• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4973 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۹ تير

خبر

پيام تسليت رهبر انقلاب در پي درگذشت احمد جبرييل

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي درگذشت مبارز خستگي‌ناپذير آقاي احمد جبرييل (دبير كل جبهه مردمي براي آزادي فلسطين) را تسليت گفتند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحيم. درگذشت مبارز خستگي‌ناپذير آقاي احمد جبرييل را به ملت فلسطين و همه مجاهدان و فعالان عرصه پرشور مبارزات فلسطين و همه عناصر مقاومت در منطقه غرب آسيا و به بازماندگان او تسليت عرض مي‌كنم. اين مرد شجاع و پرتلاش عمر خود را به مبارزه براي ميهن مغصوب و مظلوم خود گذراند. از خداوند براي او پاداشي جزيل مي‌طلبم و رحمت و مغفرت الهي را براي او مسألت مي‌كنم.»


درخواست يك اصلاح‌طلب  از بهزاد نبوي

حسن رسولي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب و عضو شوراي اسلامي شهر تهران معتقد است  در شرايط فعلي كه فراغ‌بالي متوجه جامعه اصلاح‌طلبي ايران است، بايد فرآيند بازسازي سازمان اصلاحات با محوريت بهزاد نبوي شروع شود. او درباره اين ايده چنين توضيح داد: «به اين معني كه سي و چند حزب با محوريت ايشان و با استفاده از اعتبار ساير بزرگان اصلاحات اولا به روند تكثير و افزايشي خود پايان دهند و ثانيا در قالب يك برنامه زمانبندي‌شده پروژه ادغام اين احزاب را كليد بزنند. من فكر مي‌كنم كه هيات‌رييسه امروز جبهه اصلاحات ايران به رياست آقاي بهزاد نبوي اين ظرفيت را براي انجام اين كار دارد.» به گزارش فارس، اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: «ما از لحاظ كمي داراي احزاب فراوان هستيم اما به لحاظ كيفي از يك سامانه واحد حزبي برخوردار نيستيم. من به عنوان يك فعال سياسي اصلاح‌طلب الان عضو حزبي نيستم و يكي از دلايل نپيوستنم به احزاب فعلي اين است كه فكر مي‌كنم احزاب فعلي خودشان و اين تكثرشان زمينه‌سازي شكست احزاب در ايران شده است.» او تاكيد دارد كه «اگر مهندس نبوي پيشقدم شوند به عنوان فعال سياسي داوطلب خواهم شد كه به عضويت يكي از دو، سه حزب اصلاح‌طلب ادغام شده، فراگير و برخوردار از قدرت نفوذ كيفي دربيايم.»


برجام نيازمند راه‌هاي حد وسط  و انعطاف‌پذيري است

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس پيشين كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس احياي گام به گام و مرحله‌اي را رويكرد بهتري براي احياي برجام دانست و تاكيد كرد: «پيكره برجام در دوران رياست‌جمهوري ترامپ آنقدر آسيب و جراحت ديده است كه به يك باره احيا نشود. بايد به احياي آن فرصت داد و مرحله به مرحله جلو رفت.» به گزارش «ايرنا»؛ او درباره آخرين وضعيت مذاكرات وين براي احياي برجام گفت: «متاسفانه مسوولان سياسي كشورها نتوانستند از فضاي شكل گرفته در وين استفاده كنند و شاهد نوعي فرصت‌سوزي در اين زمينه بوديم. البته اين فرصت‌سوزي از سوي ديپلمات‌ها نبود چراكه اگر تصميم‌گيري با آنها بود، توافق براي احياي برجام خيلي زودتر انجام مي‌شد.»
فلاحت‌پيشه تصريح كرد: «تيم سياست خارجي امريكا در زمان رياست‌جمهوري ترامپ، با اعمال تحريم‌هاي ثانويه و غيرمرتبط با برجام شرايطي را ايجاد كرد تا حتي اگر برجام احيا و شاكله تحريم‌هاي برجامي برداشته شود، ايران عملا نتواند از مزاياي احياي برجام و رفع تحريم‌ها بهره‌برداري كند و صرف احياي توافق هسته‌اي، طرف ايراني را راضي نكند.» او ادامه داد: «طرف ايراني در مذاكرات وين خواستار برداشته شدن موانع اجراي برجام و رفع تمامي تحريم‌ها است اما طرف امريكايي مي‌گويد تنها تحريم‌هاي برجامي را برمي‌دارد. اين در حالي است كه ايران مي‌گويد تحريم‌هاي غيربرجامي اعمال شده در زمان ترامپ اگرچه ارتباطي با برجام ندارد اما با هدف نابودي برجام و عدم احياي آن وضع شده است.» به گفته اين نماينده سابق مجلس، احياي برجام نيازمند راه‌هاي حد وسط و مبتني بر سازوكارهاي عملياتي و انعطاف‌پذيري است كه در چارچوب آن، دغدغه‌هاي دو طرف در يك تصميم سياسي كلان مرتفع شود و رفع عملياتي آن در يك فرصت زماني دو، سه ماهه انجام شود. فلاحت‌پيشه در پاسخ به اين سوال كه احياي برجام در دولت سيزدهم راحت‌تر نخواهد بود، عنوان كرد: «اگر برجام در دوران انتقال احيا شود، به سود همگان- هم ايران و هم امريكا - خواهد بود. تلاش دولت روحاني براي احياي برجام نيز به همين خاطر است چراكه هرگونه تاخير، فقط كار را براي احياي برجام سخت‌تر كرده و فرصت بيشتري به مخالفان برجام براي سنگ‌اندازي مي‌دهد.» او با بيان اينكه امريكا مي‌داند سازوكار تصميم‌گيري در ايران در رابطه با برجام چگونه است، گفت: «اگر برجام در دوران انتقال احيا شود، اين مساله در سياست خارجي دولت سيزدهم نيز اثرگذار خواهد بود وگرنه تعلل امريكا شايد موجب دشوار شدن كار براي احياي توافق شود.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها