• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4992 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۳ مرداد

خبرخوان

ضرر 30ميليارد دلاري تحريم‌ها به تجارت ايران و اروپا

غلامرضا شافعي، رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران اظهار داشت: با كمال تاسف مسائل تحريم باعث شده بيش از 30 ميليارد دلار حجم معاملات ايران با اتحاديه اروپا از بين برود. اين بر اقتصاد هر دو طرف اثر خواهد داشت و نبايد از كنار آن به ‌سادگي عبور كرد. شافعي با تاكيد بر حساسيت موقعيت فعلي ايران گفت: اميدواري بسيار زيادي به تغييرات مثبت در ارتباط با جامعه جهاني داريم. رييس پارلمان بخش خصوصي ادامه داد: تحريم‌ها اثرات نامطلوبي بر روابط اقتصادي ما با كشورهاي ديگر داشته است؛ اما آينده براي ما روشن است كه مي‌توانيم جبران مافات گذشته را در اين ارتباط داشته باشيم.

طرح صيانت، موجب مهاجرت متخصصان ‌آي‌تي مي‌شود

فرزين فرديس، رييس كميسيون اقتصاد ديجيتال اتاق بازرگاني تهران اظهار داشت: تصويب طرح صيانت ار فضاي مجازي، مهاجرت متخصصان حوزه IT را شدت و سرعت مي‌بخشد. يعني تعداد بيشتري از متخصصان با سرعت بيشتري مهاجرت مي‌كنند. وي افزود: در بندهاي طرح نگراني‌هايي داريم مبني بر اينكه چه اتفاقي براي محصولات و سرويس‌هاي شركت‌هاي ايراني مي‌افتد. وقتي فضاي رقابت از بين برود و فضا بسته شود، قاعدتا كيفيت آن‌طور كه بايد رشد نمي‌كند، چراكه كاربر انتخاب ندارد. در نتيجه به جاي اينكه اين صنعت رشد كرده و جايگاه خود را دنيا پيدا كند و حتي به يكي از صنعت‌هاي پيشران كشور تبديل شود، مانند خودروسازي با درهاي بسته و شرايط انحصاري روز به روز كيفيت آن كاهش يابد و دچار مشكلات بيشتري شود. فرديس با اشاره به خطر شدت يافتن مهاجرت بين متخصصان اين حوزه گفت: طبيعتا زماني كه چنين شرايطي به وجود بيايد، كساني كه امروز در اين شركت‌ها كار مي‌كنند و با دانش و نوآوري‌هاي خود محصولات را توسعه مي‌دهند، احساس مي‌كنند كه ديگر در آينده فضاي رقابتي وجود نداشته و شرايط انحصاري به وجود مي‌آيد و اميد خود را براي كار كردن در صنعت ديجيتال از دست مي‌دهند و به جاي اينكه در كشور مشغول ارزش‌افزايي باشند، به رقباي منطقه‌اي ما مانند امارات، تركيه و عربستان مي‌پيوندند و براي آنها كار مي‌كنند و دانش و مهارت خود را در اختيار آنها قرار مي‌دهند.

آمار عجيب از واحدهاي تعطيل شهرك‌هاي صنعتي

بابك دين‌پرست، معاون اقتصادي وزير كشور گفت: از مجموع ۴۷ هزار و ۵۰۰ واحد توليدي صنعتي مستقر در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور هشت هزار و ۵۰۰ واحد غيرفعال است و كارگروه‌هاي استاني تسهيل و رفع موانع توليد نيز پيگير حل‌وفصل مشكل‌هاي اين واحدها هستند. وي افزود: درحال حاضر يك‌هزار و ۱۱ شهرك و ناحيه صنعتي در كشور وجود دارد كه از اين تعداد ۷۲۸ مورد فعال است.

 ورشكستگي آبي  ميراثي براي نسل آينده 

عليرضا شريعت، دبير كل فدراسيون صنعت آب گفت: متاسفانه مصرف بي‌رويه آب مخصوصا در بخش كشاورزي به ميزان 90 درصد آب تجديدپذير و برداشت بيش از 110 ميليارد متر مكعب از مخازن آب زيرزميني با حفر چاه‌هاي غيرمجاز و كاهش بارندگي‌ها، بحران آب را جلو انداخت و در حال حاضر كشور با ورشكستگي آب مواجه شده است. وي با اشاره به موضوع چالش آب در كشور اظهار داشت: كشور ما با بارندگي سالانه 250 ميلي‌متر كه معادل يك‌سوم بارش جهاني با پراكندگي زماني و مكاني، در كمربند خشك و نيمه خشك واقع شده است و به صورت ذاتي كم‌آب است و نياكان ما بر اساس همين شرايط و تجارب حاصله خود را سازگار كرده بودند. ولي متاسفانه اقدامات اشتباه توسعه‌اي صرفا به منظور خودكفايي آن هم نه توسعه پايدار و تحميل بار اضافي بر آب و محيط زيست خصوصا طي دهه‌هاي گذشته توسط حكمرانان موجبات بروز بحران آب و محيط زيست در كشور شده است.

افزايش ۲۲۲ درصدي  هزينه زندگي در روستاها

متوسط هزينه زندگي مردم در روستاها طي هشت سال اخير ۲۲۲ درصد افزايش يافته است. متوسط هزينه كل ناخالص در مناطق روستايي كشور در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۰.۸ ميليون تومان بود كه در سال ۱۳۹۹ به ۳۴.۹ ميليون تومان افزايش يافت كه بيانگر رشد ۲۲۲درصدي است. به عبارت ديگر هر خانوار روستايي نسبت به پايان دولت دهم، مجبور است ۲۴ ميليون تومان هزينه بيشتري متحمل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها