توجه به قاعده «لاضرر و لاضرار»
سيد حسين موسوي تبريزي
آنچه در دين اسلام اصل تلقي ميشود و همه آن را قبول دارند اصل؛ «لاضرر و لاضرار فيالدين» است كه در دين اسلام حكمي ضروري و واجب به شمار ميرود.ترجمان اين اصل يعني در دين هيچ عامل واجبي نيست كه ضرري داشته باشد و انجامش واجب باشد. در واقع تكاليفي مثل نماز و روزه كه واجب كفايي هستند، اگر به فرد ضرري بزنند قيد واجب از آنها برداشته ميشود. حتي در مورد حج كه يكي از فرايض اكبر اسلام است اگر به دليل كسالت فرد يا ناامني شهرهاي مقصد ضرررسان باشد، قيد واجب برداشته ميشود.اساسا در اسلام سلامت انسان نسبت به واجبات ديني در اولويت قرار دارد. به همين دليل معلوم است عزاداري براي سيدالشهدا كه اتفاقا جزيي از مستحبات است در شرايط كنوني به صورت مراسمي كه در مشهد برگزار شد به هيچ عنوان جايز نيست. متاسفانه برخيها با وجود همه تذكرات و تاكيدات ديني يا با هدف ريا ،يا با انگيزه خودنمايي در شرايطي كه كرونا جان انسانها را بهطور جد تهديد ميكند، با بي توجهي محض به وضعيت خطير جامعه با بهانه ايام محرم اقدام به برگزاري تجمعات ميكنند كه حرام و البته ضرر رساندن بودن چنين اقدامي بر هيچ كس پوشيده نيست. در نتيجه محال است اين قبيل رفتارها مورد رضايت پروردگار باشد اما گروهي افراطي به انجام چنين اقداماتي اصرار دارند كه حتما بايد با آنها از طريق مراجع قانوني مقابله كرد تا مردم از شر بيماري و گرفتاري رها شوند.در نتيجه بايد توجه داشت هيچ امر واجبي نداريم كه در هر شرايطي واجب باشد، چه برسد به اعمالي كه مستحب به شمار ميروند.
مذهب شيعه در بين مذاهب اسلامي در حالي كه سرشار از عشق به ائمه هدي(ع) و برائت از دشمنان آنهاست، مشهور به مذهب عقلگرايان است. ماجراي تشديد كرونا و برگزاري هياتهاي مذهبي و تعارض بين باورهاي ايماني و معرفتي و رعايت امور عقلاني از عدم شناخت بنيانهاي تشيع ناشي ميشود. روايات بسياري از سيره اهل بيت(ع) در اين خصوص وجود دارد.