فرآيند اجراي هدايت تحصيلي دانشآموزان پايه نهم
مديركل مشاوره، امور تربيتي و مراقبت در برابر آسيبهاي اجتماعي درباره فرآيند اجراي هدايت تحصيلي در سال تحصيلي 1400-1399 دانشآموزان پايه نهمي گفت: اين فرآيند به دانشآموزان كمك ميكند تا ضمن آشنايي با استعدادها، علايق، تواناييها و ويژگيهاي شخصيتي خويش، شاخهها، رشتههاي تحصيلي و مشاغل موردنياز جامعه را بشناسند و براساس آن به صورت آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته تحصيلي مناسب خود را انتخاب كنند.»
مديركل مشاوره، امور تربيتي و مراقبت در برابر آسيبهاي اجتماعي گفت: دانشآموزان فقط براساس ظرفيت منطقه و رتبهاي كه در عملكرد تحصيلي دارند، طبقهبندي شده و ثبتنام آنان صورت ميگيرد.او درباره چگونگي اولويتبندي شاخهها و رشتهها در نمونبرگ شماره 7 هدايت تحصيلي اظهار كرد: نمونبرگ هدايت تحصيلي دانشآموزان در شاخه كاردانش، رشتههاي رياضي فيزيك، علوم و معارف اسلامي براساس اولويت (الف) صادر ميشود. يعني به عبارتي اگر دانشآموزي كف نمره براي ورود به رشته موردنظر را كسب كند بدون اعمال ظرفيت منطقه در رشته دلخواه ثبتنام ميشود.شكوهي با اعلام اينكه نمونبرگ هدايت تحصيلي دانشآموزان در شاخه فني و حرفهاي و رشتههاي علوم تجربي و ادبيات و علوم انساني براساس اولويتهاي(الف- ب) صادر ميشود، اظهار كرد: علاوه بر كسب كف نمره هر رشته، دانشآموزان براساس رتبه و ظرفيت منطقه به گروه الف و ب تقسيم ميشوند و اين بدين معناست كه گروه (الف) كه داراي رتبههاي بالاتر است، برابر ظرفيت ثبتنام ميشوند و گروه (ب) در صورت عدم ثبتنام گروه (الف) مجاز به ثبتنام در رشته موردنظر هستند.
نمونبرگهاي هدايت تحصيلي پس از صدور كارنامه و رفع اعتراضات و پس از ثبت نمرات دانشآموزان (2 هفته بعد از آخرين امتحان) از سوي مديران مدارس و انتقال به سامانه همگام و تاييد از سوي مدير منطقه ظرف مدت 3 روز در تير ماه صادر خواهد شد.