبر در ماه فروردين منتشر شد كه يك ركورد محسوب ميشود. مديرعامل پيشين ايرنا اظهار داشت: آسيبشناسي كاركرد رسانهها در سيل اخير، ساماندهي خبرنگاران، آموزش عملي خبرنگاري بحران، بهكارگيري نمادها همچون اينفوگرافي و موشنگرافي از جمله موارد لازم براي بهبود اطلاعرساني است. وي از اعزام 3 گروه خبرنگار خارجي به مناطق سيلزده خبر داد و گفت: بايد بدانيم و آسيبشناسي كنيم چرا رسانههاي خارجي توجه زيادي به سيل ايران نكردند. بايد بررسي كنيم آيا آنها محتواي كافي نداشتند يا نميخواستند اين اخبار را منتشر كنند.