• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4861 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ بهمن

پايداري‌ها و بهاري‌ها هر روز به ‌نحوي گذشته خود را انكار مي‌كنند

تعارفات انتخاباتي اصولگرايانه

بازي‌هاي انتخاباتي اصولگرايان حاشيه‌هاي فراواني دارد. ميدان اصلي، عرصه رقابت چهره‌هاي مهم و مشهور اصولگرا شده و در حاشيه‌ها هم نيروهاي كمتر محبوب و كمتر شناخته‌شده ايفاي نقش مي‌كنند. برخي كه بسيار مشتاقند و برخي كنار گود ايستاده و به يكديگر تعارف مي‌زنند كه قدم به صحنه رقابت بگذارند. پايداري‌ها و بهاري‌ها يا همان نزديكان احمدي‌نژاد كه زماني اتحادشان زبان‌زد خاص و عام بود، حالا در آستانه انتخاباتي سرنوشت‌ساز سعي مي‌كنند، منكر يكديگر شوند. احتمالا با اين تصور كه با اين كار بتوانند نظر افكار عمومي را به خود جلب كنند. غافل از اينكه با اين كار عملا يكديگر را تخريب مي‌كنند. فعالان حاضر در هر دو طيف و خرده‌جريان سياسي هم تقريبا ميان اصولگرايان به عنوان جزيره‌اي مستقل شناخته مي‌شوند كه علاقه‌اي هم به اتحاد با ديگران ندارند. 
مجتبي ذوالنوري، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه برخلاف انتظار ناظران، به‌تازگي نامش از سوي يكي از نمايندگان اصولگراي دوره دهم مجلس، به عنوان يكي از نامزدها مطرح شده، كنار گود انتخابات ايستاده و حالا بازي تعارف زدن به اين و آن، براي او هم شروع شده است. 
به‌تازگي ابوالفضل حسن‌بيگي، نماينده اصولگراي مجلس دهم گفته بود كه «آقاي ذوالنوري نسبت به افرادي كه امروز نام‌شان در جريان اصولگرايي مطرح مي‌شود، توانمندتر و قوي‌تر است. او در حوزه‌هاي فني مخصوصا بحث هسته‌اي و برجام تسلط دارد و در مجموع فردي عاشق، منصف و توانمند محسوب مي‌شود.» حسن‌بيگي كه البته خود نيز چندان وزن و نفوذي در طيف‌هاي اصولگرا ندارد، حتي از اين هم فراتر رفته و مدعي شده بود كه «آقاي ذوالنوري مي‌خواهد يك دولت اصولگراي حداكثري تشكيل دهد و اين توانايي را دارد. اگر آقاي ذوالنوري هم تك‌نامزد جريان اصولگرايي شود، تحقيقا اين رأي را مي‌آورد. او توانايي‌هاي خوبي در كلام و بيان دارد و بر درسي كه خوانده مسلط است و حوزه هم قبولش دارد.»
ذوالنوري، نماينده عضو جبهه پايداري قم اما همين ديروز، در واكنش به اين تعارف انتخاباتي در توييتي نوشت: «در شرايطي كه تفرق سمي مهلك و وحدت بيش از هر زماني ضرورت دارد به نامزدي انتخابات رياست‌جمهوري فكر نمي‌كنم. اظهارات برادر عزيزم جناب آقاي دكتر حسن‌بيگي در اين خصوص صرفا ابراز لطف و نظر شخصي ايشان است و مطلقا با اطلاع اينجانب نبوده است.»
اما بحث انتخابات ميان اين دو طيف پايداري و بهاري، به هيچ عنوان به اين خبر حاشيه‌اي محدود نيست و ازجمله مرتضي آقاتهراني، دبيركل پيشين و رييس شوراي مركزي كنوني جبهه پايداري در نشستي كه روزشنبه برگزار شد، به جدايي جريان پايداري از احمدي‌نژاد تأكيد كرد و گفت: «جبهه پايداري گفتماني كه دنبال مي‌كند را قرباني نزديكي به فلان شخصيت و بهمان چهره سياسي نمي‌كند. آنها كه به دروغ مي‌گويند مهندس محصولي دنبال آقاي احمدي‌نژاد است، بدانند كه در آن زمان ايشان جزو اولين نفراتي در دولت بود كه مقابل خط انحراف ايستاد. هركس به گفتمان مدنظر جبهه پايبند بود، ما با او متحديم. هركس با اين گفتمان كه همان گفتمان انقلاب اسلامي است، زاويه داشته باشد، ما نمي‌توانيم او و فعاليت‌هايش را تاييد كنيم. اين گمانه‌زني‌هايي هم كه اخيرا در رسانه‌ها و محافل سياسي مطرح مي‌كنند، كذب است و جبهه پايداري كاملا با تمسك به گفتمان انقلاب در اوج اتحاد و همبستگي قرار دارد.»
پايداري‌ها بارها نشان داده‌اند كه به‌شدت از بيان نزديكي جريان پايداري و احمدي‌نژاد نگران هستند و هميشه تلاش مي‌كنند روزهايي را كه با تمام توان از احمدي‌نژاد حمايت مي‌كردند، انكار كنند. به‌خصوص حالا كه احمدي‌نژاد هم خيز برداشته تا دوباره در انتخابات رياست‌جمهوري شركت كند. پايداري‌ها احتمالا نگران هستند كه حضور احمدي‌نژاد را پاي آنان بنويسند؛ بنابراين هر نوبت كه فرصتي دست مي‌دهد، عتابي عليه يار ديرين‌شان فرياد مي‌كنند تا مگر خود را از گزند احمدي‌نژاد اين سال‌ها برهانند.
احمدي‌نژاد هم اين روزها در حال نمايش يك تعارف سياسي است. كانال‌هاي تلگرامي كه نزديكان او اداره مي‌كنند، هر روز با انتشار تصويري از نامه‌هاي به‌ادعاي آنها «مردمي» مدعي هستند كه مردم فلان شهر از احمدي‌نژاد براي حضور در انتخابات دعوت كرده‌اند. اين درحالي است كه او پيش از اين براي انتخابات رياست‌جمهوري رد صلاحيت شده و هيچ بعيد نيست كه اين نوبت نيز با در بسته شوراي نگهبان مواجه شود. 
عباس اميري‌فرد، رييس شوراي فرهنگي و امام جماعت مسجد نهاد رياست‌جمهوري در دولت نهم كه البته مدتي است همچون پايداري‌ها از احمدي‌نژاد فاصله گرفته، در خصوص احتمال كانديداتوري او در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: «آقاي احمدي‌نژاد دوره قبل رد صلاحيت شدند و اين دوره هم قطعا ردصلاحيت خواهند شد. آن‌طور كه من با روحيات تك‌تك اعضاي شوراي نگهبان آشنايي دارم، ايشان قطعا ردصلاحيت خواهند شد. خود ايشان هم مي‌دانند، اما شركت مي‌كنند و شركت كردن‌شان هم اشكالي ندارد.» اميري‌فر درخصوص فعاليت‌هاي انتخاباتي احمدي‌نژاد نيز توضيح داده است: «مگر ايشان دفعه پيش فعاليت نكردند؟! آن زمان دست آقاي بقايي را گرفتند و الان هم ممكن است دست شخصي مثل آقاي الهام يا شيخ‌الاسلامي را بگيرند كه حتي اگر هم كانديدا شوند، شوراي نگهبان آنها را رد مي‌كند. اما بايد صبر كنيم ببينيم چه مي‌شود. قرائن و شواهد نشان مي‌دهد كه خود آقاي احمدي‌نژاد هم در اين دوره كانديدا خواهند شد. از فعاليت‌هاي ايشان مشخص است، اما ما نمي‌توانيم خرده بگيريم. در نهايت شوراي نگهبان بايد در مورد ايشان تصميم بگيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون