آمار و ارقام
افزايش 35 درصدي هزينه خانوارها
در شهريور امسال نسبت به سال قبل، خانوارهاي ايراني ۳۵ درصد بيشتر براي تامين كالا و خدمات هزينه كردهاند. جزييات گزارش شاخص قيمتها كه اخيرا مركز آمار منتشر كرد نشان از افزايش تورم سالانه داشت كه به ۴۲.۷ درصد رسيده بود ولي تورم نقطه به نقطه حدود ۶.۶ درصد نسبت به مرداد كاهش يافته و ۳۵ درصد ثبت شده بود.
با وجود كاهش تورم نقطه به نقطه، باز هم افزايش بالاي هزينه مصرفكنندگان را نشان ميدهد؛ به طوري كه خانوارهاي ايراني در شهريور امسال نسبت به همين ماه در سال گذشته به طور ميانگين ۳۵ درصد بيشتر براي خريد يك «مجموعه كالاها و خدمات يكسان» هزينه كردهاند.
بررسي تغيير قيمت در بخشهاي مختلف مصرفي و مقايسه با شهريور سال گذشته نشان ميدهد كه هزينه خوراكيها و آشاميدنيها حدود ۴۶درصد افزايش داشته است. در بين آنها ماهيها و صدفداران با ۶۷.۳ درصد بيشترين تورم را داراست و بعد از آن گروه گوشتها با حدود ۶۳ درصد قرار دارد كه نسبت به سال گذشته افزايش قيمت داشتهاند. همچنين مسكن و اجاره حدود ۲۴ درصد افزايش هزينه براي خانوارها در يك سال اخير به همراه داشته است.
اما در شهريور نسبت به مرداد برخي كالاها با اندكي كاهش قيمت مواجه بودهاند؛ گوشت قرمز، ماهيها و صدفداران، ميوه و خشكبار و سبزيجات از جمله اين كالاها هستند كه هزينه براي آنها بين يك تا دودرصد كاهش داشته است.
توليد خودرو در يك سال نصف شد
توليد انواع خودرو در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل نزديك به 50 درصد كاهش يافت. توليد انواع خودرو در كشور طي مرداد امسال به 47 هزار و 317 دستگاه رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 47.1 درصد كاهش داشته است. طي مرداد امسال توليد سواري در كشور به 43 هزار و 758 دستگاه رسيد كه افت 47.7درصدي را در مقايسه با مرداد 97 تجربه كرده است. در مرداد ماه، توليد محصولات ايران خودرو با كاهش 58.7 درصدي نسبت به مرداد 97 روبرو شد و به عدد 17 هزار و 240 دستگاه رسيد. توليد سواري توسط ايران خودرو در مرداد امسال به 17هزار و 240دستگاه رسيد و به اين ترتيب در مرداد ماه توليد هيچ محصول ديگري به جز سواري در اين گروه خودروسازي صورت نگرفته است.
در مورد گروه خودروسازي سايپا نيز بايد به افت 23.4درصدي توليد انواع خودرو طي مرداد امسال در مقايسه با مرداد 97 اشاره كنيم. مرداد امسال 27هزار و 211 دستگاه انواع خودرو توسط گروه سايپا به توليد رسيد كه شامل 24 هزار و 175 دستگاه سواري و 3036 دستگاه وانت بوده است. توليد سواري در سايپا طي مرداد امسال افت 26.1 درصدي را تجربه كرده است. از سوي ديگر مقايسه آمارها در 5 ماه ابتدايي سال جاري نيز نشان ميدهد كه افتي معادل 39.8درصد در توليد خودرو نسبت به دوره مشابه سال 97 اتفاق افتاده است. از ابتداي سال تا پايان مرداد امسال 314 هزار و 278 دستگاه انواع خودرو در كشور به توليد رسيد كه سهم سواري از اين رقم معادل 290 هزار و 803 دستگاه بوده است. توليد سواري در 5 ماهه ابتداي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 40.8 درصدي همراه بوده است. درمورد وضعيت توليد گروه صنعتي ايران خودرو طي 5 ماهه ابتداي امسال نيز بايد به افت 39.7 درصدي توليد انواع خودرو در اين گروه خودروسازي اشاره كنيم. در اين مدت 136 هزار و 998 دستگاه انواع خودرو توسط اين گروه خودروسازي به توليد رسيد كه سهم سواري معادل 135 هزار و 677 دستگاه بوده و توليد سواري در ايران خودرو طي 5 ماهه اول امسال افت 39.1 درصدي را تجربه كرده است. بررسي وضعيت توليد انواع خودرو در گروه سايپا نيز نشان ميدهد طي 5 ماهه ابتداي امسال در اين گروه خودروساز افت 28.5 درصدي توليد انواع خودرو اتفاق افتاده است.
در اين مدت 162 هزار دستگاه انواع خودرو در گروه خودروسازي سايپا به توليد رسيده كه سهم سواري معادل 143 هزار و 698 دستگاه بوده است. توليد سواري در 5 ماهه اول امسال در گروه سايپا 31.5درصد افت را تجربه كرده است.
واردات ايران از آلمان در نيمه نخست امسال نصف شد
صادرات آلمان به ايران در 6 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته، 48 درصد كاهش يافته و به 758.8 ميليون دلار رسيده است. شركتهاي آلماني در حال كاهش روابط تجاري با تهران هستند تا از سوي امريكا مورد تنبيه قرار نگيرند.
اداره آمار فدرال آلمان گزارش كرد فروش به ايران در بازه ژانويه تا ژوئن امسال نسبت به سال گذشته، 48 درصد كاهش يافته و به 678 ميليون يورو يا 758.8ميليون دلار رسيده است. واردات از ايران نيز 43درصد افت كرده و به 110 ميليون يورو رسيده است. اتحاديه تجارت BGA آلمان اعلام كرد: «حقيقت اين است كه تجارت ميان ايران و آلمان فروپاشيده است كه متاسفانه تا حد زيادي تعجببرانگيز نيست.» اين موضوع به ماهيت فراسرزميني تحريمهاي اخير امريكا اشاره دارد كه به معناي اين است كه شركتهاي كشورهاي ثالث نيز در صورت تجارت با ايران، مجازات ميشوند. BGA افزود: «شركتهاي آلماني مجبور هستند كه ميان فعاليتهايشان در بازار ايران و امريكا انتخاب كنند، از اين رو واضح است كه كدام بازار انتخاب ميشود.»