پيدا و پنهان
كرونا تراز مالي برخي شركتهاي ريلي مسافري را منفي كرد
نورالله بيرانوند، معاون برنامهريزي و اقتصاد حمل و نقل شركت راهآهن از وجود ناترازي در صورتهاي مالي برخي شركتهاي ريلي مسافري به دليل كرونا خبر داد.وي درباره عرضه بيشتر شركتهاي حمل و نقل ريلي در بازار سرمايه اظهار كرد: اين شركتها به بخش خصوصي تعلق دارند و شركت راهآهن صرفا تسهيلگر ورود اين شركتها
به بورس است.
وي افزود: شركتهاي حمل و نقل ريلي به دو شكل از بورس بهرهمند ميشوند؛ يكي از عرضه اوراق بدهي مانند اوراق اجاره، اوراق استصناع و اوراق منفعت؛ برخي شركتهاي ريلي از اين ابزار بورسي در سالهاي گذشته استفاده كردهاند؛ شركتها توانستند با منابع مالي كه از اين طريق جمعآوري شد، اقدام به سفارش خريد ساخت واگن به سازندگان داخلي كنند.معاون برنامهريزي و اقتصاد شركت راهآهن گفت: نوع دومي كه شركتهاي ريلي از تامين مالي از محل بازار سرمايه بهرهمند ميشوند، عرضه سهام شركتهاي خود در بورس است و ما تنها نقش تسهيلگر را در اين خصوص داريم؛ بخشي از شركتهاي ريلي كه هنوز بورسي نشدهاند، مايل به عرضه اوليه سهام خود در بورس هستند اما بايد ابتدا وضعيت صورتهاي مالي آنها به مرحله قابل قبولي برسد.
سپردهها با سود ثابت و متغير بايد تفكيك شود
غلامرضا مصباحيمقدم، با اشاره به برخي انتقادها به نظام بانكي در خصوص نرخ سود و بهره گفت: در عقود مبادلهاي به ويژه براي خريد مسكن و خودرو كه نياز به مستندات است مشكل خاصي وجود ندارد، اما در خصوص تسهيلات براي خريد كالا از آنجا كه امكان صدور فاكتورهاي صوري وجود دارد، مشكل جدي داريم.وي افزود: براي پرداخت سود عليالحساب به سپردهگذاران نبايد اين ذهنيت ايجاد شود كه اين نرخ در واقع سود پول است و همچنين درباره نرخ بهره تسهيلات نبايد بدون توجه به اينكه فعاليت اقتصادي سودده يا زيانده بوده است، مبلغ سود مطالبه شود. مصباحيمقدم گفت: راهكار اين موضوع جداسازي سپردهگذاريهاست به نحوي كه اگر سپردهگذاران ميخواهند در عقود مبادلهاي سرمايهگذاري كنند منابع آن در همان عقود مبادلهاي هزينه شود و بانك نيز ميتواند نرخ سالانهاي را به عنوان مثال ۱۸ تا ۲۰ درصد براي آنها تعيين كند.