• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5018 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۵ شهريور

اخبار كوتاه

تجمع فرهنگيان مقابل مجلس و سازمان برنامه ‌و بودجه

روز يكشنبه ۱۴ شهريور فرهنگيان با تجمع در مقابل مجلس شوراي اسلامي و سازمان برنامه‌ و بودجه به عدم اجراي رتبه‌بندي، تاخير در اعمال فوق‌العاده ويژه، فاصله بسيار زياد حقوق فرهنگيان از خط فقر و... اعتراض كردند. گزارش‌هاي ديگري هم از تجمع معلمان مقابل مجلس شوراي اسلامي در اعتراض به توقف اجراي رتبه‌بندي رسيده است.


كاهش 10.5 درصدي مدارس فرسوده كشور
رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور با بيان اينكه در 4 سال گذشته 46 هزار كلاس درس در كشور ساخته شده است، گفت: ميزان مدارس فرسوده كشور كه سال‌ها 30 درصد بود، اكنون 10.5درصد كاهش يافته است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، مهراله رخشاني‌مهر؛ با اشاره به توسعه ساخت فضاهاي آموزشي، اظهار كرد: در زمينه اجرا و پيشبرد اهداف سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و برنامه زيرنظام تامين فضا، تجهيزات و فناوري، بيش از 9300 فضاي آموزشي، پرورشي و ورزشي مشتمل بر 46 هزار كلاس درس با زيربناي بيش از 6 ميليون مترمربع، در 4 سال گذشته در سطح كشور ساخته شده و به بهره‌برداري رسيده است. او افزود: به عبارت ديگر، با همدلي و تلاش‌هاي بي‌و‌قفه در سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، ادارات كل نوسازي مدارس در استان‌ها و كمك‌هاي ايثارگرانه خيرين مدرسه‌ساز، هر روز به‌طور ميانگين 31 كلاس درس با زيربناي حدود 4200 مترمربع در سطح كشور احداث، تجهيز و تحويل ادارات آموزش و پرورش شده است. رخشاني‌مهر با اشاره به احداث فضاهاي آموزشي در سال جاري، خاطرنشان كرد: در ابتداي سال 1400 و تا پايان ارديبهشت ماه، در مرحله نخست آماده‌سازي فضاهاي آموزشي براي سال تحصيلي 
(1401-1400)، 268 فضاي آموزشي در قالب يك هزار و 295 كلاس درس و زيربنايي بالغ بر 180 هزار مترمربع با اعتبار 1000 ميليارد تومان بهره‌برداري شده است. در ادامه احداث فضاهاي آموزشي و تا آغاز سال تحصيلي جديد در مهر 1400 نيز، قريب به 9450 هزار كلاس درس با زيربناي 1.5 ميليون مترمربع آماده و به بهره‌برداري مي‌رسد و تا پايان سال، مجموع كلاس‌هاي درس تحويلي به 14 هزار و 900 باب خواهد رسيد. رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور با بيان اينكه تلاش‌هاي انجام شده در سال‌هاي اخير باعث كاهش 10.5درصدي مدارس فرسوده كشور شده است، تصريح كرد: ساخت مدارس نوساز و جديد، احداث مجتمع‌هاي آموزشي، حيات طيبه و مدارس بزرگ مقياس و همچنين تخريب و بازسازي يا مقاوم‌سازي فضاهاي آموزشي در سال‌هاي اخير باعث شد تا ميزان مدارس فرسوده كشور كاهش محسوسي داشته باشد. رخشاني‌مهر گفت: با عنايت به اعتباراتي كه در رديف‌هاي قانوني در اختيار سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور قرار مي‌گيرد، كار ساخت مدارس جديد، تخريب و بازسازي و مقاوم‌سازي مدارس فرسوده، استانداردسازي سيستم‌هاي سرمايشي و گرمايشي مدارس، تامين تجهيزات موردنياز كلاس‌هاي درس، ساخت فضاهاي ورزشي و پرورشي، احداث مجتمع‌هاي آموزشي مطابق اسناد بالادستي و بسياري از ماموريت‌هاي مرتبط با حوزه عمراني به انجام مي‌رسد.


طرح بازسازي موزه ايران باستان منتظر تاييد وزير ميراث فرهنگي
مديركل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي- تاريخي وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي از آغاز روند بازسازي و مقاوم‌سازي موزه ايران باستان پس از نظر و تاييد وزير خبر داد. محمدرضا كارگر روز يكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا با بيان اين خبر گفت: تمام فرآيندها براي انجام عمليات بازسازي و مقاوم‌سازي براي موزه ايران باستان انجام گرفته است و منتظر برگزاري جلسه شوراي فني و تاييديه وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي هستيم. او با بيان اينكه هم‌اكنون مصوبات قانوني و مطالعات علمي براي انجام اين كار انجام شده است، گفت: رديف اعتبار مورد نياز نيز براي اين مقاوم‌سازي در نظر گرفته شده و اميدواريم به زودي با برگزاري جلسه شوراي فني موزه ملي ايران، اقدام عملياتي براي اين پروژه نيز برداشته شود.  كارگر مدت زمان اين عمليات بازسازي و مقاوم‌سازي را دو سال اعلام كرد و گفت: هم‌اكنون مخازن براي نگهداري آثار در طبقه زيرين درنظر گرفته شده است؛ البته در اين مدت قرار است برخي آثار در طبقات بالايي موزه دوران اسلامي به نمايش دربيايد. كارگر درباره چگونگي بازسازي و مقاوم‌سازي موزه ايران باستان گفت: قرار است كاتاليزورهايي بين ساختمان موزه و زمين قرار بگيرد تا در صورت زمين‌لرزه، لرزش‌ها به ساختمان موزه منتقل نشود و موجب تخريب نگردد. او با اشاره به اينكه موزه‌هاي بزرگ در بسياري از كشورها به دليل زلزله خيز نبودن به اين شكل از مقاوم‌سازي‌هاي نيازي ندارند، گفت: موزه‌ها در كشورهاي زلزله‌خيز نيازمند اين‌گونه اقدامات هستند و به ‌طور مثال تمام موزه‌هاي كشور ژاپن اين شكل از مقاوم‌سازي را انجام دادند. كارگر گفت: موزه‌هايي كه در سال‌هاي اخير تاسيس شدند مجهز به اين اين كاتاليزورها هستند و البته مساله موزه‌هاي قديمي كه به اين بازسازي نياز دارند در دستور برنامه وزارت ميراث فرهنگي قرار دارد. موزه ملي ايران با قدمتي حدود هشتاد سال، نه تنها بزرگ‌ترين موزه باستان‌شناسي و تاريخ ايران است، بلكه در فرهنگ موزه‌داري ايران به عنوان موزه مادر محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون