• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4963 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۷ تير

چه خبر از كاروان ورزشي ايران؟

ركوردشكني زنان در كسب سهميه المپيك

مرضيه حسين‌خاني

 

با كسب سهميه تاريخي المپيك توسط فرزانه فصيحي در رشته دووميداني و ثريا آقايي در بدمينتون و مثبت شدن تست دوپينگ يكي از اميدهاي كسب مدال طلاي ايران در توكيو، كاروان ورزشي كشورمان كه قرار است به زودي راهي المپيك شود هفته پرخبري را پشت سر گذاشتند؛ هفته‌اي توام با نااميدي و اميدواري كه البته قسمت دومش پررنگ‌تر بود. 
يك  طلا  پريد
روز جمعه خبر رسيد كه در فاصله كمتر از يك ماه به آغاز رقابت‌هاي المپيك توكيو 2020، نمونه تست دوپينگ يكي از ورزشكاران رشته‌ كاراته كه يكي از شانس‌هاي اصلي كسب مدال كشورمان بود به همراه يك تكواندوكار زن مثبت اعلام شده است. مثبت شدن تست كاراته‌كاي كشورمان در حالي است كه اين ورزشكار مدنظر مدت‌ها پيش سهميه المپيك خود را قطعي كرده بود. او چندي پيش بدون مشورت با پزشكان اقدام به مصرف برخي داروها كرد. بعد از انتشار اين خبر گفته شد كه تمام سهميه‌هاي ايران در اين رشته حذف خواهد شد اما صبح شنبه طباطبايي، رييس فدراسيون كاراته به همراه صالحي اميري، رييس كميته المپيك و نصرالله سجادي جلسه‌اي در رابطه با بحث دوپينگ ملي‌پوش كاراته ايران برگزار كردند و قرار بر اين شد كه مستندات لازم براي فدراسيون جهاني ارسال شود. بر همين اساس طبق اعلام فدراسيون كاراته ايران مستندات خود مبني بر غيرعمدي بودن دوپينگ اين ملي‌پوش را به فدراسيون جهاني ارسال كرد و در همان جلسه، روزبه وثوق احمدي به عنوان وكيل براي رسيدگي به اين پرونده تعيين شد. ظهر ديروز فدراسيون جهاني كاراته پس از دريافت مستندات ايران مبني بر سهوي بودن دوپينگ كاراته‌كاي المپيكي ايران، راي اوليه خود مبني بر ۲۰ ماه محروميت را صادر كرد كه نشان مي‌دهد تا حد زيادي با سهوي بودن دوپينگ موافقت كرده است.
سهميه‌اي بعد از نيم قرن
آخرين باري كه يك دونده زن ايراني توانسته بود در المپيك حاضر شود، برمي‌گردد به المپيك ۱۹۶۴ و ۵۷ سال قبل. حال بعد از بيش از نيم قرن جاي خالي زنان ايراني در ميدان المپيك، فرزانه فصيحي دونده دوي سرعتي ايران اين شانس را دارد كه در المپيك حاضر شود. طبق اعلام مسوولان ورزش با هماهنگي كميته ملي المپيك فرزانه فصيحي، دونده ماده ۱۰۰ متر ايران با استفاده از بند يونيورساليتي سهميه المپيك گرفته است و در توكيو با رقبا به رقابت خواهد پرداخت. سهميه فصيحي نهمين سهميه زنان ايراني در المپيك است. صيامي، رييس فدراسيون دووميداني در مورد معرفي شدن صيامي براي اعزام به المپيك گفت: «خانم فصيحي با وايلدكارت به المپيك نمي‌رود بلكه شرايطش براساس ورودي‌اي كه سال گذشته براي مسابقات داخل سالن جهان آورد و امتيازي كه دارد بررسي و انتخاب شده است.»
سهميه   غيرمنتظره
دهمين سهميه زنان ايراني در المپيك در حالي به دست آمد كه كسي فكرش را نمي‌كرد،چرا كه آخرين باري كه يك زن بدمينتون‌باز ايراني موفق شده بود به المپيك برسد به 
۱۳ سال قبل و المپيك ۲۰۰۸ برمي‌گشت و نماينده ايران در راه گرفتن سهميه المپيك ۲۰۲۰ هم ناكام مانده بود و به ليست رزروها رفته بود. با اين حال براساس اعلام فدراسيون بدمينتون، به دليل انصراف دو بدمينتون‌باز كه در رنكينگ بالاتر از ورزشكار كشورمان قرار داشتند، ثريا آقايي بازيكن ملي‌پوش ايران توانست جواز حضور در المپيك را كسب كند تا پس از ۱۳ سال طلسم عدم حضور بدمينتون ايران در المپيك توسط يك بانوي ايراني شكسته شود.
ركورد حضور زنان ايراني در المپيك شكسته شد
با سهميه‌اي كه ثريا آقايي به دست آورد تعداد سهميه‌هاي زنان ايراني در المپيك به عدد ۱۰ رسيد و ركورد المپيك ريو شكسته شد. در حال حاضر نجمه خدمتي، آرمينا صادقيان، هانيه رستميان و فاطمه كردم‌زاده در تيراندازي، سارا بهمنيار و حميده عباسعلي در كاراته، نازنين ملايي در قايقراني، ناهيد كياني در تكواندو، فرزانه فصيحي در دووميداني و ثريا آقايي در بدمينتون ۱۰ زن ورزشكار ايران در المپيك ۲۰۲۰ هستند. پيش از اين ركورد حضور زنان ايراني در المپيك به دوره قبل اين رقابت‌ها برمي‌گشت كه ۹ ورزشكار زن ايراني به رقابت با رقبا پرداختند. 
دومين سهميه تاريخ شناي ايران
يكي ديگر از سهميه‌هاي جذاب ورزش ايران در المپيك، سهميه‌اي است كه در شنا بعد از ۱۴ سال به دست آمده است. مهرشاد افقري در مسابقات بلغارستان سهميه ورودي B المپيك ۲۰۲۰ شنا را كسب كرد. افقري نماينده شناي ايران و عضو پايگاه قهرماني شناي استان اصفهان كه با هدايت گامرديلانچيان در مسابقات انتخابي المپيك بلغارستان حضور پيدا كرده بود موفق به ثبت ركورد ۵۳،۴۶ در ماده ۱۰۰ متر پروانه شد و بالاتر از حد نصاب ورودي B المپيك (۵۳،۵۲) شنا كرد. اين نخستين سهميه مستقيم المپيك (حد نصاب وروديB) در رشته شنا بعد از ۱۴ سال است. پيش از اين تنها يك بار در المپيك ۲۰۰۸ پكن، شناي ايران محمد علي‌رضايي موفق به كسب سهميه مستقيم شده بود. براساس قوانين فدراسيون جهاني شنا بهترين‌هايي كه حد نصاب ورودي B المپيك را كسب كردند در دسته‌بندي بازي‌هاي المپيك ۲۰۲۰ توكيو قرار مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون