• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5020 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور

طالبان، همان طالبان است

اصغر ميرفردي

طالبان در پي رخدادهاي مبهم و نابجاي سياستمداران و حاكمان افغانستان و كشورهاي خارجي و همچنين جو رعب و وحشتي كه خود طالبان ايجاد كرد، بر افغانستان مسلط شد. اين گروه و مدافعان منطقه‌اي و بين‌المللي‌شان ادعا مي‌كردند و هنوز اين ادعا را تكرار مي‌كنند كه با طالبان دو دهه پيش متفاوتند و با اين ادعاها تلاش شده تا نقاب ديگري براي آنها ساخته و پرداخته شود. با اين وجود، هم خشونت‌هاي به‌كار گرفته در ستيزه‌گري چند ماهه اخيرشان و هم سياست‌ها و اقدامات‌شان از روزي كه دوباره بر افغانستان مسلط شده‌اند، به روشني آشكار كرد كه طالبان، همان طالبان گذشته است و تفاوتي در آنها ديده نمي‌شود. تنها تفاوتي كه بتوان براي آنها پذيرفت، سازمان‌يافتگي و تجربه بيشتر آنها در سياست است، اگرچه ماهيت و رويه سياست همچنان راديكال، افراطي، حذفي و كاملا خشونت‌بار است. به اين دلايل، مي‌توان گفت طالبان همان طالبان گذشته است: 
1- در سازوكار سياسي، اگرچه ادعاي تشكيل دولت فراگير دارند، اما تنها بر همان رويه طالبانيسم و از نظر قوميتي پشتونيسم پافشاري مي‌كنند. تنها پشتون‌هايي كه از نظر فكري همساز با آنها باشند را به بازي سياست و قدرت راه مي‌دهند. رويه حذفي اين گروه تا آن اندازه آشكار شده است كه حامد كرزاي رييس‌جمهور پيشين و عبدالله عبدالله از مسوولان دولت پيش كه در پي مذاكره با اين گروه براي استقرار صلح و آرامش و تشكيل دولت فراگير بودند، توسط گروه طالبان به حصر خانگي برده شده‌اند و خودروهاي آنها نيز مصادره شده است.
2- از نظر تركيب كاركنان اداري، باز با وجود دعوت از كاركنان براي برگشت به محل كار، بسياري از كاركنان را به محل كارشان راه نداده‌اند.
3- برخورد قهري با زنان همچون دو دهه پيش 
در پيش گرفته است و زنان شاغل را به محل كار راه نداده‌اند و فتوا داده‌اند كه زنان در خانه بمانند.
4- اين افراد خشن حتي به اسيران خود رحم نمي‌كنند. قتل فجيع رييس پليس بادغيس كه در اسارت آنها بود، نمونه‌اي از اين اقدامات است.
5- قتل افراد بيگناه در افغانستان زير سلطه طالبان همچنان ادامه دارد و عصر روز چهارم شهريور دو انفجار پيرامون فرودگاه كابل انجام شد و ده‌ها نفر كشته و زخمي شدند.
6- با اين وضعيت، آنها كه مي‌گويند طالبان تغيير يافته است يا ساده‌لوحند يا به دلايل گوناگون از واقعيت طفره مي‌روند.
7- بايد باور كنيم كه طالبان همان طالبان خشن و تروريست است و ادامه قدرت آنها در افغانستان آينده تاريكي را براي مردم افغانستان، منطقه و جهان پديد خواهد آورد زيرا افغانستان زير سلطه طالبان، پناهگاه و سنگري ستبر براي گروه‌هاي تروريستي همچون داعش و القاعده خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون