• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4938 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۶ خرداد

جبهه اصلاحات ايران و چند حزب اصلاح‌طلب هم‌صدا نسبت به عملكرد شوراي نگهبان انتقاد كردند

ضربه شديد به اعتماد و اميد مردم

ردصلاحيت چهره‌هاي متعدد اصلاح‌طلب و حتي اعتدالي در سيزدهمين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري، احزاب اصلاح‌طلب و افكار عمومي را در بهت فرو برده است. طي 24 ساعتي كه گذشت، بسياري از گروه‌ها و چهره‌هاي سياسي نسبت به اين اتفاق واكنش منفي نشان داده‌اند و اعلام كردند كه عواقب اين تصميمات برعهده شوراي نگهبان است. به‌طور مشترك گروه و شخصيت‌هاي سياسي تاكيد دارند كه انتخابات رياست‌جمهوري با معناي واقعي خود فاصله گرفته و آنچه در اين دوره در حال برگزاري است، با تعريف جمهوريت نظام به نوعي تقابل دارد. 
جبهه اصلاحات ايران به عنوان تشكيلات مركزي و محوري احزاب اصلاح‌طلب با انتشار بيانيه‌اي كه خروجي نشست بعدازظهر سه‌شنبه اين جبهه بود، رسما نسبت به ردصلاحيت گسترده داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري، به‌خصوص 9 گزينه موردنظر خود اعلام موضع كرد. اين نهاد بالادستي در جريان اصلاحات اعلام كرد كه تمام تلاش خود را به ‌كار گرفته تا انتخاباتي پرشور و مشاركتي، با حضور نمايندگان همه جريان‌ها و اقشار مختلف برگزار شود و زمينه براي حل مشكلات اساسي كشور و وضعيت ناگوار اقتصادي و معيشت مردم فراهم آيد اما فرآيندي كه در جريان رسيدگي به صلاحيت داوطلبان انتخابات رقم خورد، ضربه‌اي‌ شديد بر اعتماد و اميد مردم براي اصلاح امور از طريق انتخابات و صندوق راي وارد كرد. جبهه اصلاحات ايران در بيانيه خود آورده كه شوراي نگهبان نمايندگان همه جريان‌هاي سياسي مختلف كشور را به ‌غير از يك جريان مشخص حذف كرد. جبهه اصلاحات ايران تاكيد كرده كه اين اقدام شوراي نگهبان يك اقدامي از پيش‌زمينه‌سازي‌شده بوده است. اصلاح‌طلبان با اشاره به آن 9 گزينه‌اي كه اعضاي مجمع عمومي جبهه اصلاحات ايران براي نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري پيشنهاد كرده و دنبال انتخاب يك نامزد واحد از ميان آنها بودند، گفته‌اند كه با ردصلاحيت تمامي اين 9 نفر، جبهه اصلاحات ايران عملا نامزدي براي معرفي به مردم ندارد.  اصلاح‌طلبان اين اقدام را نه فقط اقدامي «به ‌معناي حذف اصلاح‌طلبان»، بلكه فراتر از آن مي‌بينند و معتقدند كه «پيام اصلي آن حذف مردم از فرآيند تصميم‌گيري در امور كشور است.»
ساعاتي پيش از انتشار اين بيانيه اما برخي از احزاب اصلاح‌طلب نيز در بيانيه‌هاي جداگانه به آنچه در جريان بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري رقم خورد، واكنش نشان داده و ازجمله حزب اتحاد ملت به عنوان يكي از احزاب اصلاح‌طلب در بيانيه خود اعلام كرد كه «اين‌بار آشي كه براي ملت پخته‌اند، چنان شور شده كه صداي آشپز را هم درآورده است.» اشاره‌اي به رشته‌توييت انتقادي صادق آملي لاريجاني، عضو فقهاي شوراي نگهبان كرد و البته رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه ساعاتي پس از اعلام رسمي فهرست 7 نفره موردتاييد شوراي نگهبان، به‌شدت نسبت به آنچه در جريان بررسي صلاحيت داوطلبان در اين شورا گذشته، انتقاد كرد. چنان‌كه حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت نيز در ادامه بيانيه خود آورده است: «آنچه كه بارها و بارها ما بدان هشدار مي‌داديم كه اراده‌هاي امنيتي غيرقانوني حاكم بر نظر اعضاي شوراي نگهبان است و عملا اين نهاد هم مسلوب‌الاختيار شده، امروز از زبان عضو فقهاي شوراي نگهبان و رييس پيشين قوه قضاييه و رييس فعلي مجمع تشخيص مصلحت نظام به صراحت افشا شد.»
اصلاح‌طلبان عضو اتحاد ملت همچنين تاكيد كرده‌اند كه آنچه در ابرازنظر شوراي نگهبان در مورد احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات اتفاق افتاد، عملا مفهوم انتخابات را از معنا تهي كرد. اين فهرست يكسويه نه‌فقط جبهه بزرگ اصلاحات، بلكه ساير جريان‌هاي سياسي را از داشتن نامزد انتخاباتي محروم كرده و فرآيندي با نتايج از پيش‌طراحي‌شده را مقابل ملت قرار مي‌دهد. اين صحنه‌آرايي خطرناك نه فقط چشم‌انداز 4 ساله رياست‌جمهوري و دولت را تيره ساخته، بلكه نگراني عميق براي آينده ساختار حكمراني در ايران را براي دلسوزان اين مرز و بوم
 فراهم آورده است.
حزب مجمع ايثارگران نيز ديروز نسبت به روند بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري در شوراي نگهبان و خروجي اين شورا واكنش نشان داد و در بيانيه‌اي اعلام كرد: «واكنش به اين تصميم شوراي نگهبان در يكي، دو روز گذشته نشان از بهت و حيرت همگاني دارد و اين شامل بسياري از نيروهاي اصولگرا و اعتدالي و شخصيت‌هاي شناخته‌شده سياسي و مذهبي مستقل و حتي برخي از فقهاي شوراي نگهبان هم مي‌شود.» مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب در ادامه بيانيه خود آورده است: «حذف صالحان و نيروهاي سالم و توانمند از دور رقابت تنها به ‌دليل مواضع سياسي و به‌ خاطر احتمال راي‌آوري آنان را با هيچ قاعده شرعي، قانوني و اخلاقي و هيچ مصلحت سياسي نمي‌توان توجيه كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون