• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4937 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ خرداد

وزير خارجه امريكا از مشورت مستمر با نتانياهو در مورد بازگشت امريكا به برجام خبر داد

تعهد فروش سلاح و وعده بازسازي مخروبه‌ها

شهاب شهسواري

 

شش ماه بعد از روي كار آمدن دولت جديد امريكا، وزير خارجه اين كشور براي نخستين‌بار به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين سفر كرد. آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا روز گذشته در سفر به قدس اشغالي با مقام‌هاي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين و در رام‌الله با مقام‌هاي تشكيلات خودگردان فلسطيني ديدار و گفت‌وگو كرد. هدف اعلامي از اين سفر، تلاش‌ها براي حفظ آتش‌بس اخير در پي نبرد يازده روزه غزه اعلام شده‌ بود، ‌اما به گفته وزير خارجه امريكا و نخست‌وزير اسراييل، در اين سفر در مورد مذاكرات امريكا براي بازگشت به توافق هسته‌اي با ايران و همچنين فروش سلاح به اسراييل نيز گفت‌وگو شد. وزير خارجه امريكا در نشست خبري با نخست‌وزير رژيم اشغالگر ضمن تعهد مجدد بر فروش تسليحات به اسراييل از آمادگي امريكا براي كمك به بازسازي غزه خبر داد. بلينكن، بلندپايه‌ترين مقام امريكايي است كه از زمان آغاز به كار دولت بايدن به سرزمين‌هاي اشغالي سفر مي‌كند. همچنين ديدار او با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني، نخستين ديدار در اين سطح از زمان قطع كامل روابط تشكيلات خودگردان با واشنگتن در زمان دولت پيشين امريكا محسوب مي‌شد. بلينكن در اين سفر ضمن ديدار با مقام‌هاي اسراييلي و فلسطيني، قرار است امروز و فردا با مقام‌هاي اردن و مصر هم گفت‌وگو كند.

نتانياهو: اميدوارم امريكا به برجام بازنگردد
بلينكن، هدف از سفر خود به منطقه را «تلاش براي حفظ آتش‌بس غزه» اعلام كرده است، با اين حال موضوع گفت‌وگوهاي برجامي امريكا و ايران با 1+4 در وين يكي از اصلي‌ترين دستور كارهاي ديدار او با مقام‌هاي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين بود. بلينكن كه در اين سفر با روون ريولين، رييس رژيم، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير و گابي اشكنازي، وزير خارجه دولت پيشبرد امور رژيم اشغالگر ديدار كرد، در نشست خبري با نتانياهو از مشورت «نزديك» با اسراييل در خصوص جريان گفت‌وگوهاي برجامي در وين خبر داد. نخست‌وزير رژيم اشغالگر هم در نشست خبري با وزير خارجه امريكا تصريح كرد: «در اين ديدار درباره سه موضوع صحبت كرديم: حمايت دولت جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا از حق اسراييل براي دفاع از خود، تهديد ايران و صلح در خاورميانه. ما مسائل زيادي داريم كه بايد به تقويت آن بپردازيم.» بنيامين نتانياهو اظهار اميدواري كرد كه مذاكرات وين شكست بخورد و امريكا از اجراي تعهدات حقوقي خود در برجام صرف‌نظر كند. نتانياهو در اين نشست خبري گفت: «اميدوارم كه ايالات متحده امريكا به برجام بازنگردد، چراكه باور دارم اين توافق به ايران اجازه مي‌دهد زرادخانه‌اي از سلاح‌هاي هسته‌اي با مشروعيت بين‌المللي داشته ‌باشد.» آنتوني بلينكن نيز در اين نشست تاكيد كرد كه واشنگتن به مشورت نزديك و مستمر با اسراييل در خصوص هرگونه اقدام براي بازگشت به توافق هسته‌اي با ايران ادامه خواهد داد. بلينكن تصريح كرد كه گفت‌وگو در مورد جريان مذاكرات جاري با 1+4 در وين، بخشي از دستور كار گفت‌وگوي او با نتانياهو بوده است. نتانياهو در اين نشست با اشاره به احتمال بازگشت امريكا به برجام، با تكرار ادعاهاي واهي خود در مورد قصد ايران براي توليد سلاح هسته‌اي گفت: «هر چه رخ دهد اسراييل همواره حق خود را براي دفاع از خود در مقابل هرگونه تهديد هسته‌اي از سوي ايران محفوظ مي‌داند.»

امريكا به تامين اسلحه براي نسل‌كشي فلسطينيان  ادامه  مي‌دهد
آنتوني بلينكن در نشست خبري مشترك با نتانياهو گفت: «ما در مورد نيازهاي امنيتي اسراييل از جمله احياي گنبد آهنين بحث مفصلي داشتيم. ما به تقويت تمام جنبه‌هاي همكاري ديرينه خود ادامه خواهيم داد.» جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، هفته گذشته و همزمان با حملات وحشيانه اسراييل به باريكه تحت محاصره غزه، مجوز اجراي قرارداد ۷۳۰ ميليون دلاري فروش موشك‌هاي هدايت‌شونده به اسراييل را صادر كرد، اقدامي كه حتي در كنگره امريكا نيز به ‌شدت با انتقاد مواجه شد. با اين حال، وزير خارجه امريكا در اين سفر با تكرار مواضع پيشين دولتش مبني بر «شناسايي حق دفاع مشروع اسراييل» از حملات اسراييل به نوار غزه حمايت و تاكيد كرد كه به تامين سلاح‌هاي بيشتر براي تقويت ساختار تهاجمي اين رژيم عليه شهروندان فلسطيني ادامه مي‌دهد.

سفر به كشورهاي پيرامون سرزمين‌هاي اشغالي
آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا بعد از پايان ديدارهايش با مقام‌هاي اسراييلي و فلسطيني در قدس اشغالي و رام‌الله، به مصر و اردن سفر خواهد كرد. وي پيش از رسيدن به سرزمين‌هاي اشغالي در توييتي نوشت: بنا به درخواست جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا به قدس، رام‌الله، قاهره و امان براي حمايت از تلاش‌ها جهت تثبيت آتش‌بس ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي سفر مي‌كنم. وي گفت: امريكا وارد ديپلماسي فشرده‌اي براي پايان درگيري و كاهش تنش‌ها شده است. دولت مصر از ابتداي آغاز حملات اسراييل به غزه، تلاش زيادي براي ميانجي‌گري و آتش‌بس برعهده گرفته ‌بود. روز دوشنبه ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه بلينكن در رام‌الله علاوه بر محمود عباس، با محمد اشتيه، نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين و ديگر مسوولان عاليرتبه اين تشكيلات ديدار خواهد كرد. طبق بيانيه پرايس، وزير خارجه امريكا در ادامه سفر خود به منطقه، به قاهره سفر كرده و در آنجا با عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهور مصر و سامح شكري، وزير خارجه اين كشور ديدار خواهد كرد. سخنگوي وزارت خارجه امريكا افزود: بلينكن در پايان نيز به امان مي‌رود تا در آنجا با عبدالله دوم، پادشاه اردن و ايمن الصفدي، معاون نخست‌وزير و وزير خارجه اين كشور ديدار كند.

تلاش براي تفرقه‌افكني ميان فلسطينيان
يكي از مواردي كه در اين سفر از سوي وزير خارجه امريكا بارها و بارها مورد تاكيد قرار گرفت، مساله آمادگي امريكا براي كمك به بازسازي غزه بود، تلاشي كه البته يك استثنا براي آن قائل شد و آن هم امكان رسيدن كمك‌هاي بين‌المللي به گروه‌هاي مقاومت فلسطيني مستقر در غزه بود. بلينكن گفت: ايالات متحده براي بازسازي غزه به دنبال حمايت بين‌المللي خواهد بود و خود نيز در آن سهم خواهد داشت. وي افزود: «ما مي‌دانيم كه براي جلوگيري از بازگشت خشونت بايد از فضاي ايجاد شده براي مقابله با مجموعه وسيعي از موضوعات اساسي و چالش‌ها استفاده كنيم. اين با در نظر گرفتن اوضاع انساني غزه و شروع به بازسازي آغاز مي‌شود. ايالات متحده براي آن تلاش خواهد كرد.» بلينكن نيز گفت: «در اين ديدار بر لزوم كاهش تنش در قدس و كرانه باختري و كمك به بازسازي سريع نوار غزه تاكيد كرديم. ما با شركاي‌مان همكاري مي‌كنيم تا حماس نتواند از كمك‌هاي بازسازي غزه استفاده كند.» واشنگتن روشن نكرده است كمك به غزه بدون دخالت حماس كه كنترل كامل مديريت اين ‌باريكه تحت محاصره را در اختيار دارد، به چه معناست. به نظر مي‌رسد تاكيد بلينكن بر جدا قلمداد كردن حماس از كمك به غزه، تلاشي براي ايجاد تفرقه در ميان فلسطيني‌ها باشد كه در دو ماه گذشته و در پس آغاز خشونت‌ها عليه شهروندان فلسطيني در قدس اشغالي و غزه، وحدت بي‌سابقه‌اي نشان داده‌اند. از يك سو گروه‌هاي مقاومت غزه حملات موشكي به شهرك‌هاي يهودي‌نشين را در حمايت از هموطنان‌شان در قدس اشغالي آغاز كرده ‌بودند و از سوي ديگر در پي آغاز حملات اسراييل به نوار غزه، شهروندان قدس و ديگر شهرهاي كرانه باختري در حمايت از حماس و ديگر گروه‌هاي مقاومت به خيابان‌ها ريختند. اين تجمع‌ها با اقدام بي‌سابقه شهروندان عرب سرزمين‌هاي اشغالي ۱۹۴۸ همراه شد كه به صورت گسترده در حمايت از هموطنان‌شان در كرانه باختري رود اردن و نوار غزه اقدام به اعتصاب و تجمع‌هاي اعتراضي در مناطق زير سلطه اسراييل كردند.

موضع واحد عربي در گفت‌وگو با واشنگتن
در حالي كه روز گذشته آنتوني بلينكن در دومين مقصد خود به رام‌الله رفت تا با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني و محمد اشتيه، نخست‌وزير تشكيلات خودگردان گفت‌وگو كند، مقام‌هاي فلسطيني پيش از اين ديدار براي اتخاذ موضعي هماهنگ در مقابل امريكا با مقام‌هاي مصري و اردني ديدار و گفت‌وگو كردند. بر اساس گزارش‌ها، روز سه‌شنبه و پيش از سفر بلينكن به رام‌الله، محمود عباس با سامح شكري، وزير خارجه مصر و ايمن الصفدي، وزير خارجه اردن در مورد موضع واحد در ديدار با وزير خارجه امريكا رايزني كرد. واصل ابويوسف، عضو كميته اجرايي سازمان آزادي‌بخش فلسطين (ساف) امروز در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي تركيه اظهار كرد: همزمان با سفر امروز آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا به منطقه، رايزني‌هاي سياسي ميان فلسطين، اردن و مصر با هدف توقف حملات اسراييلي به مردم ما در كرانه باختري از جمله شهر قدس و نوار غزه و همچنين ايجاد افقي سياسي براي پايان دادن به اشغالگري در حال انجام هستند. ابويوسف در ادامه گفت: موضع‌گيري‌هاي دو كشور مصرو اردن با موضع‌گيري فلسطين هماهنگ هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون