• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5016 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ شهريور

مركز پژوهش‌هاي مجلس اعلام كرد

افت ۶۱۱ هزار نفري جمعيت فعال

مركز پژوهش‌هاي مجلس اعلام كرد: در زمستان سال گذشته در مناطق شهري بيشتر از مناطق روستايي كاهش اشتغال رخ داده است كه به نظر مي‌رسد اثر منفي ويروس كرونا بر شاخص‌هاي نيروي كار بالا بوده است.
بررسي‌هاي مركز پژوهش‌هاي مجلس از آمار نيروي كار در زمستان ۹۹ نشان مي‌دهد، در مناطق شهري بيشتر از مناطق روستايي كاهش اشتغال رخ داده است و در اين بين سهم كاهش اشتغال بخش خدمات در مناطق شهري بيشتر است.
مطابق آخرين تحليل شاخص‌هاي بازار كار در فصل زمستان 99 كه از سوي مركز پژوهش‌هاي مجلس منتشر شده است، بررسي تحولات بازار كار در فصل زمستان سال 1399 گوياي آن است كه اين بازار همچنان تحت تاثير شيوع ويروس كرونا قرار داشته است.
يكي از مهم‌ترين آثار شوك ويروس كرونا بر بازار كار ايران، توقف مسير رشد جمعيت فعال (بالاخص در جمعيت شاغل) است كه از زمستان 1398 شروع شده و تا زمستان 1399، ادامه و استمرار داشته است.به‌ طوري كه نتايج طرح آمارگيري نيروي كار زمستان 1399 نشان مي‌دهد كه در زمستان سال 1399 نسبت به فصل مشابه سال قبل، جمعيت شاغل، بيكار و جمعيت فعال به ترتيب 300 هزار نفر، 311 هزار نفر و 611 هزار نفر كاهش داشته است. با اين حال بررسي آمارهاي جريان نشان مي‌دهد كه اولا در زمستان 1399 نسبت به بهار 1399 درصد كمتري از بيكاران و شاغلان غيرفعال شده و از بازار كار خارج شده‌اند. ثانيا درصد تغييرات جريان نيروي كار در زمستان 1399 تا حدودي با زمستان 1398 كه بازار كار به لحاظ حفظ شغل در وضعيت بهتري قرار داشت، برابري مي‌كند و در زمستان 1399 نسبت جريان از شاغل به غيرفعال در شاغلان داراي بيمه و فاقد بيمه تقريبا با زمستان سال قبل برابري مي‌كند. بررسي تركيب بخشي اشتغال نشان مي‌دهد در بخش كشاورزي ثبات نسبي اشتغال ايجاد شده و بخش صنعت نيز 384 هزار نفر افزايش اشتغال داشته است كه 98 درصد از افزايش اشتغال بخش صنعت، مربوط به بخش ساختمان است. با اين حال بررسي نسبت خروج شاغلان به تفكيك بخش‌هاي مختلف اقتصادي نشان مي‌دهد كه بخش خدمات بيشتر از ساير بخش‌ها، همچنان تحت تاثير تداوم آثار ويروس كرونا است؛ در اين ميان شاغلان غيررسمي بخش خدمات بيشترين آسيب‌پذيري را دارند. همچنين در حالي كه در زمستان 1399 نسبت به فصل مشابه سال قبل جمعيت زنان شاغل 440 هزار نفر كاهش يافته، جمعيت شاغلان مرد در اين دوره 140 هزار نفر افزايش داشته است. شواهد نشان مي‌دهد در تمامي بخش‌هاي اقتصادي، اشتغال زنان به مراتب بيشتر از مردان از شيوع ويروس كرونا در سال1399 آسيب 
ديده است.  بررسي تركيب شهري و روستايي كاهش اشتغال در زمستان 1399 نشان مي‌دهد كه در مناطق شهري بيشتر از مناطق روستايي كاهش اشتغال رخ داده و در اين بين سهم كاهش اشتغال بخش خدمات در مناطق شهري بيشتر است. همچنين بيشترين كاهش اشتغال در زمستان 1399 مربوط به گروه سني 25 تا 34 ساله است زيرا اين افراد سهم بالايي در رشته فعاليت‌هاي آسيب ديده از كرونا را دارند.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد در زمستان 1399، تصويب قانون بودجه 1400 و تعيين حداقل دستمزد براي سال 1400 از مهم‌ترين عوامل موثر بر بازار كار بوده‌اند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون