• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4992 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۳ مرداد

خبر

كشف گورهايي از دوران اسلامي و معماري سلجوقي

كاوش در محوطه اوجاق آرتاويل تاير اردبيل به كشف شواهدي از ساختارهاي معماري دوره سلجوقي در اين محوطه تاريخي منجر شد. به گزارش ايلنا، سعيد ستارنژاد (سرپرست هيات باستان‌شناسي) با اشاره به اينكه محوطه اوجاق آرتاويل تاير در داخل محدوده كارخانه لاستيك‌سازي آرتاويل شهرستان اردبيل واقع شده، گفت: نخستين فصل كاوش اين محوطه، به منظور مشخص كردن وسعت و لايه‌هاي استقراري در آن، با حفر ترانشه‌هايي در محوطه انجام شد.
اين باستان‌شناس افزود: نتايج كاوش ترانشه‌ها مشخص كرد كه اين محوطه در قرون مياني اسلامي مورد استفاده فصلي قرار مي‌گرفت. او با بيان اينكه در ترانشه‌هاي كاوش شده شواهدي از ساختارهاي معماري دوره سلجوقي كشف و شناسايي شد، اظهار كرد: اين ساختارهاي معماري به صورت سنگ‌چين با ملاط گل بوده و مستقيم روي بستر طبيعي ساخته شده است. ستارنژاد با اشاره به وجود تعدادي گور متعلق به دوران اسلامي در نيمه جنوبي محوطه كه درميان مردم منطقه به اوجاق مشهور است، گفت: اين گورها بدون ساختارهاي معماري و به صورت چاله‌اي درون بستر رسوبي محوطه ايجاد شده‌اند كه با وجود رطوبت بالاي خاك، استخوان‌هاي موجود در آنها آسيب زيادي ديده‌اند.


مرگ كرونا در سيستان و بلوچستان خارج از تصور است

عضو مجمع نمايندگان سيستان و بلوچستان وضعيت كروناي استانش را حاد دانست و همچنين وضعيت آب در اين استان را بسيار خطرناك عنوان كرد و گفت: «اگر تا دو سال ديگر آب به اين منطقه نرسد، هيچ آبي وجود نخواهد داشت.»
ملك فاضلي، نماينده سراوان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: «ميزان شيوع بيماري در استان بسيار گسترده است و ما در استان يك جمعيت پراكنده بكر داريم. افرادي كه به ويروس اوليه و جهش نيافته مبتلا شدند، راحت‌تر توانستند آن را تحمل كنند چون شدت بيماري ضعيف و شدت كشندگي آن كمتر بود، اما آن جمعيت آماده، گرفتار نوع جهش‌يافته كرونا شده‌اند. اما جمعيت استان از نظر تغذيه، زيرساخت و موارد ديگر آسيب‌پذير است و قوت ويروس كرونا باعث شده ما مرگ و مير خارج از توان و تصور در استان سيستان و بلوچستان داشته باشيم. درخواست ما از وزير بهداشت اين بود كه اگر واكسيناسيون را در مرحله اول براي گروه‌هاي آسيب‌پذير در نظر مي‌گيريم، در استان سيستان و بلوچستان، كل جمعيت آسيب‌پذير است و توان خدمت‌رساني درماني را نداريم.»
نماينده مجلس يازدهم يادآور شد: «مشكل آب در استان خيلي حاد است ولي شايد گاهي يادمان مي‌رود كه در سيستان و بلوچستان مشكل آب خوردن وجود دارد. مساله آب خيلي مهم است و ما بايد از بحران پيشگيري كنيم. هنر اين است كه بحران به وجود نيايد، كنترل بحران به معناي اين است كه حواس مسوولان به مسائل نبوده است. زجري كه درون جامعه آنجا از نظر بي‌آبي، اشتغال، نبود زير ساخت‌ها و... وجود دارد از همه جا بيشتر است، اما مردم صبور و قانعي دارد كه با وجود تمام مشكلات ساكت هستند؛ اما به آدم ساكت بيشتر بايد رسيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها