• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4868 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن

نگاهي به نقش هيات‌هاي استاني در انتخابات فدراسيون فوتبال

راه‌هاي رسيدن به صندلي رياست ساختمان سئول

گروه  ورزش

 

 

انتخابات فدراسيون فوتبال روز دهم اسفند برگزار مي‌شود. در اين انتخابات از مجموع ۸۷ راي مجمع عمومي فدراسيون فوتبال ۳۲ راي متعلق به روساي هيات‌هاي استاني است. افرادي كه عموما فوتبالي نيستند و آراي‌شان بيشتر معطوف به روابط خوب با نامزدهاست. اين آرا با توجه به اساسنامه قبلي تقريبا نيمي از آراي ماخوذه را دربر مي‌گرفت و اگر كسي موفق مي‌شود با روساي هيات‌ها لابي كند تقريبا پيروزي‌اش در انتخابات قطعي مي‌شد. در اساسنامه جديد با اضافه شدن به تعداد افراد مجمع از قدرت روساي هيات‌ها كمي كاسته شد اما با اين حال اين گروه هنوز بيش از يك‌سوم آرا را در اختيار دارد. اين يك‌سوم آرا قطعي است و بايد در نظر داشت هيات‌هاي فوتبال امكان تاثيرگذاري بر هم‌استاني‌هاي خودشان را هم دارند. علي كفاشيان، رييس سابق فدراسيون فوتبال چندي پيش در اين مورد گفت كه هيات فوتبال يك استان ممكن است با نماينده آن استان در ليگ برتر يا دسته‌هاي پايين‌تر كه شايد بيشتر از يك نماينده هم باشد(مثل تهران، اصفهان و خوزستان) و مربيان و ساير نماينده‌هاي حاضر در مجمع به يك جمع‌بندي برسند كه به شخص خاصي راي بدهند. 
به عنوان مثال در حال حاضر استان اصفهان داراي ۵ راي مستقيم در انتخابات است. علي طاهري، رييس هيات فوتبال استان اصفهان كه همين مهر ماه به رياست رسيد، محمدرضا ساكت مديرعامل سپاهان، مجتبي فريدوني مديرعامل ذوب‌آهن، غلامرضا  جنتي مديرعامل گيتي‌پسند، احسان حاج‌صفي كاپيتان تيم ملي كه يك سپاهاني است و رابطه خوبي با محمدرضا ساكت دارد. با توجه به سبقه‌اي كه از درگيري علي كريمي و محمدرضا ساكت در برنامه نود چند سال پيش به ياد داريم، مديرعامل سپاهان كه نفوذ بالايي هم در استان دارد احتمالا هم خودش به گزينه ديگري راي مي‌دهد و هم تلاش مي‌كند ساير آراي استانش را به سبد كانديداي ديگري سرازير كند. ۵ راي در انتخاباتي كه مجموع آرايش ۸۷ است، عدد قابل‌توجهي به حساب مي‌آيد. همين وضعيت براي استان خوزستان هم صادق است. استاني كه با داشتن ۴ تيم در دستجات مختلف ليگ و رييس هياتي به نام عبدالكاظم طالقاني كه خودش جزو تيم مديريت فعلي فدراسيون فوتبال به حساب مي‌آيد، نقش تعيين‌كننده‌اي در سرنوشت انتخابات ايفا خواهد كرد. 
همين سيستم است كه باعث شده نقش هيات‌هاي استاني در انتخابات فدراسيون فوتبال بسيار پررنگ شود و مديران فدراسيون فوتبال تلاش كنند با تاثيرگذاري در انتخابات هيات‌ها به شيوه‌هاي گوناگون آراي اين افراد را به دست آورند. يكي از اين راه‌ها بازي ليگ برتري دادن به داوران بي‌تجربه و كم‌تجربه از استان‌هاي مختلف بوده تا به نوعي دل هيات فوتبال آن استان را به دست آورند. اين كار باعث شده ضريب اشتباهات داوري در ليگ امسال به شكل قابل توجهي بالا برود و همين مساله صداي مربيان و بازيكنان را درآورده است.  راه ديگر انتصاب مستقيم رييس هيات فوتبال توسط سرپرست فعلي فدراسيون بوده است. ۱۵ بهمن حيدر بهاروند در حكمي محمود پازوكي را به عنوان رييس هيات فوتبال كيش منصوب كرد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه در آذر ماه مديرعامل منطقه آزاد كيش از فدراسيون فوتبال خواسته بود، رييس هيات فوتبال استان اين جزيره عوض شود و بهاروند اين كار را موكول كرد به فاصله كمتر از يك ماه تا انتخابات. رييس هيات فوتبال جزيره كيش برخلاف ساير هيات‌ها به صورت انتخابي برگزيده نمي‌شود و سمتي انتصابي است.  راه بعدي برگزاري عجولانه انتخابات هيات‌هاي استاني در فاصله نزديك به انتخابات فدراسيون فوتبال است. از مجموع ۳۲ استان، انتخابات هيات‌هاي چند استان از جمله مازندران، اراك، يزد، تهران و... در فاصله‌اي بسيار كم تا انتخابات 10 اسفند برگزار شده يا خواهد شد. در حالي كه عرف بر اين است كه با توجه به نزديك بودن انتخابات فدراسيون فوتبال براي انتخابات هيات‌ها دست نگه داشته شود تا روساي بعدي اين هيات‌ها براساس تغييري كه در راس صورت مي‌گيرد، برگزيده شوند و بتوانند مجموعه‌اي هماهنگ تشكيل دهند. به عنوان مثال انتخابات هيات فوتبال استان تهران قرار بود يك سال و نيم پيش برگزار شود اما به دلايل مختلف عقب افتاد و حالا قرار است ۴ روز مانده به انتخابات فدراسيون فوتبال يعني در تارخ ۶  اسفند  برگزار شود!  در كنار بازي دادن به داوران استان‌ها در ليگ برتر، انتصاب مستقيم و برگزاري زودهنگام انتخابات، لابي كردن مديران فدراسيون به نفع يك كانديداي خاص به شكل‌هاي مختلف در انتخابات هيات‌ها شكل ديگر از تلاش براي ماندن در قدرت است. در همين چند ماه گذشته  شائبه  مهندسي انتخابات هيات‌ها  در استان‌هاي كرمانشاه،گلستان، زنجان و چند استان ديگر به گوش رسيده است. زنجان استان فريدون اصفهانيان است كه به خاطر پرونده ويلموتس از حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال منع شده. در اين استان و در آستانه انتخابات هيات فوتبال به يك‌باره شاهد تغيير مسوول برگزاري انتخابات و انتصاب شخصي نزديك به فريدون اصفهانيان بوديم.  دركرمانشاه بحث دخالت افراد حقيقي و حقوقي در انتخابات اين استان مطرح شد. در انتخابات هيات فوتبال استان گلستان نيز 4 رقيب انتخاباتي قاسم كوهستاني رد صلاحيت شدند تا رييس سابق هيات در سمتش ابقا شود. جالب اينكه كوهستاني با ۱۵راي در مقابل ۱۳ راي سفيد برنده انتخابات شد! 
همه اين تحركات  دركنار اقدامات كوچك‌تري مثل واريز پول به حساب شخصي روساي هيات‌ها و دادن بن كت‌و‌شلوار به اين افراد توسط رييس يكي از هيات‌ها اتفاقي كه در اسفند سال گذشته رخ داد، ضرورت ورود نهادهاي نظارتي به انتخابات 10 اسفند را بيشتر از گذشته مطرح مي‌كند. جامعه فوتبال ايران به ‌شدت دنبال تغيير شرايط است اما اگر قرار باشد افراد ذي‌نفع به راحتي برنامه‌هاي خودشان را پيش ببرند احتمالا باز هم شاهد حضور همان افراد سابق در راس فوتبال كشور خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون