مديرعامل شركت ايران دلكو:
160 ميليارد تومان از خودروسازان طلب داريم
روز گذشته نشست خبري مشترك ميان اعضاي هياتمديره و مديرعامل شركت ايران دلكو و مديران بخشهاي اعتباري و صرافي بانك ملي در شهرك صنعتي شمسآباد برگزار شد. ايران دلكو، از سال 1370 در كشور شروع به كار كرد. در سال 84 و در راستاي انتقال دانش فني روز توليد كاتاليستها از شركتهاي آلماني سعي در توليد كاتاليزورهاي يورو4 داشت كه به دلايلي اين شركتها از ارايه دانش فني روز خودداري كردند. در سال 1390 اين شركت توانست مراحل اوليه را براي توليد محصول جديد به كار گيرد. در سال 94 اين شركت در زمره شركتهاي دانشبنيان ثبت شد كه در حال حاضر 350 پرسنل دارد و فروش پارسالش نيز 259 ميليارد تومان بود. پيشبيني ميشود فروش تا پايان امسال 418 ميليارد تومان شود و تا به امروز حدود 700 هزار قطعه كاتاليزور و قطعات اگزوز فروخته شده است. گفته ميشود 50 درصد از فروش اين شركت به شركت سايپا و 20 درصد نيز به ايران خودرو فروخته ميشود. اين شركت دو بخش COATINING و CANNINIG دارد كه بخش COATING در يك شيفت كاري كامل ميتواند 3 هزار كاتاليزور توليد كند. قرار است براي بهبود خط CANNING سرمايهگذاريهايي در جهت واردات دستگاه انجام شود. در اين نشست، امين، مديرعامل شركت صرافي بانك ملي بر اولويت تخصيص تسهيلات به واحدهاي توليدي تاكيد كرد و گفت: « معتقد هستيم در مقابل خروج ارز بايد يك كالاي ارزشمند وارد كشور شود.» او در خصوص نحوه تامين ارز براي اين شركت كه اولين و تنها شركت توليد كاتاليستهاي خودرو و موتوسيكلت در خاورميانه است، خاطرنشان كرد: «حواله ارزي براي تامين محصول اين شركت در سال جاري دوبرابر شده است. به گونهاي كه در سال ۹۷ ميزان ۲۵۰ ميليون و سال ۹۸ حدود ۵۰۰ ميليون روبل روسيه حواله ارزي پرداخت كرديم.» در ادامه جلسه عبدالله جلالي، رييس شعبه فردوسي بانك ملي با بيان اينكه اين بانك در بحث حمايت از بخش توليد گام برداشته است، گفت: شركت ايران دلكو علاوه بر سرمايه انساني در بخش توسعه ساختماني و توليد رشد خوبي داشته است. وي افزود: اميدوارم تعامل بيشتري بين اين دو بخش صورت بگيرد تا در بخش توليد حمايت بيشتري انجام شود. در ادامه مرادعلي، معاون اعتباري بانك ملي با بيان اينكه اين بانك حمايت از كارآفريني و رونق توليد را مبناي كار خود قرار داده است، گفت: در سال ۹۶ ميزان ۱۰۱ هزار و ۳۴۳ فقره با ارزش ۱۳۹ هزار و ۳۱۰ ميليارد ريال در بخش توليد تسهيلات پرداخت شده است؛ در سال ۹۷ نيز ۱۰۵ هزار و ۳۱۶ فقره با ارزش ۱۹۵ هزار و ۶۱۵ ميليارد پرداخت شده كه اين ميزان نشان از رشد ۴۰ درصدي است. وي با بيان اينكه در ۱۰ ماهه سال جاري ۹۵۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است، افزود: از اين ميزان ۲۸هزار و ۱۶۷ فقره به ارزش ۱۵۸ هزار و ۸۶۷ ميليارد ريال در بخش صنعت و معدن، ۷۱ هزار و ۳۶۶ فقره به ارزش ۳۲هزار و ۶۱۸ ميليارد ريال در بخش كشاورزي، ۳۵ هزار و ۳۴۹ فقره به ارزش ۱۸ هزار و ۶۵۳ ميليارد ريال در بخش ساختمان و مسكن، ۳۷۴ فقره به ارزش ۲۵۰۶ ميليارد ريال در بخش خدمات و يك ميليون و ۲۶۸ هزار و ۷۲۰ فقره به ارزش ۹۴۴ هزار و ۶۰۹ ميليارد ريال در بخش خدمات بوده است. او معتقد است كمك به شركتهاي دانشبنيان كمك به اقتصاد است. در ادامه جلسه عضو هيات مديره شركت دلكو با بيان اينكه ۷.۵ ميليارد يورو حواله براي اين شركت صادر شده است، گفت: شركت ايران دلكو براي واردات مواد از روسيه در تنگنا قرار دارد بايد به اين نكته توجه كرد كه توليدات محصولات ايران دلكو جزو انتخاب اول خودروسازان است. وي با بيان اينكه توليدات اين كارخانه براي خودروسازان مهم است، گفت: ما ميدانيم محدوديت وجود دارد، اما در حال حاضر تمام امكانات مهيا بوده و اگر مواد به موقع به دست ما برسد در شرايط تحريم ميتوانيم به جهش خوبي دست پيدا كنيم. در اين نشست مشترك، محمد مولويزاده، مديرعامل شركت ايران دلكو با اشاره به انژكتوري شدن خودروها در سال ۸۰ گفت: اين امر باعث توقف در توليد شد بنابراين براي خريد اين تكنولوژي از آلمان از بانك ملي ۵ ميليون يورو كمك گرفته شد با خريد تكنولوژي يورو ۲ خط توليد در سال ۸۲ مجدد راهاندازي شد. وي ادامه داد: در سال ۹۰ آلمان از فروش تكنولوژي يورو ۵ ممانعت كرد، بنابراين تصميم گرفتيم كه R&D شركت را قوي و آزمايشگاه مدرن خريداري شود. خوشبختانه در سال ۹۲ بوميسازي صورت گرفت و مراحل ساخت يورو ۴ انجام شد. وي با اشاره به كمكهاي بانك ملي گفت: با توجه به اينكه مواد مورد نياز توليد بسيار گران بوده و ۹۵ درصد آن وارداتي است اين شركت به منابع مالي بسياري نيازمند است، بنابراين نياز به حمايت بيشتري هستيم. مولويزاده افزود: اگر مسائل انتقال ارزي صورت بگيرد، ميتوان خواسته خودروسازان را مرتفع كرد و اين امر مانع از اين ارزبري ميشود در حال حاضر ما ۲۵ درصد زير قيمت وارداتي محصولات خود را به فروش ميرسانيم. مديرعامل شركت ايران دلكو با اشاره به طلبهاي اين شركت از خودروسازان گفت: در حال حاضر ۸۰ ميليارد تومان از شركت مگاموتور، ۷۰ ميليارد تومان از ساپكو و ۱۰ميليارد تومان از شركت زامياد طلب داريم.