• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4886 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ اسفند

رييس‌جمهوري با اشاره به فداكاري‌هاي كادر درمان در مبارزه با كرونا:

جنگ تمام شد اما پرونده شهادت بسته نشده است

۴ طرح درماني و بيمارستاني، ۴ مجتمع فرهنگي، ورزشي و توانبخشي ايثارگران، ۸ پروژه كشاورزي و دامداري، ۱۰ طرح توليدي و صنعتي و يك گلخانه مدرن هيدروپونيك، بهره‌برداري از ۱۵ طرح واگذاري زمين براي ساخت مسكن ايثارگران، ۸ طرح آماده‌سازي سايت زمين ساخت مسكن و طرح واگذاري يك مجتمع مسكوني ۲۶۴ واحدي مجموعه پروژه‌هاي ملي بود كه در پنجاه‌وششمين هفته پويش ملي تدبير و اميد براي جهش توليد با حضور رييس‌جمهوري و از طريق ويديوكنفرانس افتتاح شد. براي مجموعه اين پروژه‌ها خدماتي و توليدي بنياد شهيد و امور ايثارگران ۱۳ هزار ۷۵۸ ميليارد تومان اعتبار هزينه شده و با بهره‌برداري از آنها ۴ هزار و ۹۷۷ فرصت شغلي پايدار ايجاد خواهد شد. رييس‌جمهوري در اين مراسم افتتاحيه بعد از تقدير و تشكر از خانواده شهداي ۸ سال جنگ تحميلي به تداوم عداوت‌ها با جمهوري اسلامي و در نهايت ۳ سال جنگ اقتصادي اخير اشاره كرد و با اشاره به فداكاري‌هاي كادر درماني در اين يك سال اخير تاكيد كرد كه «جنگ تمام شد اما پرونده شهادت بسته نشده است.» 

مي‌خواستند نظام فرو بريزد
از آنجا كه اين پروژه‌هاي ملي مربوط به بنياد شهيد بود، رييس‌جمهوري نيز سخنراني خود را با يادآوري دوران ۸ سال جنگ تحميلي آغاز كرد و پس از آن به ۳ سال جنگ اقتصادي اخير پرداخت و گفت: «ملت ما با ايستادگي و مقاومت حماسه افتخارآفرين جديدي را به وجود آورد. ابرقدرت دنيا كه ظالم‌ترين حكومت مربوط به 4 سال گذشته و حكومت قبلي امريكا بود كه خبيث‌ترين حكومت بود همه تلاش خودش را انجام داد تا ملت ايران را در برابر اراده ننگين خودشان وادار به تواضع كنند اما در اين جنگ اراده‌ها ملت ما پيروز شد.» حسن روحاني همچنين ادامه داد: «ملت ما كاري كرد كه امروز در اين حاكمان جديدي كه در كاخ سفيد آمده‌اند به‌ طور مداوم تكرار مي‌كنند كه آن جنگ و فشار حداكثري دولت قبلي امريكا منجر به شكست شده است. معني ديگرش اين است كه ملت ايران به پيروزي بلند و بزرگ دست يافته است.» 
او در ادامه به تلاش براي براندازي نظام اشاره و تاكيد كرد كه اگرچه آنها مي‌خواستند كاري كنند كه اين نظام فرو بريزد اما در اين 3 سال مردم ما رنج را تحمل كردند و امروز، نظام در سايه فداكاري اين ملت مقاوم و بزرگ اين سرزمين اقتدار بيشتري از 3 سال قبل دارد. رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش به اقدامات دولت يازدهم و دوازدهم در خصوص خانواده شهدا و ايثارگران پرداخت. روحاني توضيح داد كه در ابتداي دولت يازدهم بدهكاري‌هاي فراواني در اين حوزه وجود داشته است كه در همان ۱.۵ سال اول بيش از 5 هزار ميليارد تومان بدهكاري‌هاي قبلي پرداخت شد. به گفته روحاني تاكنون مجموعا ۱۳ هزار ميليارد تومان از معوقات پرداخت شده كه تنها ۷ هزار و ۶۴۰ ميليارد تومان در سال ۹۹ پرداخت شده است. علاوه بر اين از چند ماه پيش به سازمان استخدامي براي استخدام ۱۶ هزار جوان خانواده شهدا و جانبازان ۷۰درصد به بالا دستوراتي داده شده است. رييس‌جمهوري همچنين به دغدغه مسكن براي خانواده شهدا و جانبازان نيز اشاره كرد و توضيح داد كه امروز ۲۵ هزار زمين براي ۲۵ هزار واحد مسكوني دراختيار بنياد شهيد قرار گرفته تا در نهايت در اختيار اين خانواده‌ها گذاشته شود.

 توليد ۳ واكسن ايراني در 1400
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه «بعضي از مردم فكر مي‌كنند خانواده شهيد و ايثارگر دورانش همين 8 سال دفاع مقدس بود و در سال 67 كه جنگ تمام شد پرونده شهادت بسته شد»، ادامه داد: «جنگ تمام شد و ما هم به پيروزي رسيديم ولي پرونده شهادت بسته نشد و باز بود و ديديم عده‌اي از عزيزان ما براي دفاع از حرم چه در عراق، سوريه و لبنان فداكاري و ايثار كردند و پايان سال 98 مواجه شديم با يك پرونده جديد و آن عزيزان ما به عنوان مدافعان سلامت در بيمارستان‌ها بودند و در مراكز مختلف درماني، واقعا فداكاري بزرگي كردند.» روحاني به مقوله تحريم‌ها و تاثير آن بر مديريت همه‌گيري كرونا اشاره و در نهايت تاكيد كرد: «دولت هم علي‌رغم همه فشارها بودجه‌هاي لازم را تامين كرد. حتي بدهكاري به پرستارها كه مربوط به گذشته بود را امسال تامين كرديم. پس دولت همه توان خود را به‌كار گرفت. اما در عين حال كار پرستاران و پزشكان و كار بقيه بخش‌ها در بخش سلامت كار بسيار بزرگي است. يعني اينها در صحنه فداكاري هستند.» اگرچه فرآيند واكسيناسيون در ايران به كندي پيش مي‌رود اما آن‌طور كه حسن روحاني گفته در ميان همين واكسن‌هاي رسيده «اولويت‌ اول» كادر درمان هستند كه بايد براي سلامت نگه داشتن آنها تلاش كرد. به گفته رييس‌جمهوري در سال آينده ۳ نوع واكسن بركت، رازي و پاستور نيز توليد شده و در  اختيار مردم قرار خواهد گرفت. پيش از اين يك محموله واكسن روسي وارد كشور شده‌ بود كه به گروه اول تزريق شد. همچنين اميدواري‌هايي وجود داشت مبني بر اينكه با آزادسازي پول‌هاي بلوكه شده ايران در برخي كشورها همچون كره‌جنوبي دز بيشتري از واكسن در اختيار مردم قرار گيرد كه با توجه به كنش‌ها و واكنش‌هاي يكي، دو روز اخير به نظر نمي‌رسد در اين ارزهاي بلوكه شده ايران گشايشي حاصل شده‌ باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون