• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4897 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۹ فروردين

سارق شاهكار ون‌گوگ بازداشت شد

پيكاسو ناجي بازگشت رونق به يك حراجي

حراج  نقاشي  مشهور  «پيكاسو»  به اميد بازگشت به رونق قبل از كرونا
يكي از پرتره‌هايي كه به دست «پيكاسو» خلق شده است به زودي با ارزش ده‌ها ميليون دلار در حراجي به مزايده گذاشته خواهد شد تا رونق فروش چشمگير آثار هنري به شرايط دوران پيش از همه‌گيري ويروس كرونا نزديك شود. به گزارش ايسنا و به نقل از فوربس، حراجي «كريستيز» هفته آينده يكي از تابلوهاي نقاشي «پابلو پيكاسو» نقاش نامدار اسپانيايي را با ارزش تخميني ۵۵ ميليون دلار به مزايده خواهد گذاشت تا اين تابلو نقاشي به يكي از معدود آثار هنري گران‌قيمتي تبديل شود كه بازار فروش آثار هنري را در دوران ركود ناشي از همه‌گيري كرونا رونق داده‌اند.
تابلو نقاشي كه در اين حراجي به مزايده گذاشته خواهد شد يك پرتره با عنوان «زني در كنار پنجره» است كه در ۳۰ اكتبر سال ۱۹۳۲ خلق شده است. حراجي ساتبيز نيز هفته گذشته اعلام كرد نقاشي «در مقابل مديسي»  اثر «ژان ميشل باسكيا» را ماه آينده به ارزش تخميني ۵۰ ميليون دلار به فروش خواهد گذاشت. چند هفته پيش بود كه يك نقاشي از همين هنرمند تحت عنوان «جنگجو»  به قيمت چشمگير ۴۲ ميليون دلار در «هنگ‌كنگ» فروخته شد تا ركورد گران‌ترين اثر فروخته‌شده از يك هنرمند غربي در بازار آسيايي شكسته شود. ماه گذشته نيز يك اثر هنري از «بنكسي» مشهورترين هنرمند خياباني جهان به قيمت ۲۰ ميليون دلار فروخته شد تا ركورد فروش آثار اين هنرمند شكسته شود.
باتوجه به ركود فروش آثار گران‌قيمت در دوران همه‌گيري كرونا اين آغاز يك تغيير در بازار هنر محسوب مي‌شود. براساس گزارشي كه توسط «آرت‌نت» منتشر شده است فروش آثار هنري مدرن و امپرسيونيست بالاي ۱۰ ميليون دلار در سال گذشته بيش از ۴۰درصد كاهش داشته و آمار فروش كلي آثار هنري نيز با ۲۵درصد كاهش همراه بوده است.

دستگيري سارقي كه شبانه شاهكار  ون‌گوگ را ربود
پليس هلند يك مظنون به سرقت سال گذشته تابلوهاي نقاشي «ون‌گوگ» و «هالس» را دستگير كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، پليس هلند يك مرد ۵۸ ساله را به اتهام سرقت تابلوهاي نقاشي «وينسنت ون‌گوگ» و «فرانس هالس» در دوران تعطيلات سال گذشته موزه‌هاي هلند دستگير كرده است. اين دو تابلو نقاشي كه در مجموع ۱۸ ميليون پوند ارزش دارند سال گذشته شبانه از موزه‌ها ربوده شدند. اين مرد مظنون كه نام آن فاش نشده است صبح سه‌شنبه درخانه‌اش واقع در شهر «بارن» بازداشت شد. پليس اعلام كرد به‌رغم بازرسي خانه اين مظنون هيچ يك از دو تابلوي سرقتي كه با نام‌هاي «باغ پارسوناژ نوينن در بهار» و «دو پسر خندان» شناخته مي‌شوند را پيدا نكرده است. ارزش تابلونقاشي «ون‌گوگ» حدود ۵ ميليون پوند و نقاشي «دو پسر خندان» اثر «هالس» حدود ۱۳.۴ ميليون پوند برآورد شده است. تابلو نقاشي «ون‌گوگ» در ۳۰ مارس ۲۰۲۰ در دوراني كه موزه «سينگر لارن» به دليل محدوديت‌هاي ناشي از شيوع ويروس كرونا تعطيل شده بود از اين موزه به سرقت رفت.
 تابلونقاشي «دو پسر خندان» اثر «هالس» اما در ماه آگوست از موزه‌اي در «ليردام» ربوده شد. سارقان براي ربودن اين نقاشي از در پشتي موزه وارد شده و اين تابلو را خارج كرده بودند. زماني كه ماموران پليس در ساعت سه‌وسي دقيقه صبح به موزه رسيدند سارقان محل را ترك كرده بودند. اين اثر «هالس» پيش‌تر دو مرتبه از اين موزه در سال‌هاي ۲۰۱۱ و ۱۹۸۸ ربوده شده بود و به ترتيب پس از شش ماه و سه سال بعد از سرقت پيدا شد. «هالس» كه در سال ۱۶۶۶ درگذشت، به عنوان يكي از مهم‌ترين پرتره‌نگاران عصر طلايي هلند شناخته شده است. پليس اعلام كرد با توجه به اينكه با دستگيري اين مرد هنوز دو نقاشي كشف نشده‌اند تحقيقات همچنان ادامه خواهد داشت.
معرفي هيات انتخاب و داوري نهمين دوسالانه ملي  نقاشي
به گزارش «اعتماد» و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره كل هنرهاي تجسمي، اعضاي شوراي سياستگذاري اين دوسالانه اعضاي شوراي انتخاب و داوري را انتخاب كردند. بر اين اساس هيات انتخاب آثار بخش سراسرنما عبارتند از: عليرضا آدم‌بكان، فريدون اميدي، بهزاد حاتم، داريوش حسيني، ليلي رشيدي، رزيتا شرف‌جهان و علي نصير. همچنين اين شورا اعضاي هيات داوران را به اين شرح معرفي كردند؛ هيات داوري آثار بخش سراسرنما عبارتند از: مهرداد اسكويي، بهزاد حاتم، علي ذاكري، رزيتا شرف‌جهان، كامران صفامنش، شهروز صدرفرزانه و علي نصير. نهمين دوسالانه نقاشي تهران شامل سه بخش «سراسرنما» يا (panorama))، «گفت‌وگو» يا (forum) و «كيوريتورال» (curatorial) است كه فراخوان بخش سراسرنما، پيش‌تر منتشر شده بود.
انجمن هنرمندان نقاش ايران با حمايت اداره كل هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با همكاري موسسه توسعه هنرهاي تجسمي معاصر بخش سراسرنماي نهمين دوسالانه ملي نقاشي ايران را در شهريور ماه ۱۴۰۰ به مدت يك ماه برگزار مي‌كند. رييس شوراي سياستگذاري دوسالانه هادي مظفري، مشاور شورا احسان آقايي، رييس افتخاري دوسالانه غلامحسين نامي، امير راد مدير دوسالانه و عبدالرحيم سياهكارزاده دبير اجرايي  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون