خبر
رمز كارت سوخت خود را با اين روش بازيابي كنيد
شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي ايران، با نحوه ثبت نام، استفاده و بازيابي رمز كارتهاي هوشمند سوخت را در اطلاعيه جديد خود اعلام كرد.
شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي اعلام كرده افرادي كه در سامانه دولت همراه ثبت نام كردهاند و كارت سوخت آنها در باجههاي معطله پست است، ميتوانند با در دست داشتن كارت خودرو به يكي از دفاتر پستي مراجعه و كارت سوخت خود را پيگيري كنند.
اين اطلاعيه ميافزايد؛ شركت پست جمهوري اسلامي ايران هنگام دريافت كارت سوخت برابر نرخ مصوب مبلغ ۱۰ هزار تومان از متقاضيان دريافت خواهد كرد.
همچنين كساني كه كارت سوخت ندارند و تاكنون نيز درخواست صدور كارت سوخت نكردهاند؛ ميتوانند با مراجعه به مراكز پليس +۱۰ درخواست كارت سوخت كنند. جهت درخواست كارت سوخت مالك خودرو يا وكيل قانوني متقاضي بايد با در دست داشتن مدارك هويتي مالك خودرو و وسيله نقليه به مراكز پليس+۱۰ مراجعه كند.
در اين اطلاعيه مدارك هويتي مالك براي درخواست المثني كارت هوشمند سوخت براي اشخاص حقيقي يكي از مدارك شناسايي معتبر مالك وسيله نقليه شامل اصل شناسنامه يا كارت ملي هوشمند و يا گذرنامه و براي اشخاص حقوقي معرفينامه رسمي از سازمان يا شركت مربوطه با امضا و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه يا كارت ملي هوشمند و يا گذرنامه نماينده اعلام شده است. دارندگان وكالتنامه معتبر قانوني از مالك نيز ميتوانند با ارايه مدارك شناسايي معتبر شامل اصل شناسنامه يا كارت ملي هوشمند و يا گذرنامه نسبت به دريافت خدمات مورد نياز اقدام كنند.
اين اطلاعيه ميافزايد براي خودروهاي ليزينگي (خودروهاي اجاره به شرط تمليك) اسناد و مدارك در اختيار استفاده كننده خودرو شامل كارت خودرو ملاك عمل است. براساس اين اطلاعيه منظور از مدارك شناسايي وسيله نقليه كارت شناسايي خودرو يا شناسنامه مالكيت وسيله نقليه يا بنچاق محضري به همراه بيمهنامه شخص ثالث معتبر است. تمهيداتي انديشيده شده كه براساس آن از تاريخ سهشنبه 15/۰۵/98 تا چهارشنبه 16/۰۵/98 چهار رقم آخر كد ملي شخصي كه كارت سوخت به نام او صادر شده است به عنوان رمز پيشفرض تعريف شود.
اين اطلاعيه تاكيد كرده كساني كه در سايت دولت همراه ثبت نام كردهاند، نيازي به ارايه درخواست المثني ندارند و كارت سوخت اين اشخاص براساس اطلاعات دريافتي از سامانه دولت همراه صادرو از طريق اداره پست به آدرسي كه اعلام كردهاند، ارسال ميشود.
همچنين براي رفاه حال كساني كه رمز كارت خود را فراموش كردهاند، تمهيداتي انديشيده شده كه براساس آن از تاريخ سهشنبه 15/۰۵/98 تا چهارشنبه 16/۰۵/98 چهار رقم آخر كد ملي شخصي كه كارت سوخت به نام او صادر شده است به عنوان رمز پيشفرض تعريف شود؛ لذا اين افراد به هنگام سوختگيري با كارت سوخت شخصي، درصورت فراموش كردن رمز كارت سوخت و درخواست رمز مجدد ميتوانند با وارد كردن رمز پيشفرض(چهار شماره سمت راست كد ملي صاحب كارت) آن را فعال كنند.مالكان خودروها و موتوسيكلتها كه رمز كارت سوخت خود را فراموش كردهاند ابتدا ۴ رقم آخر كد ملي شخصي كه نام آن در كارت سوخت درج شده است، امتحان كنند در صورت بروز خطا جهت حذف رمز به مراكز نواحي شركت ملي پخش فرآوردههاي نفتي مراجعه كنند.در اين اطلاعيه تاكيد شده است؛ مالكين خودرو يا موتوسيكلت كه كارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورتي كه مجددا تقاضاي صدور كارت المثني كنند، كارت سوخت قبلي آنها ابطال خواهد شد.
همچنين به اطلاع هموطنان ميرساند، برنامه استفاده از كارت هوشمند سوخت شخصي از ۲۰ مرداد امسال براي كل كشور همچنان به قوت خود باقي است و انتظار ميرود هموطنان از اين تاريخ نسبت به سوختگيري با كارت سوخت شخصي اقدام كنند و در 4 كلانشهر تهران، كرج، تبريز و اصفهان پس از تاريخ مذكور محدوديتهايي در سوختگيري با كارت جايگاهها صورت ميپذيرد و در ساير شهرها نيز به تدريج اعمال خواهد شد.
واگن ۶۲ ساله در حال تردد در شبكه ريلي
با وجود آنكه شركت راهآهن پيشتر از خارج شدن ناوگان مسافري بالاي ۳۰ سال از شبكه ريلي خبر داده بود اما مركز پژوهشهاي مجلس به تازگي از تردد واگن مسافري ۶۲ ساله خبر داده است. بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود با خارجسازي ناوگان مسافري ريلي بالاي ۳۰ سال از فعاليت عملياتي در حمل و نقل مسافر، سن اين ناوگان به ۱۵ سال كاهش يابد؛ ضمن اينكه برنامهريزي شده بود تا با وارد شدن ۴ هزار دستگاه واگن جديد، اين ميانگين سني در شاخص ۱۵ سال حفظ شود اما اين اتفاق هرگز رخ نداد و همواره ميانگين سني ناوگان مسافري در حول و حوش ۳۰ سال بوده است. دفتر مطالعات انرژي، صنعت و معدن مركز پژوهشهاي مجلس در گزارشي در خصوص ناوگان ريلي آورده است: نياز واقعي ناوگان حمل و نقل ريلي در دو بخش نوسازي ناوگان فرسوده و افزايش تعداد ناوگان به منظور توسعه حمل و نقل ريلي قابل طرح است. بررسيها نشان ميدهد ميانگين عمر بيش از ۲۲ هزار ناوگان باري ايران تقريبا ۲۷ سال است. بر اساس آنچه مركز پژوهشهاي اعلام كرده، كمترين و بيشترين سن ناوگان مسافري به ترتيب برابر نوساز و ۶۲ سال است. در اين گزارش آمده: همچنين حدود ۴۵ درصد از لكوموتيوهاي موجود، بيش از ۴۰ سال عمر دارند كه با توجه به طراحي ناوگان براي عمر ۳۰ سال كه با تعميرات مناسب قابل افزايش تا ۴۰ سال نيز هست، بخشي از ناوگان موجود فرسوده محسوب ميشوند و نياز به جايگزيني دارند. مركز پژوهشهاي مجلس ميافزايد: اين در حالي است كه با افزايش بهرهوري ميتوان با ناوگان و بار قابل حمل ريلي موجود به اهداف رسيد و صرفا براي نوسازي ناوگان باري نياز به ناوگان نو است.