• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5009 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ شهريور

خبر

فرونشست در يك قدمي ميراث فرهنگي 

زنگ خطر  براي  بناهاي تاريخي اصفهان

فرونشست‌ها از شمال دشت اصفهان - برخوار، به صورت يك هلال كه از شرق در خوراسگان رو به سوي غرب در رهنان قرار گرفته، در حال پيشروي به سوي مركز اصفهان است. در زمان حاضر، به گفته كارشناسان بناهاي تاريخي از روند فزآينده اين پديده مخرب در امان نيست. فرونشست در كمين شهرموزه اصفهان است؛ پل‌ها در عرصه رودخانه زاينده‌رود، دولتخانه صفوي، ميدان نقش جهان و تراكم بناهاي تاريخي در محور تاريخي فرهنگي اصفهان همه در خط اول هجوم عوارض فرونشست قرار دارند. به گفته كارشناسان، جنس خاك، ضخامت آبرفت و وسعت آبخوان، نوع عوارض فرونشست و ميزان آسيب، اين پديده را تحت تاثير قرار مي‌دهد. همچنين احتمال فرونشست غيرمتوازن كه باعث ايجاد آسيب و تخريب در سازه‌ها مي‌شود، در مرز بين تغيير جنس خاك زيرين (منطقه خطر) بسيار زياد است. برخي كارشناسان سازه به ايرنا گفته‌اند كه بيشتر پل‌هاي تاريخي اصفهان به دليل قرارگيري روي آبرفت با عمق‌هاي مختلف و همچنين ميدان نقش جهان با آثار بي‌نظيري چون مسجد شيخ لطف‌الله، مسجد امام، عمارت عالي قاپو و سردر بازار قيصريه به دليل ضخامت و وسعت زياد آبرفتي كه بر آن بنا شده‌اند، تحت تاثير عوارض فرونشست قرار دارند و شدت گرفتن فرونشست‌ها مي‌تواند براي آثار ميراث فرهنگي اصفهان تهديد جدي باشد.
حسين حجتي، مدير دفتر منطقه‌اي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي اصفهان در گفت‌وگو با ايرنا دشت اصفهان - برخوار را به لحاظ عمق و ضخامت رسوبات به كاسه‌اي تشبيه كرد كه هر چه از طرف كوه صفه به سمت شمال آن حركت كنيم، ضخامت آبرفت‌ها و عمق سنگ بستر بيشتر و ذرات خاك، دانه ريزتر مي‌شوند. مدير مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي اصفهان گفت: بررسي‌هاي اوليه نشان‌دهنده آن است كه پل جويي، يكي از پنج پل تاريخي شهر اصفهان، نشست نامتقارن دارد، يعني فرونشستِ يك سمت رودخانه با فرونشستِ سمت ديگر يكسان نيست و اين خطرش زيادتر است يا تركي كه در پل خواجو ايجاد شده و گفته مي‌شود مرتبط با خودِ سازه است، مربوط به فرونشست‌هاي دو طرف پل محسوب مي‌شود. پل خواجو نيز در دو طرف، نشست‌هاي نامقارن كرده است. فرونشست از سمت شمال اصفهان به صورت نعل اسبي به سمت مركز شهر حركت مي‌كند، در زمان حاضر بيشترين فرونشست‌ها در شمال اصفهان است و برخي مناطق شهري اصفهان در سال ۱۵ تا ۱۶ سانتي‌متر فرونشست دارند، اين ميزان فرونشست‌ها در حاشيه رودخانه زاينده‌رود 5 يا ۶ سانتي‌متر در سال بيشتر نيستند اما آثار آن آرام آشكار مي‌شود. به گفته حجتي، فرونشست نعلي يا هلالي شكل شمال اصفهان را دربرگرفته به سمت مناطق شهري، رودخانه زاينده‌رود، پل‌هاي تاريخي، ميدان نقش جهان در حال پيشروي است و تاثير فرونشست در اين مناطق براي آنها رويت شده است. در ميدان فيض، در جوار پل خواجو، آثار فرونشست در ديواره‌ها و ساختمان‌ها مشخص شده‌اند و در پل‌هاي تاريخي سي و سه پل، جويي، خواجو، آثار فرونشست را مي‌بينيم؛ عوارض فرونشست بر ابنيه و آثار تاريخي شهر اصفهان اثرات مخربي خواهد داشت و برگشت ناپذير است.


امكان شركت دانشجويان پزشكي در حوزه امتحاني محل سكونت

دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي علوم پزشكي مي‌توانند امكان شركت دانشجويان علوم پزشكي در حوزه‌هاي امتحاني محل سكونت را براي آزمون‌هاي جامع شهريورماه ۱۴۰۰ فراهم كنند.
به گزارش ايسنا، دكتر سيدسعيد هاشمي نظري در نامه‌اي به دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي علوم پزشكي كه اين نامه در كانال شوراهاي صنفي دانشجويان قرار گرفته است، شرايط ثبت نام دانشجويان علوم پزشكي در آزمون‌هاي پيش كارورزي، علوم پايه (پزشكي و دندانپزشكي)، جامع داروسازي و ارتقاي دانش‌آموختگان داروسازي در شهريورماه ۱۴۰۰ را ابلاغ كرد. در اين نامه آمده است؛ با توجه به محدوديت‌هاي تردد بين شهري در برخي استان‌هاي كشور كه در تاريخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در خصوص ثبت‌نام آزمون‌هاي مذكور اعلام شده است، دانشجويان مي‌توانند در حوزه‌هاي امتحاني محل سكونت خود در آزمون شركت كنند. بر اين اساس دانشگاه‌هاي علوم پزشكي جهت ويرايش محل آزمون داوطلبان ثبت‌نام شده و ثبت‌نام داوطلبان جديد الزاما بايد دانشجويان خود را در صورت تمايل آنها در دانشگاه محل سكونت خود يا نزديكترين حوزه امتحاني به محل سكونت آنها (در صورت حوزه امتحاني نبودن محل سكونت) ثبت‌نام كنند. همچنين در ادامه نامه آمده است: در نوبت آزمون شهريور ۱۴۰۰ برگزاري آزمون‌ها به صورت الكترونيك الزامي نيست و حوزه‌هاي امتحاني بايد در سامانه ثبت‌نام آزمون نوع آزمون خود را بر اساس مجموع داوطلبان خود و مهمان از ساير دانشگاه‌ها تعيين كنند و امكان ثبت نام دانشجوي مهمان به همه دانشگاه‌ها داده شود. در حوزه‌هايي كه نوع آزمون خود را در سامانه ثبت نام آزمون الكترونيك انتخاب كرده‌اند، در صورتي كه تعداد مجموع داوطلبان خود و مهمان بيش از ظرفيت مورد تاييد براي آن دانشگاه باشد، موضوع جهت ويرايش نوع برگزاري آزمون به كاغذي توسط مركز سنجش آموزش پزشكي در اسرع وقت اعلام شود. آزمون‌هاي علوم پايه و پيش كارورزي پزشكي، علوم پايه دندانپزشكي، جامع داروسازي و ارتقاي دانش‌آموختگان داروسازي در شهريورماه برگزار مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون