نقش مسووليتهاي اجتماعي
و فرهنگ سازماني، در مديريت بحران
پنجمين كنفرانس ملي فرهنگ سازماني با رويكرد مديريت بحران و همچنين پنجمين جايزه مسووليت اجتماعي مديريت، به همت «انجمن مديريت ايران» و «دانشگاه خاتم» با محوريت ارتقاي توانمندي رهبري و مديريت بحران، شناسايي پديدههاي بحراني و مديريت پيشگيرانه و ارايه تجارب جهت بحرانهاي مشابه آينده، در تاريخهاي 7 و 8 بهمن 1399 در محل دانشگاه خاتم برگزار شد. به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، دكتر مجيد قاسمي رييس انجمن مديريت ايران و رييس كنفرانس طي سخناني «مسووليت اجتماعي» و «فرهنگ سازماني مقاوم» را دو عامل نجاتدهنده سازمانها در مديريت بحران عنوان كرد و گفت: بحران داراي تاثيرهاي چندوجهي در كل سازمان و در پهناي بزرگتر در سطح اجتماع است. براي مثال قطعي برق در دوران جنگ بحران محسوب ميشد و پيشبيني براي ايجاد آمادگي لازم در اين خصوص اهميت بسياري داشت. از طرفي بحران در فعاليتهاي عادي كسبوكار، اختلال ايجاد كرده و توانايي ايجاد صدمه در اعتبار سازمان را داراست. رييس انجمن مديريت ايران افزود: بحرانها به عنوان وقايعي غيرقابل پيشبيني و خلاف روال معمول، تهديدي بزرگ براي سازمان هستند كه بايد پيش از وقوع، براي انجام اقدام مناسب، درخصوص آنها انديشيد. بحرانها زمان كمي براي تصميمگيري به مديران ميدهند. از اينرو مديران در مقابل عمل انجام شده قرار ميگيرند و بايد در كوتاهترين زمان تصميم مناسب را اتخاذ كنند. او در اين خصوص به عنوان نمونه به مشكل پيشآمده براي يكي از شعبههاي بانك پاسارگاد در سال1396 (به دليل تخريب ايجاد شده در زمان افزايش قيمت بنزين) و تصميم اخذ شده براي رفع مشكل ارايه خدمات به مشتريان آن شعبه اشاره كرد و افزود: در اين شرايط در كوتاهترين زمان تصميم گرفتيم همكاران شعبه بلافاصله بيست عدد خودرو در مقابل شعبه مستقر كنند و به مشتريان مراجعهكننده توضيح داده شود كه چنين مشكلي ايجاد شده است. خودروها مشتريان را به شعبه بعدي منتقل و بعد از اتمام كار بانكي، آنها را به مقصد بعدي برسانند و برگردند. اين تصميم انعكاس بسيار مثبتي در بين مردم، درخصوص احساس مسووليت يك بنگاه اقتصادي داشت. مديرعامل بانك پاسارگاد در ادامه با اشاره به توانمنديهاي لازم براي رهبران در مراحل مختلف مديريت بحران، ضمن تاكيد بر اهميت اين موضوع تصريح كرد: با توجه به اينكه همه اجزاي سازمان ميتوانند در رهبري سازمان نقش داشته باشند به جاي رهبر بر رهبران سازمان تاكيد شده است. رهبران بايد بينش لازم را داشته باشند و ابهامات را شفاف كرده و دورنماي مناسبي داشته باشند. برخورداري از دورنما به رهبران كمك ميكند با درك بهتر و همفكري بيشتر با ديگران، بهترين عملكرد را
در راستاي منافع ذينفعان داشته باشند.