• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

عدد نوشت

حجم تجارت  ايران و عراق

دبيركل اتاق بازرگاني مشترك ايران‌و‌عراق گفت: حجم مبادلات دو كشور در سال گذشته 12 ميليارد دلار بوده كه پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان در سال جاري 10 درصد افزايش داشته باشد. جهانبخش سنجابي شيرازي، درباره آخرين وضعيت روابط تجاري ايران و عراق گفت: به طور طبيعي در فروردين ماه به دليل تعطيلات، ميزان مبادلات تجاري كاهشي بوده است. اگر بخواهيم وضعيت مبادلات تجاري‌مان با عراق را در سه ماهه زمستان 1393 و يك ماه فروردين امسال بررسي كنيم، تقريبا آهنگ صادرات به عراق نسبت به زمان مشابه سال قبل تغيير معناداري نداشته است. وي چشم‌انداز روابط اقتصادي با اين كشور را مثبت ارزيابي و اظهار كرد: هرچقدر روند تعاملات‌ بين‌المللي ما بهتر شود در مجموعه روابط با عراق هم تاثيرگذار خواهد بود، دليل اين اتفاق اين است كه عراقي‌ها در مواجه با ما برخلاف انتظار از كشور‌هاي ديگر سختگيرانه‌تر عمل   مي‌كنند.

كاهش قيمت  نفت ايران

 نفت ايران در ماه مارس با يك دلار و 99 سنت كاهش در هر بشكه به‌طور متوسط بشكه‌اي 51 دلار و 27 سنت معامله شد. اوپك در گزارش ماهانه خود اعلام كرد بهاي نفت سنگين ايران در ماه مارس نسبت به فوريه يك دلار و 99 سنت كاهش يافته است. متوسط قيمت نفت ايران در ماه فوريه 53 دلار و 26 سنت در هر بشكه اعلام شده بود. نفت ايران در ماه مارس به عنوان هشتمين نفت به لحاظ قيمت در بين 12 نفت موجود در سبد نفتي اوپك قرار گرفت. همچنين براساس اين گزارش متوسط قيمت نفت ايران در سه ماه نخست امسال نسبت به متوسط سال 2014 ميلادي كه 104 دلار و 62 سنت در هر بشكه بود، 55 دلار و 53 سنت در هر بشكه كاهش يافته است.

حجم واردات  گل روسيه

مديرعامل اتحاديه گل و گياه كشور گفت: روسيه حدود ۸ ميليارد دلار در سال گل وارد مي‌كند و ما به دنبال آن هستيم بخشي از اين نياز را تامين كنيم. محمود حسن‌ولي در مورد آخرين وضعيت بازار گل اظهارداشت: مشكل توليد گل در كشور، مساله كنترل توليد و بازار آن است چراكه ما در كنار توليدمان صادرات چشمگيري نداريم بنابراين خريد اين محصول در مناسبت‌هايي مانند روز مادر و غيره افزايش مي‌يابد اما در روزهاي عادي حجم خريد كاهش پيدا مي‌كند. وي با بيان اينكه بين ۳۰ تا ۴۰ درصد گل توليدي در دو بازار شهيد محلاتي و بازار امام رضاي تهران تبديل به ضايعات مي‌شود، گفت: دست‌فروشان در ساعات پاياني كار بازارها به آنجا مي‌روند و گل‌هاي باقي‌مانده را به قيمت بسيار نازل خريداري و آنها را دركنار خيابان‌ها عرضه مي‌كنند.

پيش‌بيني ايجاد شغل در تعاوني‌ها

مديركل تعاوني‌هاي خدماتي وزارت تعاون با اشاره به اينكه تعاوني‌هاي خدماتي ۲۱ گرايش دارند، گفت: بدون در نظر گرفتن منابع مالي پيش‌بيني ايجاد ۲۰ هزار شغل در حوزه تعاوني‌هاي خدماتي را در دستور كار داريم. عليرضا ناطقي، با بيان اينكه موضوع اشتغال به تمام دستگاه‌هاي اجرايي دولت و بخش‌هاي مختلف خصوصي و دولتي و تعاوني برمي‌گردد، گفت: بخش خصوصي با سرمايه‌گذاري در صنايع مختلف مي‌توانند ايجاد اشتغال كنند. وي با بيان اينكه ايجاد اشتغال نيازمند مولفه‌هاي خاص است افزود: به‌طور مثال كاهش نرخ تورم، افزايش رشد اقتصادي و تقويت سيستم بانكي در كنار هم مي‌تواند ايجاد اشتغال كند. در حوزه دفتر تعاوني‌هاي خدماتي شامل تعاوني دهياري، توسعه عمران شهرستاني، تعاوني خدماتي كه حدود21 گرايش را شامل مي‌شوند مشاغل زيادي مشغول فعاليت هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون