• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4902 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين

واكنش رييس كل بانك مركزي به گزارش صندوق بين‌المللي پول:

تخمين نادرست ذخاير ارزي ايران

صندوق بين‌المللي پول اخيرا در گزارشي موسوم به «چشم‌انداز اقتصاد منطقه‌اي: خاورميانه و آسياي مركزي» به بررسي وضعيت اقتصادي چند كشور منطقه از جمله ايران در سال ۲۰۲۰ پرداخته است. 
براساس برآوردهاي اين نهاد بين‌المللي، اقتصاد ايران پس از تجربه رشد منفي ۶.۸درصدي در سال ۲۰۱۹ با وجود تحريم‌هاي امريكا رشد مثبت ۱.۵درصدي را در سال ۲۰۲۰ شاهد بوده است و ارزش توليد ناخالص داخلي ايران از رقم برآوردي ۵۸۱ ميليارد دلاري در سال ۲۰۱۹ با افزايش ۵۴ ميليارد دلاري به ۶۳۵ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسيده است. صندوق بين‌المللي پول در ادامه گزارش خود صادرات ايران در سال ۲۰۲۰ را ۶۷.۸ ميليارد دلار و واردات در اين سال را ۷۲.۶ ميليارد دلار برآورد كرده است. صادرات ايران در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۷۰.۳ ميليارد دلار و واردات ايران در اين سال ۶۷.۲ ميليارد دلار اعلام شده بود.
 اين نهاد بين‌المللي كل ذخاير ارز و طلاي ايران را در پايان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۲۱.۶ ميليارد دلار اعلام كرده و معتقد است ذخاير ارزي ايران در پايان سال ۲۰۱۹ افت قابل توجه داشته و به ۱۲.۴ ميليارد دلار رسيده و اين رقم در پايان سال ۲۰۲۰ نيز بالغ بر ۴ ميليارد دلار شده است. البته اين صندوق پيش‌بيني كرده روند نزولي ذخاير ارزي ايران در سال ۲۰۲۱ متوقف شود و در پايان اين سال حجم ذخاير ارز و طلاي ايران به ۱۲.۲ ميليارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۲۱ ميليارد دلار برسد.
در اين ميان عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي به اين گزارش واكنش نشان داده و با تاكيد بر اينكه برنامه‌هاي تامين ارز كشور همانند گذشته، برمبناي ارزهاي در دسترس و بدون تكيه بر منابع مسدودي تنظيم شده، گفته است: گزارش اخير IMF غلط است.
عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي نوشت: چند ماه است كه بازار ارز ثبات نسبي به خود گرفته است كه حاصل تلاش مضاعف بانك مركزي در اين عرصه و نيز همراهي صادر‌كنندگان و چشم‌انداز بهتر اقتصاد ايران است.
او افزود: اين روزها اشخاص مختلفي راجع به ارزهاي ايران در بانك‌هاي خارجي و سرنوشت آنها اظهارنظر و اطلاع‌رساني مي‌كنند؛ اما از آنجايي كه اطلاعات مربوط به اين منابع و وضعيت آنها در اختيار بانك مركزي است، اظهارات افراد غيرمسوول در اين مورد سنديت ندارد. به گفته همتي، بانك مركزي سياست‌ها و برنامه‌هاي تامين ارز خود را همانند ماه‌هاي گذشته، برمبناي ارزهاي در دسترس و بدون تكيه بر منابع مسدودي تنظيم كرده است. طبعا دسترسي به اين منابع قدرت بازار‌سازي بانك مركزي را افزايش خواهد داد.
او اظهار داشت: گزارش اخير صندوق بين‌المللي پول از تخمين ميزان ذخاير ارزي بانك مركزي، يك خطاي فاحش و گزارشي غلط و ناشي از اطلاعات ناقص آنها است؛ پس انتشار يك تخمين اشتباه از سوي صندوق، بدون اخذ تاييد از بانك مركزي، همانند رفتار همراه با تبعيض آنها، زيبنده صندوق بين‌المللي پول نيست.
همتي گفت: بانك مركزي به دور از هيجانات غيرمنطقي و به‌صورت تدريجي متناسب با عوامل موثر بر عرضه و تقاضاي ارز در بازار ثانويه، اين بازار را به سمت تعادل راهبري و مديريت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون