خبري از كاهش قيمت نيست
تشديد ركود تورمي در بازار خودرو
با وجود روند كاهشي قيمت ارز در بازار، خريد و فروش خودروهاي پرتيراژ همچنان راكد بوده و خبري از كاهش قيمت در اين خودروها نيست. در بازار اين روزها خريد و فروش خودرو همانند روزهاي گذشته در كسادي معاملات به سر ميبرد و كمتر خريد و فروشي صورت ميگيرد. البته نوسانات نرخ دلار نيز بر بلاتكليفي بازار خودرو اضافه كرده است چراكه ديروز همزمان با روند نزولي قيمتها در بازار ارز قيمت خودرو نيز شاهد كاهش بوده است.
افزايش قيمت خودرو در هفتههاي گذشته كه همزمان با تعطيلات پايان مرداد ماه اتفاق افتاده، بازار قفل شده خودرو را در سكوني عميقتر از قبل فرو برده و كارشناسان ضمن مبهم خواندن آينده اين بازار، حاكم شدن ركود تورمي شديد را در آن پيشبيني ميكنند.
خودرو، كالايي كه در چند سال اخير با دو نرخي شدن و افزايش قيمت از يك كالاي مصرفي به كالاي سرمايهاي تبديل شده، اين روزها با روند صعودي قيمت دستنيافتنيتر از هميشه براي اقشار ضعيف و متوسط به نظر ميرسد.
دور تازه افزايش قيمتها
دور تازه افزايش قيمتها بهويژه در خودروهاي داخلي از اوايل ماه محرم كليد خورد، در حالي كه همه ساله به رسم ديرين مردم در اين ماه بهويژه در ايام عزاداري محرم از خريد و فروش دست ميكشند كه اين موضوع نشاندهنده فعاليت سفتهبازان و دلالان بازار خودرو براي افزايش قيمتهاست. امروز در فضاي مجازي و سايتهاي خودرويي در گروه سايپا، هر دستگاه پرايد ۱۱۱ حدود ۱۵۵ ميليون تومان، پرايد ۱۳۱ نزديك به ۱۳۹ ميليون تومان، تيبا صندوقدار ۱۴۴ ميليون تومان، تيبا هاچبك ۱۶۲ ميليون تومان، ساينا ۱۶۹ ميليون تومان، كوئيك دندهاي ۱۶۴ ميليون تومان و كوئيك آر ۱۷۴ ميليون تومان قيمت خوردند. در گروه ايرانخودرو نيز هر دستگاه پژو ۴۰۵ جي. ال. ايكس مدل ۹۹ حدود ۲۰۵ ميليون تومان، سمند 242 ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۲ حدود ۲۵۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۳۰۶ ميليون تومان، پژو پارس اتوماتيك ۳۵۷ ميليون تومان و دنا پلاس دندهاي ۴۳۰ ميليون تومان قيمت داشتند.
تشديد ركود تورمي در بازار
در اين زمينه «فربد زاوه» كارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: افزايش قيمتهاي اخير در بازار خودرو، بهطور عمده در روزهاي تعطيل پايان مرداد ماه رقم خورد. او با اشاره به فعاليت سفتهبازان و دلالان بيان داشت: در حالي كه به صورت سنتي در ايام محرم و بهويژه ۱۰ روز نخست آن خريد و فروشي انجام نميشود، شاهد بوديم در دو روز ياد شده قيمتها با افزايش مواجه شدند، اين در حالي است كه به دليل تعطيلات اساسا امكان نقل و انتقال و جابهجايي پول نيز وجود نداشت. زاوه، به تشديد بروز ركود تورمي در صورت تداوم وضعيت كنوني رشد قيمت خودرو اشاره كرد و گفت: اگر افزايش قيمتها به شيوه كنوني ادامهدار شود، باتوجه به كاهش قدرت خريد مردم شاهد تداوم ركود بازار و نبود مشتري خواهيم بود.
او خواستار آن شد تا مسوولان به اصلاح مسير فعلي خودروسازي در كشور بپردازند كه امروز با زيان انباشته بالا در وضعيت نامساعدي بهسر ميبرد.
همچنين «كورش طواحن» نمايشگاهدار و فعال بازار خودروهاي خارجي در شمال تهران گفت: بازار خودرو ارتباط مستقيم با نرخ دلار دارد و در هفتههاي گذشته كه شاهد افزايش نرخ ارز بوديم، قيمتها افزايش را تجربه كرد. او بيان داشت: اكنون كه چند روزي است كاهش نسبي نرخ دلار در بازار را نيز شاهديم، بازار خودرو در قيمتهاي قبلي درجا زده و كاهشي را شاهد نيستيم؛ گويي منتظر است تا در ادامه چه اتفاق خواهد افتاد. طواحن، افزايش قيمتها در بازار را عجيب و غريب توصيف كرد و افزود: به طور مثال هر دستگاه تيگوان (شاسي بلند فولكس واگن) صفر كيلومتر مدل ۲۰۱۷ كه تا يك ماه و نيم پيش بين ۲.۶ تا ۲.۷ ميليارد تومان قيمت داشت، اكنون بين ۳.۲ تا ۳.۳ ميليارد تومان، كيا اسپورتيج از ۱.۹ ميليارد تومان به ۲.۲ ميليارد تومان و هر دستگاه مزدا۳ از ۹۰۰ ميليون تومان به يك ميليارد و ۱۵۰ ميليون تومان افزايش قيمت داشتهاند.
چشمانداز بازار خودرو مبهم است
اين فعال بازار خودرو، چشمانداز اين بازار را مبهم توصيف كرد كه با تداوم وضعيت فعلي، ركود تورمي در انتظار خواهد بود، يعني نه تنها خريداري در بازار نخواهد بود بلكه قيمتها همچنان روند افزايشي در پيش خواهند گرفت، مگر اينكه اتفاقات مثبت سياسي در عرصه بينالملل و اجرايي شدن برجام و نقل و انتقالات پولي را شاهد باشيم. براساس اين گزارش؛ همچنين در دسته خودروهاي مونتاژي هر دستگاه هايما اس۷ حدود ۷۵۵ ميليون تومان، سيتروئن سي۳ مدل ۹۸ نزديك به ۹۲۵ ميليون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ نزديك به ۹۹۵ ميليون تومان، جك اس۵ حدود ۷۷۰ ميليون تومان و جك جي۴ نيز ۳۶۰ ميليون تومان قيمتگذاري شدند.
همچنين در دسته خارجيها، سانتافه صفر كيلومتر مدل ۲۰۱۸ حدود ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان و بي.ام. و سري ۷۳۰i نزديك به هفت ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان قيمتگذاري شدند.