• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4967 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۲ تير

گزارشي از سالانه «كاربردهاي معناگرا»

وقتي «سراميك» نقش رسانه پيدا مي‌كند

كوروش آريش معتقد است در نمايشگاه «كاربردهاي معناگرا» هنرمند با تغيير در لوازم سفالي، خوانشي متفاوت پديد آورده است و در نتيجه معنايي را با آن فراتر از منظر معمولي روزمره‌اش منتقل مي‌كند. خبرگزاري مهر، در گزارشي نوشته كه دومين سالانه نمايشگاه كاربردي‌هاي معناگرا عصر جمعه ۴ تيرماه با نمايش آثار سراميكي با مضامين و مفاهيم خلاق از هنرمندان پيشكسوت و جوان سراميست و سفالگر در خانه هنرمندان ايران افتتاح شد. در اين نمايشگاه، آثاري با ايده‌هاي نو، خلاقانه و با كاربردهاي معناگرايانه و خلاقانه كه همگي در نوع خود منحصر‌به‌فرد هستند، مواجه هستيم كه با شيوه‌هاي جديدي نيز خلق شده‌اند.
سفال  و   همه  كاربردهايش...
شبنم عماني، دبير اجرايي دومين سالانه كاربردي‌هاي معناگرا درباره برگزاري اين رويداد به مهر گفت: همه سفال را با كاربردي‌هايش مي‌شناسيم، اين نمايشگاه نيز تمريني در راستاي نگاهي دوباره به كاربردي‌هاي پيرامون ما و خلق آثاري برگرفته از تاثير جامعه بر ذهن خلاق هنرمند بود. شوراي سياستگذاري اين سالانه متشكل از هيات‌مديره انجمن هنرمندان سفالگر ايران است و مانند خيلي از رويدادهاي ديگر در زمان كرونا با چالش‌هايي مواجه شد اما به هر حال موفق شديم با تمام مسائل پيش‌بيني نشده اين سالانه را برگزار كنيم. جلسات توجيهي اين نمايشگاه به صورت وبينار و آنلاين برگزار شد و ۹۹ درصد كارهاي نمايشگاه در ماه‌هاي اخير ايده‌پردازي و اجرا شده است. دبير اجرايي دومين سالانه كاربردي‌هاي معناگرا با اشاره به ايده‌هاي جديد از سوي هنرمندان و حضور آثاري از هر نوع سراميك كاربردي در نمايشگاه گفت: حتي پوسته‌هاي دندان‌سازي، كاشي‌ها، سراميك‌هاي هوا فضا و...  نيز مي‌توانستند با نگاهي نو و خلاقانه در ميان آثار قرار بگيرند. در واقع در اين نمايشگاه هنرمندان آزاد بودند كه ايده‌هاي‌شان را با قطعات صنعتي نيز اجرا كنند؛ قطعات صنعتي كه  پايه  سراميكي  دارند.
سالانه‌اي  براي اضافه كردن  معنا به آثار  بي‌جان
كوروش آريش، نماينده انجمن هنرمندان سفالگر در شوراي عالي خانه هنرمندان ايران و هنرمند سراميست كه به صورت مدعو در اين نمايشگاه حضور دارد، درباره سالانه كاربردي‌هاي معناگرا به مهر گفت: ما هر سال در خانه هنرمندان ايران، نمايشگاه سالانه هنرمندان سفالگر را برگزار مي‌كنيم و نمايشگاه سالانه كاربردي‌هاي معناگرا مضاف بر آن فعاليت است. در واقع سالانه كاربردي‌هاي معناگرا مي‌خواهد با توجه به پتانسيل سراميك در زمينه كاربردي‌ها، يك نگاه و خوانشي متفاوت از آنچه در ذهن مخاطب عام است، ارايه دهد. وي تصريح كرد: هنرمند سعي مي‌كند مفهومي منحصر‌به‌فرد در كارش به وجود آورد. اين نمايشگاه، از آثار هنرمنداني است كه تلاش كردند معنايي از ديدگاهي ديگر به اشيا اضافه كنند. سراميك در صنعت هم زياد استفاده مي‌شود اما الزامي بر اينكه همه سراميك به اين سمت برود، نيست. ما در اين نمايشگاه مي‌بينيم تعداد اندكي از هنرمندان در كارهاي‌شان به وجه صنعتي پرداخته‌اند.
سراميك  به  عنوان  يك  رسانه  مطرح  مي‌شود
اين هنرمند سراميست در ادامه در مورد تفاوت آثار اين سالانه با آثار ارايه شده در دوسالانه ملي سراميك توضيح داد: در سال‌هاي اخير متوليان سراميك يك ديدگاه فراگير داشته‌اند و آن را به عنوان رسانه مطرح كردند و در يازدهمين دو سالانه ملي سراميك ايران نيز هدف اين بود كه سراميك به عنوان يك رسانه مطرح شود و تا حدودي هم موفق بود. ديدگاه ما اين نيست كه صرفا به يك شيء به دليل جنسي كه دارد، سراميك اطلاق كنيم. ما ديدگاهي جامع‌تر داريم و به عنوان يك رسانه آن را نگاه مي‌كنيم‌. وقتي ما به آن در قالب يك رسانه نگاه مي‌كنيم، ديگر ماهيتش به ماده نيست و به صورتش است. در واقع در اين صورت ماحصل كار با هر متريالي جز سراميك به نتيجه دلخواه نمي‌رسد و مفهومش بيان نمي‌شود. آريش در پايان گفت: يكسري لوازم روزمره داريم كه با سراميك و سفال درست شده اما در نمايشگاه كاربردهاي معناگرا هنرمند با تغييري كه در اين لوازم داده، خوانشي متفاوت پديد آورده است. در نتيجه معنايي را با آن فراتر از منظر معمولي روزمره‌اش منتقل مي‌كند و البته نوع و كيفيت انتقال پيام نيز به هنرمند بستگي دارد. گاهي او براي انتقال پيام، كاربرد را از شيء مي‌گيرد و گاهي آن را معكوس مي‌كند. اين ساخت و انتقال مفهوم برعهده هنرمند است و نمي‌توان براي آن چارچوب گذاشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون