• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4922 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

خبر

انفجار نزديك يك مدرسه‌ دركابل ده‌ها كشته و زخمي به جا گذاشت

رسانه‌هاي افغانستان عصر ديروز اعلام كردند كه در جريان وقوع ۳ انفجار پياپي نزديك مدرسه سيدالشهدا در غرب پايتخت اين كشور ۲۵ نفر كشته و ۵۰ تن زخمي شدند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري افق، صداي ۳ انفجار پياپي از حوزه سيزدهم امنيتي شهر كابل شنيده شد. بر اساس اعلام شاهدان عيني اين حادثه در نزديكي مدرسه سيدالشهدا در غرب كابل روي داده است.  خبرگزاري الجزيره اعلام كرد: تاكنون بر اثر اين حوادث ۵۰ نفر به بيمارستان‌هاي كابل انتقال يافته‌اند. همچنين ۲۵ نفر هم كشته شده‌اند. شبكه تلويزيوني طلوع هم اعلام كرد: اين حادثه ناشي از انفجارهايي بود كه به دليل منهدم شدن يك خودرو بمب‌گذاري شده مقابل اين مدرسه روي داد. طارق آرين، سخنگوي وزارت كشور افغانستان بدون ارايه جزييات بيشتري در اين باره گفت: انفجارها حدود ساعت ۱۶:27 روي داد. اين يك جنايت بزرگ تروريستي به شمار مي‌آيد.


توافق تركيه و مصر براي آغاز مذاكرات ترسيم مرزهاي دريايي

منابع مطلع از توافق تركيه و مصر براي آغاز مذاكرات درباره ترسيم مرزهاي دريايي و امضاي توافقنامه در اين زمينه خبر دادند. به گزارش ايسنا به نقل از العربي الجديد، منابع ديپلماتيك مصري مطلع از گفت‌وگوهاي مقامات كشورشان با مقامات تركيه اعلام كردند كه توافق نهايي درباره امضاي توافقنامه ترسيم مرزهاي دريايي ميان قاهره و آنكارا حاصل شده است.  اين منابع گفتند، در ميان اعضاي هيات تركيه‌اي كه چهارشنبه و در سفري دو روزه به رياست سادات اونال، معاون وزير خارجه تركيه به قاهره سفر كردند؛ مسوول وزارت خارجه آنكارا در پرونده ترسيم‌ مرزهاي دريايي نيز حضور داشت. طبق گفته اين منابع، توافق شده كه مذاكرات ترسيم مرزهاي دريايي ميان مصر و تركيه ماه ژوئن آينده آغاز و توافق نهايي نيز قبل از پايان سال جاري ميلادي امضا شود.  منابع مذكور در ادامه گفتند كه مصر امضاي اين توافق را مشروط به اين مساله كرده است كه توافق آنكارا و قاهره شامل مجموعه جزاير مورد مناقشه ميان يونان و تركيه نباشد. طبق گفته اين منابع، مقامات تركيه ابتدا بر ضرورت مطرح شدن جزاير مذكور در مذاكرات و توافق آتي تاكيد داشتند. پيش‌تر يك مسوول تركيه گفته بود، امضاي توافق حريم دريايي بين اين دو كشور كه داراي طولاني‌ترين ساحل در مديترانه هستند،  الزامي و مهم است.  در ماه آگوست گذشته همزمان با بالا گرفتن بحران ميان تركيه و يونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مديترانه، مصر و يونان توافق‌نامه‌اي براي تعيين مرزهاي دريايي خود امضا كردند، توافقي كه بيش از پيش خشم دولت آنكارا را  برانگيخت.


آماده‌باش رژيم اشغالگر  در پي فراخوان روز خشم قدس

شبكه صهيونيستي «كان» روز شنبه خبر داد كه پليس اين رژيم همزمان با نزديك شدن مراسم احياي شب‌هاي قدر در مناطق مختلفي از فلسطين به ‌ويژه در قدس، دستور بالا بردن سطح آماده‌باش را براي نيروهاي خود در اطراف مسجد‌الاقصي و شهر قدس اشغالي صادر كرده است. پايگاه خبري «عرب۴۸» به نقل از كان گزارش داد، پيش‌بيني مي‌شود كه تعداد بي‌سابقه‌اي از نمازگزاران در شب‌ قدر(شنبه و يكشنبه) به سمت مسجدالاقصي حركت كنند.  طبق گزارش اين شبكه، پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه در پاسخ به فراخوان كميته عالي پيگيري شهروندان عرب، تعداد بسيار زيادي از هيات‌ها از روستاها و شهرهاي عربي در مناطق عرب ۴۸ وارد مسجدالاقصي شوند. اين شبكه همچنين با اشاره به بخشي از بيانيه كميته مذكور كه در آن آمده است:«تعرض‌هاي خونين و تروريستي عليه مسجدالاقصي درباره چيزهاي خطرناك‌تر در روزهاي آتي هشدار مي‌د‌هد»  خبر داد كه پليس رژيم صهيونيستي خود را براي تعامل با تظاهرات‌هاي احتمالي در حمايت از قدس و مردم آن آماده مي‌كند. كميته مذكور روز گذشته در فراخواني از مردم فلسطين خواست كه فردا «اقدام به تظاهرات در مناطق مختلف كنند و به دنبال تشكيل[و ارسال] هيات به قدس و محله الشيخ جراح باشند و [از طرفي ديگر] به سوي مسجدالاقصي حركت كنند، آن هم پس از تعرض نظامي به قدس اشغالي كه شامگاه روز گذشته عليه [مسجد] الاقصي شدت گرفت و ده‌ها تن در پي آن زخمي و بازداشت شدند.» منابع فلسطيني شامگاه جمعه و همزمان با روز جهاني قدس از تعرض نظاميان صهيونيست به شهروندان فلسطيني در قدس اشغالي خبر دادند. درگيري‌هاي شديد در مسجدالاقصي پس از آن رخ داد كه تعداد زيادي از پليس رژيم صهيونيستي پس از اتمام نماز مغرب به مسجدالاقصي يورش بردند و نمازگزاران را مجبور كردند به زور از اين مسجد شريف خارج شوند. صبح ديروز هلال احمر فلسطين اعلام كرد كه در پي يورش نظاميان رژيم صهيونيستي، تعرض به نمازگزاران در مسجدالاقصي و نيز سركوب تحصن‌كنندگان در محله «شيخ جراح» قدس دو نفر به شهادت رسيدند و حدود ۲۰۵ نفر زخمي شدند. از سوي ديگر تعدادي از فلسطيني‌هايي كه در محله شيخ جراح تحصن كرده بودند در سركوب نظاميان رژيم صهيونيستي بازداشت شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون