نولان و علاقه به اکران فیلمش در سالن های سینما
همکاری دوباره اسکورسیزی و شریدر
مارتین اسکورسیزی و پل شریدر بار دیگر سراغ پروژهای درباره مسیحیت میروند. به گزارش مهرو به نقل از این دی وایر، دو همکاری که به عنوان نویسنده و کارگردان فیلم «آخرین وسوسه مسیح» را خلق کردند، بار دیگر با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
مارتین اسکورسیزی و پل شریدر که در ساخت برخی از به یادماندنیترین آثار سینمایی مانند «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «آخرین وسوسه مسیح» باهم همکاری کرده بودند بار دیگر درباره ریشههای مسیحیت باهم فیلم میسازند. شریدر در یک مصاحبه جدید گفته است این پروژه جدید با همکاری نتفلیکس ساخته میشود. وی گفت: اسکورسیزی و من داریم برای یک پروژه جدید برنامهریزی میکنیم که ممکن است یک سریال سه ساله در مورد ریشههای مسیحیت باشد. وی در توضیح این پروژه گفت برای ساخت این سریال با استناد به متون قدیمی و روایات به جا مانده از قرن یکم جلو میروند؛ زمانی که هنوز کتاب عهد جدید وجود نداشت و تنها سه روایت از آن دوره به جای مانده است. در حالی سخن از این سریال به میان آمده که هم اسکورسیزی و هم شریدر مشغول ساخت فیلم هستند و اسکورسیزی هفته پیش فیلمبرداری درام وسترن «قاتلان ماه کامل» را شروع کرد و شریدر نیز جدیدترین فیلمش با عنوان «شمارنده کارت» را با بازی اسکار آیزاک کامل کرده است. اسکورسیزی سال پیش در دوران قرنطینه شروع کرونا به شریدر کمک کرد تا وی این فیلم را تمام کند. شریدر تابستان سال پیش در مصاحبهای گفته بود در تکمیل چهار سکانس فیلم که فیلمبرداری نکرده بود، از کمک اسکورسیزی بهره گرفته است.
چرا نولان برای نتفلیکس فیلم نمیسازد؟
کریستوفر نولان دلایل عدم همکاری خود با کمپانی فیلمسازی نتفلیکس را اعلام کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران کریستوفر نولان تمایلی به همکاری با کمپانی نتفلیکس ندارد، چرا که نه تنها میخواهد فیلمش اکران سینمایی داشته باشد بلکه تمایل دارد در سینماهای سراسر جهان نمایش داده شود. اسکات استوبر ريیس بخش فیلمهای اورجینال نتفلیکس در مصاحبهای جدید با وال استریت ژورنال میگوید، به احتمال فراوان مساله اکران فیلم و توزیع جهانی است که شکاف بین نولان و کمپانی نتفلیکس را بیشتر کرده است.در حالی که نتفلیکس برای تعدادی از فیلمهای اورجینالش پیش از استریم در امریکا، اکران سینمایی در نظر گرفته است (نتفلیکس برای فیلمهای «داستان ازدواج» و «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی اکران ۴ هفتهای در نظر گرفته)، اما این اکرانها هیچگاه جهانی نبوده است و این مساله به قانون بعضی کشورها باز میگردد. برای مثال فرانسه پنجره اکران ۳۶ ماهه دارد و به این معناست که فیلمها باید سه سال از زمان اکران صبر کنند تا بتوانند در سرویسهایی مثل نتفلیکس نمایش داده شوند. پنجره اکران فرانسه عاملی بود که فیلمهای نتفلیکس از رقابت در جشنواره فیلم کن محروم شوند، چرا که فیلمها باید در فرانسه اکران شوند و از طرفی تا سه سال بعد هم نمیتوانند در نتفلکیس نمایش داده شوند. به همین دلایل نتفلیکس مقصد خوبی برای فیلمسازی نولان نیست.اما این کمپانی استریم همکاریهای خود را با کارگردانهای مهمی مثل اسکورسیزی، بامباک، دیوید فینچر و اسپایک لی ادامه میدهد. استوبر، اسکار را یک ابزار تبلیغاتی کلیدی برای جذب کارگردانهای برتر معرفی میکند. برای دومین سال متوالی نتفلیکس با ۳۶ نامزدی در اسکار ۲۰۲۱، بیشترین نامزدی یک استودیو را رقم زده است.