• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4886 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ اسفند

ليگ قهرمانان بدون مسي و رونالدو

آيا دوگانه هالند امباپه در راه است؟

اين روزها پرتكرارترين بحث دنياي فوتبال پايان عصر رونالدو مسي است. اين بحثي است كه تقريبا از سال 2018 كه لوكا مودريچ توپ طلا را به دست آورد و به دوگانه مسي و رونالدو پايان داد، آغاز شد. سال بعد مسي دوباره توپ طلا را از آن خود كرد و رونالدو هم گل‌هاي زيادي براي يوونتوس به ثمر رساند تا اين بحث تقريبا فراموش شود. با آغاز سال 2020  اين دو ابرستاره فوتبال دوران پر فراز و نشيبي پشت سر گذاشتند. آنها هنوز هم عالي كار مي‌كردند. گل‌هاي زيادي مي‌زدند و مي‌درخشيدند. با اين حال حذف بارسلونا با شكست 8 بر 2 مقابل بايرن و حذف يووه به دست ليون در فصل پيش ليگ  قهرمانان موجب شد باز هم عده‌اي بگويند «تمام شد؛ مسي و رونالدو وارد سراشيبي سقوط شدند.» 
سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در دور برگشت  مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا به ترتيب يوونتوس مقابل پورتو ناكام ماند و بارسلونا مقابل PSG. به اين ترتيب اتفاق عجيبي كه از سال 2005 تاكنون رقم نخورده بود، رخ داد.  اينكه مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان امسال فاقد مسي و رونالدو خواهد بود.  اين ديگر بهترين بهانه بود كه خيلي‌ها بگويند اين بار واقعا تمام شد و بايد بپذيريم دو ابرستاره فوتبال دنيا به پايان كارشان رسيدند. در همين حين درخشش فوق‌العاده ارلينگ هالند در دورتموند و كيليان امباپه در پاري سن ژرمن خيلي سريع دو قطبي جديد دنياي فوتبال را براي هواداران ساخت. 
در ساعات پس از حذف در ايتاليا رسانه‌هاي اين كشور حسابي رونالدو را مورد سرزنش قرار دادند و او را مقصر شكست يووه معرفي كردند.كارشناسان گفتند كه رونالدو قرار بود براي بانوي پير ليگ قهرمانان به دست بياورد كه در ماموريتش شكست خورد. دركاتالونياي اسپانيا گرچه خبري از زير سوال بردن مسي نبود چراكه او يك گل تماشايي زد با اين حال هيچ هوادار بارسايي نيست كه به آن پنالتي از دست رفته در دقايق آخر نيمه نخست توسط لئو مسي فكر نكند.گل شدن آن پنالتي مي‌توانست روند بازي را كاملا عوض كند. به هرحال مسي هم نتوانست مثل رونالدو كار خاصي براي تيمش كند. اين شرايط موجب شده وقتي 8 تيم برتر اروپا رقابت‌ها را در دور يك چهارم آغاز كنند، چشم‌ها به جاي مسي و رونالدو به بازيكنان ديگري دوخته شود. 
در اين بين سوال مهمي هم وجود دارد. مسي و رونالدو فعلا با 19 و 20 گل صدرنشينان جدول گلزني لاليگا و سري آ هستند. پس اينهايي كه از تمام شدن اين دو بازيكنان مي‌گويند منظورشان چيست؟ مساله‌اي كه در مورد رونالدو و مسي مي‌توان گفت بحث تاثيرگذاري آنها در جريان يك رقابت است. در واقع سال‌هاي قبل آنچه باعث مي‌شد آنها از يك گلزن حرفه‌اي فراتر بروند و به عنوان ابرستاره، فرازميني يا اعجوبه ياد شوند، توانايي‌شان در عوض كردن نتيجه يك بازي به تنهايي بود. رونالدو وقتي در رئال مادريد بود بارها و بارها واقعا به تنهايي مادريدي‌ها را از شكست نجات داد و به دور بعد و در نهايت قهرماني رساند.  مسي هم به همين شكل. مسابقات زيادي را مي‌توان مثال زد كه مسي يك تنه اصطلاحا بازي را درآورده بود. اين دو بازيكن تا دو سال قبل به عنوان عامل موفقيت معرفي مي‌شدند؛ دو عاملي كه نيازي به حمايت همه ‌جانبه نداشتند و اگر بازيكنان كناري‌شان در حد معقول وظايف‌شان را انجام مي‌دادند، ديگر نگراني وجود نداشت. چون مسي و رونالدويي بودند كه در شرايط برابر با ساير تيم‌ها تفاوت‌ها را رقم مي‌زدند. 
اين روزها مسي و رونالدو دو بازيكن خيلي خوب هستند كه به ‌شدت نيازمند عملكرد خيلي خوب سايرين هستند. يعني اگر تمام تيم لياقت برنده شدن را داشته باشد، مسي و رونالدو هم در اين پروسه نقش خود را به خوبي ايفا مي‌كنند. اما اگر همانند يوونتوس و بارسلوناي سه‌شنبه شب و چهارشنبه شب بازي كنند، نمي‌توانند انتظار داشته باشند كه سي‌آر‌سون و لئو مشكلات را حل كنند. اين اگر خود سقوط نباشد، مي‌تواند لااقل بخشي از فرآيند افول در نظر گرفته شود. هرچه نباشد آنها در سال‌هاي پاياني فوتبال‌شان هستند.  با تمام اين تفاسير هنوز نمي‌توان با قاطعيت درباره آينده اظهارنظر كرد. در بارسلونا با آمدن خوان لاپورتا به عنوان رييس جديد باشگاه كه اتفاقا رابطه خوبي با مسي دارد و مي‌خواهد باشگاه را بازسازي كند شايد اوضاع عوض شود. شايد با ستاره‌هايي كه به نيوكمپ مي‌آيند، مسي هم بتواند به روزهاي اوج بازگردد. در مورد رونالدو  چنين خوش‌بيني وجود ندارد مگر اينكه اين كوه انگيزه خودش دوباره دست به يك كار عجيب و غريب بزند.
همچنين در رابطه با اينكه آيا واقعا قرار است دوگانه هالند امباپه را ببينيم ترديدهاي زيادي وجود دارد. اين دو بازيكن واقعا فوق‌العاده و بسيار با استعداد هستند. تعداد گل‌هاي‌شان در ليگ قهرمانان در يك بازه سني خاص از مسي و رونالدو در همان بازه سني به مراتب بيشتر است.  اما اينكه اين دو مي‌توانند استمرار اين دو فوق ستاره را داشته باشند، سوالي است كه پاسخش را تنها زمان مشخص مي‌كند. در سال‌هاي گذشته خيلي‌ها قرار بوده جانشين اسطوره‌هاي پرتغالي و آرژانتيني شوند اما حتي نتوانستند به سطح اين دو بازيكن نزديك شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون