• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5009 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۴ شهريور

ليست اوليه تيم ملي با بازيكنان داخلي پر شد

ريسك عزيمت به ليگ‌هاي عربي

بهرام سرگوسرايي


 
تفاوت نرخ ارز دليل بسيار محكمي است كه بازيكنان شاغل در فوتبال ايران راهي ليگ‌هاي عربي شوند. در فصل نقل‌و انتقالات فعلي سه تن از بهترين بازيكنان ليگ بيستم راهي تيم‌هاي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس شدند. ابتدا محمدحسين كنعاني‌زادگان از پرسپوليس راهي الاهلي قطر شد، سپس نوبت به احمد نوراللهي ديگر بازيكن پرسپوليس رسيد كه راهي شباب الاهلي امارات شود و در نهايت مهدي قايدي به عنوان شاه‌ماهي فصل نقل ‌و انتقالات به تور همين تيم اماراتي افتاد. هواداران مثل هميشه از اين رفتن‌ها دل‌چركين شدند و به بازيكنان و مديريت به شكل‌هاي مختلف اعتراض كردند. اين اتفاقي است كه تقريبا هر سال در پايان فصل در فوتبال ايران رقم مي‌خورد و چيز جديدي نيست. آنچه امسال شرايط را نسبت به گذشته متفاوت مي‌كند نزديك بودن مسابقات جام جهاني است. 
تيم ملي فوتبال ايران از 10 روز آينده بايد در مرحله آخر انتخابي جام جهاني قطر به مصاف سوريه برود. ساير بازي‌ها هم يكي يكي از راه مي‌رسند. در اين ميان دراگان اسكوچيچ وظيفه سختي براي پيدا كردن نفرات براي دعوت به اردوي تيم ملي و چيدن ارنج دلخواه دارد. بازيكنان آماده زيادي امسال در فوتبال داخلي درخشيدند و لژيونرهاي اروپايي هم در وضعيت خوبي قرار دارند. آزمون و ترابي و جهانبخش هر سه، فصل جديد را با گلزني آغاز كردند، امير عابدزاده در فوتبال اسپانيا عملكرد قابل توجهي داشته و سايرين نظير سامان قدوس و علي قلي‌زاده و ‌الله‌يار صيادمنش هم شرايط مطلوبي دارند. روز گذشته اسكوچيچ ۲۲ بازيكن را در مرحله اردوي تيم ملي فراخواند كه همه آنها در ليگ برتر كشورمان حضور دارند. در اين ليست خبري از كنعاني‌زادگان، قايدي و نوراللهي نيست. البته اسكوچيچ در اين مرحله هيچ بازيكن لژيونري را در فهرست خود جا نداده است كه دليلش شروع بازي‌هاي ليگ‌هاي سراسر دنياست. 
با اين حال دراگان اسكوچيچ در نخستين تجربه نشستن روي نيمكت تيم ملي نشان داده چندان اعتقادي به بازيكنان حاضر در ليگ‌هاي عربي ندارد. او در چهار بازي حساس تيم ملي در منامه فقط شجاع خليل‌زاده از الريان قطر را به تيم ملي فراخواند. در حالي كه كنعاني‌زادگان، نوراللهي و قايدي از ليگ داخلي جزو دعوت‌شدگان به اردو بودند. پيش از اسكوچيچ، كي‌روش هم نشان داده بود چندان علاقه‌اي به دعوت از بازيكنان حاضر در ليگ‌‌هاي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس ندارد. در چنين شرايطي ترك سرخابي‌هاي پايتخت و اضافه شدن به اين تيم‌ها ريسك جدايي از تيم ملي را براي بازيكنان به همراه خواهد داشت.  اينكه مربيان تيم ملي نگاه ويژه‌اي به لژيونرهاي فوتبال كشورهاي عربي ندارند در كنار احتمال افت مقطعي به خاطر تغيير شرايط ممكن است باعث شود در اواسط بازي‌هاي انتخابي جام جهاني بازيكنان ديگري كه در كوران مسابقات داخلي هستند توجه اسكوچيچ را جلب كنند. مربي كروات هم ثابت كرده چندان توجهي به اسامي ندارد و در هر مقطع آماده‌ترين بازيكنان را به تيم ملي فرا مي‌خواند. دعوت از ميلاد سرلك، با تجربه تنها چند ماه درخشش در پرسپوليس اين نظريه را ثابت مي‌كند.  اين يك پيش‌بيني قطعي نيست اما ممكن است در فاصله زماني جا افتادن كنعاني‌زادگان، نوراللهي و قايدي در تركيب تيم‌هاي جديدشان اين بازيكنان از فرم دلخواه دور شوند و كم‌كم از تيم ملي فاصله بگيرند و زماني به خودشان بيايند كه سرنوشتي شبيه به رامين رضاييان براي‌شان رقم خورده. بدون شك از دست رفتن جام جهاني براي اين بازيكنان مي‌تواند تبديل به بزرگ‌ترين حسرت فوتبالي‌شان بشود. آنها اگر مي‌خواهند از اين ريسك جان سالم به در ببرند بايد تلاش‌شان را چند برابر كنند و منتظر باشند نگاه سرمربي تيم ملي به فوتبال باشگاهي امارات و قطر بهتر شود. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون