• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۸ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5025 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور

مجيد رضاييان ، فعاليت‌هاي مدرسه «روزنامه‌نگاري و مطالعات رسانه» را تشريح كرد

«كلينيك رسانه‌اي» راه‌اندازي شد

گروه اجتماعي| اواخر مرداد‌ماه (روز خبرنگار) خبر راه‌اندازي «مدرسه روزنامه‌نگاري و مطالعات رسانه» رسانه‌اي شد. مجيد رضاييان؛ موسس اين مدرسه و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «شفقنا رسانه» ضمن اشاره به بخش‌هاي مختلف «مدرسه روزنامه‌نگاري و مطالعات رسانه» موسسه بهاران و وظايف آنها در تشريح فعاليت‌هاي اين مدرسه مي‌گويد: «ثبت نام كلاس‌هاي ترم اول اين مدرسه در پايان شهريور و هفته اول مهرماه آغاز مي‌شود و كلاس‌هاي ما تقريبا از اواخر مهر ماه و اوايل آبان- به دو شكل حضوري و آنلاين- برگزار خواهد شد.» او، درباره ورك‌شاپ‌هاي در نظر گرفته شده در اين مدرسه مي‌گويد: «ما دو نوع ورك‌شاپ در نظر گرفته‌ايم. يكي از آنها موضوعي است و موضوعات «روزنامه‌نگاري تخصصي» در ورك شاپ‌ها مطرح مي‌شود. در ورك شاپ‌هاي موضوعي عناويني چون «ورك‌شاپ‌هاي روزنامه‌نگاري اقتصادي، روزنامه‌نگاري ورزشي، سياسي و...» برگزار مي‌شود.بخش ديگري از ورك شاپ‌هاي ما «تك‌موضوعي» هستند و عنوان ديگري از ورك شاپ‌هاي ما به موضوع «روزنامه‌نگاري تلويزيوني و ويدئو ژورناليسم» ازجمله ساخت كليپ، گزارش ديجيتال يا فتو تيتر مي‌پردازد. در اين ورك‌شاپ‌ها با تمركز بر تصوير و وب۳ يا هوشمند صحبت مي‌كنيم.» رضاييان مي‌افزايد: «بخش ديگر «روايت تجربه‌ها و يك يافته» است. با توجه بر تاكيد برخي دانشگاه‌هاي معتبر جهاني مانند هاروارد مبني بر«ثبت وتدوين علمي و آكادميك تجربه ها» و تاريخ شفاهي، اغلب بر سه مقوله تاكيد بيشتري مي‌شود.اما تلاش ما در سيستم مدرسه اين بوده كه آن را به پنج مرحله افزايش داديم.» اين استاد دانشگاه با اشاره به جزييات بخش«روايت تجربه‌ها و يك يافته علمي» بيان مي‌كند: «در واقع ما در اين بخش به ۵پرسش، پاسخ مي‌دهيم. مرحله اول چيستي، مرحله دوم پيشينه تجربه مورد نظر، مرحله سوم تشريح فرآيندِ شكل‌گيري آن تجربه و مرحله چهارم مشاهدات آن فرد به عنوان يك كنشگر اصلي و مرحله پنجم ارايه يافته علمي- از دل مراحل چهارگانه تجربه پرزنت شده فرد صاحب تجربه در اين رشته- قلمداد مي‌شود.ما در اين بخش تنها به بيان روايت تجربه نمي‌پردازيم و تاكيدمان به‌طور قطعي بر رسيدن به «يافته علمي» است. ما در اين بخش به اين مساله توجه كرده‌ايم كه فرد روند شكل‌گيري فرآيند يا Process presentation را در نظر بگيرد و بعد از جمع‌بندي تجربه، بايد به اين نكته- مهم‌ترين بخش- دست پيدا كند كه يافته‌هايش چيست و به چه رسيده است؟ » اين پژوهشگر حوزه ژورناليسم جمع‌بندي مي‌كند و توضيح مي‌دهد كه در بخش آموزش، سه موضوع مطرح است، يكي از آنها «كلاس‌هاي ترميك»، ديگري «ورك‌شاپ‌هاي تك موضوعي» و «ورك شاپ‌هاي تخصصي» و سوم «روايت تجربه و يك يافته علمي» است. او مي‌گويد: «ما به همه دانش‌آموختگان هم گواهي اعطا مي‌كنيم و هم با چندين دانشكده در حال مذاكره جهت ارايه گواهينامه مشترك مدرسه و يكي از دانشكده‌هاي ارتباطات به دانش‌آموختگان هستيم.» اين بنيان‌گذار «روزنامه‌نگاري تحليلي» در بخش ديگري از توضيحات خود به ابهامات موجود درباره «كلينيك رسانه» مي‌پردازد و مي‌گويد:« رسانه‌هاي ما - چه در فضاي وب و چه در بستر چاپ- درتهران و استان‌هاي مختلف، درباره «اقتصاد رسانه» و نحوه درآمدزايي خود، از ما سوال پرسيده‌اند يا درباره «كيفيت محتوايي يا گرافيك و فرم و جنبه تصويري، ساختار تحريريه يا اتاق خبر» يا «بهتر ديده شدن» و اصطلاحا «بالا رفتنِ دامنه نفوذ»‌شان پرسش‌هايي مطرح كرده‌اند. ما در «كلينيك رسانه» در هر ۳ حوزه يادشده، در قالب يك پروژه به دنبال «آسيب‌شناسي رسانه» مي‌رويم و بعد به سفارش‌دهنده«ارايه راهكار» خواهيم داشت.» او ادامه مي‌دهد: «تنها شرط ما در قرارداد، اين است كه ناظرِ اين بخش، خود ما باشيم. به اين معنا كه وقتي راه‌حل‌هاي ما مي‌خواهد با برند«مدرسه روزنامه‌نگاري و مطالعات رسانه» اجرايي شود، حتما از طرف ما، يك «ناظر علمي» گذاشته مي‌شود كه آنچه ما ارايه داده‌ايم، درست اجرا شود. همچنين با برخي شركت‌هاي فناوري گريد يك و دانش‌بنيان از يك سوي و بنگاه‌هاي رسانه‌اي و مطبوعاتي از ديگر سوي تفاهم‌نامه همكاري منعقد خواهيم كرد.» در بخش بين‌الملل مدرسه، «ارتباط داشتن با دانشكده‌هاي معتبر جهان» از ديگر برنامه‌هايي است كه قرار است در مدرسه دنبال شود، رضاييان در اين خصوص توضيح مي‌دهد: «از استادان معتبر ديگر كشورها- از طريق يكي از پلتفرم‌ها يا شبكه‌هاي اجتماعي- براي ورك شاپ‌ها يا تدريس، دعوت خواهيم كرد؛ سعي هم مي‌كنيم تا با استادان حرفه‌اي و حاضر در مدرسه ما، به‌طورمشترك، برنامه ارايه كنند و درباره يكي از موضوعات مطرح، «مباحثه» داشته باشند. در واقع ارتباطِ علمي و پژوهشي با مساله‌هاي روز دنيا - در زمينه حوزه روزنامه‌نگاري و هم مطالعات رسانه- بين استادان ايراني و خارجي ورك شاپ خواهيم داشت.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون