• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4984 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳ مرداد

رتبه پنجم ايران در اطلس جهاني «تنش آبي»

گروه اجتماعي| به استناد نتايج اطلس جهاني «ريسك آب»، ايران در ميان 17 كشور دچار تنش آبي شديد، در رده پنجم ايستاد. ايرنا در گزارشي با انتشار تصويري از اين نقشه نوشت: «موسسه منابع جهان (WRI) در اطلس ريسك آب، تاييد كرده كه ۱۷ كشور دنيا كه بخش عمده‌اي از آنها در منطقه خاورميانه و آفريقا قرار دارند، در شرايط تنش آبي بسيار بالا هستند. تنش آبي، نسبت كل آب برداشت‌شده به منابع آبي تجديدپذير را محاسبه مي‌كند. برداشت آب به مصارف خانگي، صنعتي، آبياري، دامداري و ساير استفاده‌هاي غيرمصرفي تخصيص پيدا مي‌كند. منابع آب تجديدپذير شامل منابع آبي سطحي و زيرزميني هستند. ايران، پنجمين كشور داراي نسبت تنش آبي بسيار بالاست.»
در نقشه جهاني اين پايگاه بين‌المللي، كشورهاي دچار تنش آبي شديد با رنگ قرمز مشخص شده‌اند كه در منطقه خاورميانه و آفريقا و آسياي ميانه، 17 كشور به رنگ قرمز هستند. در اين نقشه و به ترتيب شدت تنش آبي هر كشور، قطر، اسراييل، لبنان، اردن، ايران، ليبي، كويت، عربستان سعودي، اريتره، امارات متحده عربي، سان مارينو، بحرين، هند، پاكستان، تركمنستان، عمان و بوتسوانا در اين فهرست قرار گرفته‌اند. 
سال خوشي نخواهيم داشت 
رييس گروه خشكسالي و تغيير اقليم پژوهشكده حفاظت خاك و آبخيزداري با هشدار درباره افزايش وسعت خشكسالي شديد تا بسيار شديد در كشور مي‌گويد كه نه تنها در 12 ماه پيش از اين، وضعيت بارش‌ها قابل توجه نبوده، در ماه‌هاي باقيمانده از سال آبي هم بارش قابل توجهي نخواهيم داشت و بنابراين، در سال آبي ۱399-۱400 در بيشتر مناطق كشور با خشكسالي شديد تا بسيار شديد مواجهيم. ايرنا در اين گزارش مي‌افزايد كه ميزان بارندگي در كشور در سال زراعي جاري نسبت به سال گذشته ۵۲.۶ درصد كاهش داشته كه چنين وضعيتي در ۴۰ سال اخير بي‌سابقه توصيف شده با توجه به اين نكته كه ايران با قرار گرفتن در نيمكره شمالي، اقليم گرم و خشكي داشته و جزو كم‌بارش‌ترين كشورهاي غرب آسيا محسوب مي‌شود.  مهران زند رييس گروه خشكسالي و تغيير اقليم پژوهشكده حفاظت خاك و آبخيزداري در گفت‌وگو با ايرنا مي‌افزايد: «خشكسالي خصيصه ذاتي اقليم كشور است و تغيير اقليم، متهم رديف اول افزايش فراواني وقوع اين بلا محسوب مي‌‌شود. نبود برنامه‌ريزي مناسب و سياست‌گذاري درست در مواجهه با خشكسالي در درازمدت اين موضوع را تشديد كرده به‌گونه‌اي‌كه امروز در مناطق وسيعي از كشور در حال گذار از خشكسالي به خشكي هستيم. خشكسالي، كاهش طولاني و غيرطبيعي منابع رطوبتي است كه پيامدهاي نامطلوبي بر محيط دارد. عامل اصلي وقوع خشكسالي، ناهنجاري متغيرهاي هواشناسي مانند بارش، دما و تبخير است و تحليل اين متغيرها نقش كليدي در شيوه وقوع و توسعه خشكسالي دارد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون