• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5009 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ شهريور

محمدعلي زلفي‌گل از مجلس راي اعتماد گرفت

وزير علوم كابينه رييسي

گروه اجتماعي

 كميسيون آموزش مجلس كه پيش‌تر نظرات و انتقادات بسياري را متوجه برنامه‌هاي پيشنهادي وزير آموزش و پرورش كرده بود در مورد برنامه‌هاي پيشنهادي وزير علوم نظر مثبت نشان داد. محمدعلي زلفي‌گل، رييس اسبق دانشگاه بوعلي همدان روز سه‌شنبه در معرض نظرات موافق و مخالف نمايندگان قرار گرفت و سخنراني كرد. نتيجه قرار گرفتن اين دو عضو پيشنهادي كابينه رييسي در حوزه آموزش اين شد كه محمدعلي زلفي‌گل با راي اعتماد توانست تبديل به نخستين وزير علوم كابينه ابراهيم رييسي شود اما حسين باغگلي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش از رسيدن به اين صندلي باز ماند.  محمدعلي زلفي‌گل، برنامه پيشنهادي‌اش براي وزارت علوم را در سه بخش به مجلس ارايه كرده بود: باورها و ارزش‌هاي بنيادين، راهبردهاي تحول‌آفرين و برنامه‌هاي كلان تحول‌آفرين. در بخشي از اين سند كه به مجلس ارسال شد در خصوص «تحول در نظام آموزشي، تربيتي و مهارتي در دانشگاه‌ها» آمده بود كه اين كار از طريق: اصلاح نظام سنجش و پذيرش در كنكور سراسري بر اساس ضوابط، قوانين و اسناد بالادستي به صورت كامل در پايان سال چهارم، تاكيد بر نقش مربيگري اساتيد و آموزش جامع مبتني بر تربيت نيروي انساني خردمند، متعهد، دين‌باور و اخلاق‌مدار در مقابل آموزش تك‌ساحتي و محدود شده به تدريس محتواي تخصصي؛ توجه ويژه به آموزش با كيفيت و سرآمد در علوم پايه و علوم انساني و اسلامي و بسط كرسي‌هاي نظريه‌پردازي در اين علوم، ايجاد سازوكارهاي آموزش مهارتي در كنار آموزش تخصصي با رويكردي هدفمند، مستمر و جدي در راستاي تربيت نيروهاي با مهارت و متخصص مورد نياز بازار كار و كاهش آمار بيكاري دانش‌آموختگان انجام خواهد شد. «به كارگيري دانش‌آموختگان دوره دكتراي دانشگاه‌ها در قالب پژوهشگران تمام وقت پسادكترا و دستيار پژوهشي در فعاليت‌هاي پژوهشي و فناوري دانشگاه‌ها از محل جذب گرنت اعضاي هيات علمي با صندوق‌هاي تامين مالي، كارفرمايان خارج از دانشگاه و درآمدهاي اختصاصي دانشگاه و ايجاد اولويت براي پژوهشگران پسادكترا در جذب به عنوان عضو هيات علمي» از جمله اهداف كلان تحول‌آفرين برنامه او بودند. 

نظر كميسيون آموزش
پس از بررسي اين برنامه پيشنهادي بود كه سخنگوي كميسيون آموزش با ارايه گزارش كميسيون متبوعش در مورد وزير پيشنهادي علوم گفت: برنامه و سوابق وزير پيشنهادي علوم مورد بررسي قرار گرفت و نظر اين كميسيون در مورد زلفي‌گل مثبت است.
به گزارش ايرنا، رضا حاجي‌پور در نشست علني نوبت روز سه‌شنبه در جريان بررسي صلاحيت محمدعلي زلفي‌گل وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري دولت سيزدهم گزارش كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درخصوص برنامه‌هاي وزير پيشنهادي علوم در مورد بررسي سوابق او گفت: محمدعلي زلفي‌گل وزير پيشنهادي علوم تحقيقات و فناوري در سال ۱۳۷۶ مدرك تحصيلي خود را در رشته شيمي از دانشگاه شيراز كسب كرده است. ايشان عضو هيات علمي و رياست سابق دانشگاه بوعلي سينا همدان است و داراي پيشينه خوب علمي است. او مقالات متعددي در زمينه علمي دارند و بيش از ۵۶۰ مقاله از ايشان منتشر شده است.  او در مورد تعهدات شفاهي وزير پيشنهادي گفت: تلاش جهت رشد مضاعف علمي كشور و افزايش شتاب علمي و سوگيري وزارت عتف براي تشويق اساتيد و دانشجويان تا دستيابي به مرجعيت علمي جهاني، كاهش هر چه بيشتر وابستگي وزارت عتف به بودجه عمومي كشور از طريق تجاري‌سازي يافته‌هاي اساتيد و پژوهشگران دانشگاه‌ها و افزايش درآمد اختصاصي دانشگاه‌ها از محل بالاسري (روياليتي) طرح‌هاي تحقيقاتي محققان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، حمايت مجدانه از شركت‌هاي دانش‌بنيان و افزايش تعداد آنها با مشاركت نخبگان دانشگاهي و با همكاري معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور (حداقل دو برابر شدن شركت‌هاي دانش‌بنيان در هر سال كاري وزارت عتف) از جمله اين تعهدات است.
او ادامه داد: در بررسي معيارهاي عمومي برنامه وزير پيشنهادي با توجه به انسجام و هماهنگي در سياستگذاري و مديريت آموزش عالي - تقويت علوم پايه، علوم انساني و تحقيقات بنيادي، توجه به مهارت‌آموزي و آموزش‌هاي كاربردي در آموزش عالي، توجه به شأن و منزلت اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها، توجه به فعاليت‌هاي فرهنگي و مذهبي دانشجويان و اساتيد شناسايي، جذب و به‌كارگيري نخبگان و توجه به پروژه‌هاي كلان ملي مبارزه با تقلب در تهيه آثار علمي، توجه به كارآفريني دانشجويان، اساتيد و تقويت شركت‌هاي دانش‌بنيان تاكيد شده است.
او تاكيد كرد: رعايت اولويت‌بندي در ارايه برنامه مشخص با توجه به اهميت هر برنامه نيست كه بهتر بود اولويت‌هاي اساسي مشخص مي‌شد. اين موضوع از آنجايي اهميت دارد كه از يك سو منابع و امكانات، زمان، ظرفيت‌هاي هر حوزه محدود و از سوي ديگر نيازها نامحدود است.
سخنگوي كميسيون آموزش گفت: در انطباق برنامه‌هاي ارايه شده با اسناد بالادستي به نظر مي‌رسد برنامه وزير با اسناد بالادستي مانند قانون اساسي، سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمي كشور، سياست‌هاي كلي علم و فناوري، قانون برنامه ششم توسعه و قوانين عادي مهم حوزه آموزش عالي داراي هماهنگي و انطباق است. حاجي‌پور بيان داشت: صلاحيت وزير پيشنهادي آقاي دكتر زلفي‌گل از منظرهاي مختلف فرهنگي، علمي، اجرايي و اهليت، تسلط بر مسائل آموزش عالي كشور، ويژگي‌هاي اخلاقي و بينش سياسي مورد بررسي قرار گرفت كه نتايج آن به شرح زير است. سخنگوي كميسيون آموزش ادامه داد: از منظر شايستگي حرفه‌اي و تسلط بر مسائل آموزش عالي كشور با توجه به سوابق اجرايي آقاي دكتر زلفي‌گل و برخي موفقيت‌هاي ايشان، مي‌توان گفت كه ايشان نسبتا آمادگي پذيرفتن مسووليت كلان در حد وزير علوم، تحقيقات و فناوري را دارند. آقاي دكتر زلفي‌گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رييس دانشگاه بوعلي سيناي همدان بوده‌اند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رييس دانشگاه نمونه كشور انتخاب و لوح تقدير از وزير علوم تحقيقات و فناوري دريافت كردند. همچنين، ايشان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوري دانشگاه بوعلي سينا فعاليت داشته‌اند. عضويت در هيات امناي دانشگاه بوعلي سينا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از ديگر سوابق ايشان است، همچنين مدتي در سمت قائم‌مقام معاون اول رياست‌جمهوري در بنياد ملي نخبگان بوده‌اند. او گفت: در نتيجه‌گيري نهايي اين كميسيون آمده است: بررسي برنامه‌هاي كتبي و شفاهي پيشنهادي جناب آقاي دكتر زلفي‌گل نشان‌دهنده تسلط نسبي او بر مسائل آموزش عالي كشور بوده و با عنايت به اينكه ايشان داراي پيشينه مناسب در مديريت دانشگاه و انجام تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي فراوان هستند و همچنين برنامه‌هايي براي ايجاد تحولات مناسب در دانشگاه‌ها ارايه كرده‌اند و متعهد به به‌كارگيري مديران توانمند، جوان و انقلابي در مديريت دانشگاه‌ها براي اجراي برنامه‌هاي مذكور شدند، در مجموع كميسيون با پيشنهاد تصدي ايشان براي پست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موافقت كرد.

روز دفاع
روز دوم شهريور بود كه صلاحيت محمدعلي زلفي‌گل وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري در مجلس بررسي شد؛ موافقان تجربه، تخصص و وجهه علمي او را مورد اشاره قرار داده و مخالفان مواضع سياسي نامشخص را از نقاط ضعف وزير پيشنهادي مطرح كردند. خبرگزاري فارس در گزارش اين نشست موافقان و مخالفان او نوشت: در ابتداي اين بررسي، رضا حاجي‌پور در نشست علني مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي صلاحيت محمدعلي زلفي‌گل وزير پيشنهادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دولت سيزدهم گزارش كميسيون آموزش مجلس درخصوص برنامه‌هاي وزير پيشنهادي را قرائت كرد. در اين گزارش تاكيد شده است: بررسي برنامه‌هاي كتبي و شفاهي پيشنهادي جناب آقاي دكتر زلفي‌گل نشان‌دهنده تسلط نسبي او بر مسائل آموزش عالي كشور بوده و با عنايت به اينكه ايشان داراي پيشينه مناسب در مديريت دانشگاه و انجام تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي فراوان هستند و همچنين برنامه‌هايي براي ايجاد تحولات مناسب در دانشگاه‌ها ارايه كرده‌اند و متعهد به به‌كارگيري مديران توانمند، جوان و انقلابي در مديريت دانشگاه‌ها براي اجراي برنامه‌هاي مذكور شدند، در مجموع كميسيون با پيشنهاد تصدي ايشان براي پست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موافقت كرد. سيد علي يزدي‌خواه، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با محمدعلي زلفي‌گل وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: برخي وزارتخانه‌ها مانند بهداشت يا صنعت، مربوط به زمان فعلي است اما برخي وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش و علوم آينده‌ساز هستند. او تصريح كرد: گزينه وزارت آموزش و پرورش كه مشخص شد نه كارنامه و نه برنامه و نه تجربه كافي دارد و درباره گزينه وزارت علوم نيز به شخصيت دكتر زلفي‌گل احترام مي‌گذاريم اما محدوده عمل و تجربه ايشان دانشگاه همدان بوده است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مواضع سياسي گزينه پيشنهادي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تصريح كرد: در 8 سالي كه اساتيد ما شديدا تحت فشار بوده‌اند هيچ جمله انتقادي از ايشان در اين زمينه نشنيده‌ايم و در خصوص مهاجرت نخبگان نيز موضع خنثي دارد و انگيزه‌اي براي متقاعد كردن نخبگان براي ماندن و خدمت كردن ندارد. روح‌الله ايزدخواه، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: آقاي رييسي ما در 6 ماه انتظار تحول داريم بماند در 4 سال بنابراين آقاي رييس‌جمهور به ما اعتماد كنيد و كابينه را اصلاح كرده و به سمت دولت جوان انقلابي حركت كنيد و ما پشت شما هستيم.  يك نكته مهم در وزارت علوم پديده وارونگي بازار كار است كه تحصيلكرده‌هاي ما بيكار‌تر از بي‌سودان ما هستند. نماينده مردم تهران در مجلس تخصص، تعارض منافع، جوانگرايي و آرمان‌خواهي را 4 ويژگي جدي براي تشكيل دولت اسلامي عنوان و تصريح كرد: وزارت علوم، وزارت تخصص‌هاست؛ زلفي‌گل استاد تمام شيمي بوده و مقالات ISI زيادي دارد و همچنين استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتي با او دارد؟ اين عضو مجمع نمايندگان استان تهران در بخشي از اظهارات خود با انتقاد از اينكه نيمي از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامه‌هاي زلفي‌گل سياست‌هاي كلي و حرف‌هاي قشنگي است. در ادامه حسين رجايي، نماينده مردم لنجان در مجلس شوراي اسلامي هم در مخالفت با او با بيان اينكه برنامه‌هاي وزير پيشنهادي كلي است، اظهار داشت: در برنامه‌هاي ارايه شده بازه زماني براي اجرا مشخص نشده و اين برنامه‌ها قابل ارزيابي و سنجش نيست. رجايي در بخشي از مخالفت خود به عضويت وزير پيشنهادي علوم در شوراي بورس دانشجويان در سال‌هاي گذشته اشاره كرد و گفت: رهبر انقلاب در سال 93 از ظلم بزرگي كه به دانشجويان بورسيه شد صحبت كردند و خواستار احقاق حق اين دانشجويان شدند اما هنوز مشكل اين دانشجويان حل نشده است. مهرداد ويس‌كرمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با تصدي وزارت علوم از سوي زلفي‌گل گفت: سوابق علمي آقاي زلفي‌گل قابل تقدير و او از مفاخر علمي رشته شيمي هستند اما به نظر اينجانب تك بعدي بودن زلفي‌گل مانع از نگاه جامع به همه رشته‌هاي دانشگاهي و رشته‌هاي نوين و ميان رشته‌اي است. بنا نيست وضع موجود كه به روزمرگي نزديك شده است ادامه پيدا كند و پذيرفته نيست در گام دوم انقلاب اسلامي، تربيت بي‌هدف دانشجو، رساله‌هاي سزاوار بايگاني و ارتقاي صوري اساتيد دانشگاه ادامه پيدا كند، بلكه بايد گام‌هاي موثري در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود. ويس‌كرمي گفت: راهبري آموزش عالي را كسي مي‌تواند انجام دهد كه در موارد علوم مختلف و تحول دانشگاه‌ها صاحب‌نظر و صاحب سبك باشد و با تشكيل چند جلسه بسيج اساتيد و همايش‌هاي صوري اين مهم محقق نمي‌شود. ريز و دقيق شدن آقاي زلفي‌گل در رشته شيمي باعث شده حتي در برنامه‌نويسي هم به برخي مسائل توجه كامل نداشته باشند. اين نماينده مجلس بيان كرد: عدم برنامه در تامين خوابگاه‌هاي دانشجويي متاهلي، عدم برنامه در تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي وزارت علوم، عدم برنامه براي حمايت از دانشجويان تحت حمايت كميته امداد و بهزيستي، عدم برنامه براي تقويت مجلات علمي آي‌اس‌آي داخلي، عدم برنامه در خصوص قطب‌هاي علمي كه بيش از 150 مورد است، عدم ارايه برنامه كارساز و دقيق در مورد پذيرش دانشجو، كنكور و سهميه‌هاي 31 گانه اين آزمون از ديگر مسائلي است كه در برنامه‌هاي پيشنهادي آقاي زلفي‌گل وجود ندارد.  محمدخدابخشي، نماينده مردم اليگودرز در موافقت با وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر روحيه جهادي وزير پيشنهادي و اشاره به اينكه او تعامل مناسبي با نمايندگان دارد، گفت: 126 نفر از نمايندگان تقاضاي صحبت در موافقت با برنامه‌هاي وزير پيشنهادي داشتند، از جمله ذوالنوري، فلاحي، فرشادان، رحيم زارع، مهرداد گودرزوند چگني، كيوان مراديان، سيد غني نظري و... مي‌خواستند در دفاع از وزير پيشنهادي صحبت كنند كه نشان‌دهنده اين است او مي‌تواند ارتباط خوبي با نمايندگان برقرار كند. عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بيان كرد: نوع نگاه زلفي‌گل به كشور متناسب با نگاه آقاي رييسي است، چراكه در انتخابات براي او ستاد زدند. در واقع نگاه ايشان متكي بر استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي كشور است و قطعا همكاراني كه در وزارتخانه انتخاب خواهند كرد، با همين نوع نگاه خواهد بود، بنابراين دكتر ايزدخواه و يزدي‌خواه نبايد نگراني داشته  باشند.
خدابخشي در پاسخ به برخي انتقادات به وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري بيان كرد: شخصيت ايشان انقلابي و بابصيرت است و كارنامه موفقي در دوران فتنه 88 داشته است، در دانشگاه بوعلي سيناي همدان از حضور چهره‌هاي مساله‌دار جلوگيري كرد و از آيت‌الله العظمي نوري حمايت قاطع كرد، در دوراني كه برخي افراد به مواضع انقلابي ايشان انتقاد مي‌كردند. همچنين تزريق مدبرانه نيروهاي بسيجي در دانشگاه ثابت كرده كه در مسير اسلام، انقلاب و استكبارستيزي گام برمي‌دارد. بهزاد رحيمي، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي به عنوان يكي ديگر از موافقان وزير پيشنهادي علوم اظهار داشت: قطعا كسي كه در دانشگاهي مانند دانشگاه بوعلي‌سينا 8 سال مديريت كرده و با هسته‌هاي علمي سر و كار داشته، كمتر از اداره وزارتخانه عمل نكرده و آنجا هم خودش يك وزارتخانه كوچك بوده است. رحيمي در بخش ديگري گفت: هم‌اكنون در حال انتخاب وزرايي هستيم كه بايد در تراز انقلاب اسلامي باشند؛ دكتر زلفي‌گل نوجواني‌اش را از جبهه‌ها آغاز كرده  و به افتخار جانبازي  نائل شده  است.
او افزود: زلفي‌گل به‌‌رغم همه پيشنهادها از طرف دانشگاه‌هاي بزرگ جهان، ماندن در كشور و كار كردن در كنار جوانان را ترجيح داده است و ايفاي نقش يك شخصيت علمي بين‌المللي مهم‌ترين امتياز او است و بايد براي انتخاب او به رييس‌جمهور محترم مرحبا گفت. احمد نادري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم در موافقت با برنامه‌هاي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: انتخاب آقاي زلفي‌گل به عنوان شهروند نمونه و مدير جهادي و انقلابي و همچنين نامگذاري يك خيابان در همدان به نام او در زمان حياتش از جمله مواردي است كه معرفي او را توجيه مي‌كند.
او افزود: وجهه بسيجي آقاي زلفي‌گل در عرصه‌هاي مختلف باعث شده دبير مجمع بسيج اساتيد استان باشد و همچنين او چند بار در محضر رهبر معظم انقلاب سخنراني كرده و ايده بنياد ملي نخبگان را مطرح كرد كه خود مامور به راه‌اندازي آن شد. همچنين وزير پيشنهادي علوم در سوابق خود رياست دانشگاه همدان را برعهده داشت كه بايد گفت دانشگاه، خود نمونه كوچكي از وزارتخانه است. نادري در بخشي از اظهارات خود يادآور شد: در سال 88 وزير پيشنهادي علوم درِ دانشگاه همدان را مقابل فتنه‌گران بست و مواضع انقلابي او زبانزد دوستان همداني است و اينكه مي‌گويند چرا برخي افراد خاص از او حمايت مي‌كنند بايد گفت پاسخ او اين بوده كه برخي از آنها را حتي يك بار هم نديده ضمن اينكه بايد نظر متدينين انقلابي مانند كامران دانشجو را هم ديد كه او را تاييد كرده است. عبدالناصر درخشان، نماينده مردم ايرانشهر در مجلس شوراي اسلامي هم در موافقت با برنامه‌هاي وزير پيشنهادي تاكيد كرد: آقاي زلفي‌گل داراي تجربه در محيط دانشگاهي كلان و صاحب‌نام با روحيه‌اي تحول‌گراست، كسي كه آموزش عالي، دانشگاه و نياز دانشگاه‌ها را به خوبي مي‌شناسد، مفهوم علم و وزانت آن را درك كرده است. او با تاكيد بر اينكه بي‌ترديد توانمندي فناورانه موجب اقتدار دانشگاهي در حوزه ديپلماسي و اقتصاد مي‌شود، تصريح كرد: مجلس انقلابي خردمند با حمايت از انديشمند فرهيخته اين پيام را به جامعه دانشگاهي مخابره مي‌كند كه نگاه مجلس در مسير اقتدار ملي است. وزير پيشنهادي وزارت علوم از جنس محروميت بوده و آن را به خوبي مي‌شناسد و براي برون‌رفت  از آن  برنامه  دارد.


   محمدعلي زلفي‌گل وزير پيشنهادي علوم تحقيقات و فناوري در سال ۱۳۷۶ مدرك تحصيلي خود را در رشته شيمي از دانشگاه شيراز كسب كرده است. ايشان عضو هيات علمي و رياست سابق دانشگاه بوعلي سينا همدان است و داراي پيشينه خوب علمي است. او مقالات متعددي در زمينه علمي دارند و بيش از ۵۶۰ مقاله از ايشان منتشر شده است. 
   تلاش جهت رشد مضاعف علمي كشور و افزايش شتاب علمي و سوگيري وزارت عتف براي تشويق اساتيد و دانشجويان تا دستيابي به مرجعيت علمي جهاني، كاهش هر چه بيشتر وابستگي وزارت عتف به بودجه عمومي كشور از طريق تجاري‌سازي يافته‌هاي اساتيد و پژوهشگران دانشگاه‌ها و افزايش درآمد اختصاصي دانشگاه‌ها از محل بالاسري (روياليتي) طرح‌هاي تحقيقاتي محققان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، حمايت مجدانه از شركت‌هاي دانش‌بنيان و افزايش تعداد آنها با مشاركت نخبگان دانشگاهي و با همكاري معاونت علمي و فناوري رييس‌جمهور (حداقل دو برابر شدن شركت‌هاي دانش‌بنيان در هر سال كاري وزارت عتف) از جمله اين تعهدات است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون