• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5018 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۵ شهريور

خبر ديپلماسي

حزب‌الله درباره كشتي حامل سوخت ايران: 

با يك تير سه نشان زديم 

«سيد هاشم صفي‌الدين»، رييس شوراي اجرايي حزب‌الله در اظهاراتي گفت: دستاوردهاي مقاومت در لبنان بسيار زياد است اما به‌رغم اعتراف امريكا و رژيم صهيونيستي به اين امر، برخي به آن بي‌توجهند. بر اساس گزارش شبكه «المنار»، او افزود: اگر هدف امريكا از اعمال فشار بر مقاومت در لبنان اين است كه ما ميدان را خالي كنيم پس اعلام مي‌كنيم كه حضور ما بيشتر و قدرتمندتر خواهد شد. صفي‌الدين تاكيد كرد: مشكل اساسي در لبنان سيستم است و فشار امريكا براي اينكه مقاومت در لبنان از سلاح خود بگذرد، بر اين مشكل مي‌افزايد. او ادامه داد: با يك ضربه، محاصره سه كشور را شكستيم... مازوت (نفت كوره) را از ايران خريديم و از طريق سوريه عبور داديم و لبنان محاصره شده از آن استفاده مي‌كند. اين گام اول است و با گام‌هاي بعدي آن را تكميل خواهيم كرد. صفي‌الدين سپس گفت: خواستار تشكيل سريع دولت لبنان شده‌ايم و برخي مسوولان بايد براي منافع لبنان از برخي ويژگي‌ها دست بردارند. «سيد‌حسن نصرالله»، دبيركل حزب‌الله در سخنراني خود در روز عاشورا از واردات نفت از ايران به لبنان خبر داد (جزييات بيشتر) كشتي حامل سوخت جمهوري اسلامي ايران به تازگي وارد سوريه شد و قرار است اين محموله به لبنان انتقال داده شود.بحران سوخت لبنان در حالي رو به گسترش است كه امريكا با اعمال فشار به بيروت، مانع از ارسال هر گونه سوخت به مردم لبنان مي‌شد، ولي تهران بدون توجه به تهديدات امريكا، محموله سوخت خود را به لبنان فرستاد.


ديپلمات روس: ايران آماده ازسرگيري مذاكرات وين است
«ميخاييل اوليانوف»، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، ايران را آماده ازسرگيري مذاكرات وين توصيف كرد.اوليانوف بامداد يكشنبه در صفحه توييتر خود، با اشاره به صحبت‌هاي تلويزيوني آيت‌الله دكتر «سيد ابراهيم رييسي» رييس‌جمهور جمهوري اسلامي ايران نوشت: «از اين بيانات پيداست كه ايران آماده ادامه ‌دادن گفت‌وگوهاي وين درباره برجام است.» او درباره زمان برگزاري دور جديد اين گفت‌وگوها در وين نيز توضيح داد: «البته هنوز مشخص نيست كه اين گفت‌وگوها چه زماني ادامه پيدا خواهند كرد.» ابراهيم رييسي، رييس دولت سيزدهم شامگاه شنبه در گفت‌وگوي تلويزيوني تصريح كرد: «در مذاكره به دنبال رفع تحريم خواهيم بود.غربي‌ها مي‌خواهند گفت‌وگو همراه با فشار و تهديد باشد. ما يك قدم از منافع ملت عقب‌نشيني ‌‌‌نمي‌كنيم و براي مذاكره، مذاكره نخواهيم كرد. گفت‌وگوي نتيجه‌محور را دنبال مي‌كنيم تا با رفع تحريم‌ها زندگي مردم رونق بگيرد.»


تاكيد وزير خارجه عراق و گروسي بر لزوم احياي برجام
وزير خارجه عراق و مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص احياي توافق هسته‌اي رايزني كردند.به گزارش ايسنا، وزارت خارجه عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد كه فواد حسين، وزير امور خارجه اين كشور با رافائل گروسي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مقر اين آژانس در وين ديدار و دو طرف در خصوص مسائل مختلف از جمله حق كشورها در بهره‌برداري از فناوري مسالمت‌آميز هسته‌اي در زمينه‌هاي مختلف رايزني كردند.بنا بر اين بيانيه دو طرف همچنين درباره «تداوم همكاري‌هاي سازنده ميان عراق و آژانس در خصوص مسائل كنوني و ايجاد افق‌هاي جديد همكاري در آينده» تبادل نظر كردند. به گزارش ايسنا، در بيانيه وزارت خارجه عراق آمده است: فواد حسين و گروسي درخصوص برجام و تلاش‌هاي بين‌المللي براي احياي آن و تاكيد بر موضع عراق در حمايت از تلاش‌هاي ديپلماتيك براي ايجاد راه‌حل و بازگشت همه طرف‌هاي توافق به ميز مذاكرات گفت‌وگو كردند.دو طرف تاكيد كردند كه بازگشت به برجام بازتاب مثبتي بر جامعه بين‌المللي و منطقه خاورميانه خواهد داشت.


گزارش رسانه صهيونيستي از طرح 4محوري بنت براي مقابله با ايران
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گفت كه در ديدار با رييس‌جمهور امريكا يك طرح چهار محوري را براي مقابله با ايران به او ارايه داده است.به گزارش ايسنا، نفتالي بنت نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در يك كنفرانس مجازي با حضور رهبران چند گروه بزرگ يهودي در امريكا به ارايه جزيياتي درباره صحبت‌هايش با جو بايدن رييس‌جمهور امريكا در كاخ سفيد پرداخت كه بخشي از آن مربوط به ايران بوده است.اين كنفرانس روز جمعه به صورت محرمانه برگزار شد اما يكي از حاضران در آن، پس از برگزاري كنفرانس با روزنامه تايمز آو اسراييل گفت‌وگو و اظهارات بنت را بازگو كرده است.نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در اين كنفرانس گفته است كه در ديدار با بايدن شرايط كنوني در غرب آسيا و درگيري‌ها در منطقه را با دوران جنگ سرد مقايسه و خاطرنشان كرده است كه در اين وضعيت، اسراييل نقش امريكا را ايفا مي‌كند و ايران نيز جاي شوروي است. بنت در ادامه اسراييل را راه‌حل جهان توصيف كرده كه با تهديد رو به گسترش ايران مقابله مي‌كند.او همچنين گفته است كه در ديدار با بايدن يك طرح چهار ‌ محوري (چهار -ستون) را براي مقابله با ايران ارايه داده كه بنابر ادعاي او به مساله غني‌سازي اورانيوم ايران، سلاح‌سازي از آن، برنامه موشك‌هاي بالستيك و سياست‌هاي منطقه‌اي اين كشور رسيدگي مي‌كند.بنت در اين كنفرانس ضمن اعلام مجدد مخالفتش با برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) تصريح كرده كه به جاي دعواي هر روزه (با واشنگتن) بر سر برجام، اين طرح چهار محوري را به بايدن ارايه داده است. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي علاوه بر اين گفته است كه در ديدار با رييس‌جمهور امريكا، او متعهد شد كه واشنگتن هرگز اجازه دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را نخواهد داد و به استفاده از تمام گزينه‌ها در صورت عدم احياي برجام تمايل دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون