• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4944 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ خرداد

خبر

نامه 17 سناتور امريكايي به بلينكن
 تل ‌آويو را تحت فشار بگذاريد

۱۷ سناتور دموكرات در نامه‌اي از وزير امور خارجه امريكا خواستند اسراييل را تحت فشار بگذارد تا اجازه ارسال مصالح و لوازم لازم براي بازسازي و كمك‌هاي بشردوستانه‌ به نوار غزه را بدهد. به گزارش پايگاه خبري اكسيوس، امريكا، مصر، قطر و ديگر كشورها متعهد بازسازي غزه و ارايه كمك‌هاي بشردوستانه شده‌اند اما رژيم صهيونيستي تهديد مي‌كند كه مانع اين روند مي‌شود. در حملات اخير رژيم صهيونيستي به نوار غزه بسياري از خانه‌ها، مراكز بهداشتي و درماني و مدارس تخريب شده و زيرساخت‌هاي حياتي آب شرب نيز آسيب ديده است. اسراييل به امريكا و مصر گفته است كه اجازه آغاز بازسازي غزه را نخواهد داد مگر آنكه آزادي شهروندان اسراييلي و سربازان نهادهاي اسراييلي بازداشت شده توسط حماس تضمين شود. اسراييل و مصر عبور و مرور مرزي با نوار غزه را كنترل و تحرك مردم و كالاها را محدود مي‌كنند. رژيم صهيونيستي بيش از يك دهه است كه يك محاصره دريايي عليه غزه اعمال كرده است. در اين نامه به رهبري سناتور كريس ون هولن، سناتورها نوشتند كه دولت جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا بايد بر بازگشايي دو گذرگاه مرزي تاكيد كند تا نيروهاي مهم بشردوستانه بتوانند وارد شوند و سوخت و مصالح بازسازي به منظور رفع نيازهاي رو به رشد مردم فراهم شود. اين سناتورها از آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا خواستند تا از اسراييل بخواهد محدوديت‌ها بر تحرك فلسطيني‌ها براي درمان پزشكي يا ديدن اقوام‌شان را رفع كند. در سال‌هاي اخير تعداد محدودي از فلسطيني‌ها چنين مجوزهايي دريافت كرده‌اند. آنها همچنين خواستار بازگشت بودجه امريكا براي‌ تلاش‌هاي بشردوستانه در غزه به سطح پيش از رياست‌جمهوري دونالد ترامپ شدند و از دولت بايدن خواستند تا سفيري را در اسراييل، سركنسولي را در قدس براي هماهنگي با فلسطيني‌ها و فردي را به عنوان رييس ماموريت آژانس توسعه بين‌المللي منصوب كند. سناتورهاي امريكايي تاكيد كردند: براي اينكه اين آتش‌بس دوام داشته باشد و از تجديد چرخه خشونت‌ها جلوگيري شود، لازم و ضروري است كه ما شرايط سخت و وخيم در غزه كه تنها به نااميدي و تشديد افراط‌گرايي دامن‌ مي‌زند را بهبود بخشيم.


ترامپ: ماه آگوست
رييس ‌جمهور مي‌شوم!

بر اساس گزارش يك خبرنگار نشريه نيويورك تايمز دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا خطاب به چند نفر گفته تا ماه آگوست مجددا عنوان رييس‌جمهوري امريكا را پس مي‌گيرد! دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا كه در آخرين رقابت انتخابات رياست‌جمهوري به جو بايدن شكست خورد از پذيرش نتيجه اين انتخابات كه در نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، خودداري كرده و همچنان به ادعاهاي خود در خصوص اينكه پيروزي بايدن در اين انتخابات در نتيجه تقلب گسترده بوده، ادامه مي‌دهد. مگي هابرمان، خبرنگار نشريه نيويورك تايمز در يك توييت كه در ضميمه آن يك ويديو از يك گزارش سي.ان.ان در خصوص درخواست جنجالي اخير مايكل فلن، مشاور امنيت ملي دولت سابق امريكا براي وقوع كودتاي مشابه با كودتاي ميانمار در امريكا قرار داشت، نوشت: ترامپ به چند نفر از كساني كه با آنها در ارتباط است، گفته كه انتظار دارد تا ماه آگوست مجددا در سمت رياست‌جمهوري منصوب شود. هابرمان در ادامه متذكر شد كه قرار نيست اين اتفاق «در يك خلأ رخ دهد» و به اين اشاره كرد كه چطور ترامپ «با امكان صدور كيفرخواست از سوي دادستان منهتن مواجه شود.» اين خبرنگار نيويورك تايمز تاكيد كرد، رييس‌جمهور سابق امريكا روي بازشماري‌هاي آراي انتخابات تاكيد داشته است.


روسيه از تفاهمنامه «زمين باز»
با امريكا خارج مي‌شود

وزارت امور خارجه روسيه روز چهارشنبه اعلام كرد، كشورش به زودي از تفاهمنامه‌اي با امريكا در زمينه سفرهاي ديپلماتيك خارج خواهد شد. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك»، «سرگئي ريابكوف» معاون وزير امور خارجه روسيه در جمع خبرنگاران گفت:«فرمان دولت روسيه درخصوص اعلام موضع روسيه عليه تفاهمنامه زمين باز به زودي صادر مي‌شود اما زمان دقيق آن را نمي‌توانم اعلام كنم.» اين ديپلمات روس در ادامه گفت:«در مورد مسائل ديگري نيز با امريكايي‌ها، پشت درهاي بسته در ارتباط هستيم.» ريابكوف بار ديگر تاكيد كرد، «سينگال‌هاي ناخرسندكننده» روسيه به امريكا ارتباطي با ديدار آينده «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه با «جو بايدن» همتاي امريكايي ندارد. ديدار رهبران دو كشور روز شانزدهم ماه جاري ميلادي(دو هفته ديگر) انجام خواهد شد و به گفته كاخ سفيد، ايجاد ثبات راهبردي و اختلافات بر سر اوكراين و بلاروس از محورهاي اصلي آن خواهد بود. خروج روسيه از تفاهمنامه زمين باز كه سفرهاي ديپلماتيك ميان دو كشور بدون نياز به مجوز را فراهم مي‌كند پس از آن صورت مي‌گيرد كه امريكا از معاهده «آسمان باز» ميان روسيه و اعضاي ناتو خارج شد. اين تصميم روسيه پس از آن انجام مي‌شود كه درگيري ديپلماتيك ميان مسكو و غرب به اخراج ديپلمات‌ها رسيده و دولت روسيه رسما امريكا را در ليست كشورهاي غيردوست قرار داده است. طبق اين دستور دولت روسيه، سفارت امريكا حق به كار گماشتن شهروندان روس را نداشته و بايد كاركنان كنسولي خود را ۷۵ درصد كاهش داده و بسياري از فعاليت‌هاي خود را متوقف كند. روابط ميان روسيه و امريكا به دليل اختلاف بر سر پرونده‌هاي متعدد بين‌المللي به نازل‌ترين سطح از زمان پايان جنگ سرد رسيده است. ديدار رهبران روسيه و امريكا نخستين ديدار ميان دو طرف از زمان به قدرت رسيدن بايدن به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون