• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5026 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور

خبر جهان

بورل: به دنبال حضور ديپلماتيك در كابل هستيم

«جوزپ بورل»، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه گفت كه بروكسل به دنبال هماهنگي با دولت‌هاي اتحاديه اروپا براي سازماندهي حضور ديپلماتيك در كابل است. به گزارش رويترز، ديپلمات ارشد اروپايي در پارلمان اروپا در «استراسبورگ» فرانسه گفت: بحران افغانستان تمام نشده است. براي داشتن هرگونه شانس تاثيرگذاري بر رويدادها، چاره‌اي جز تعامل و گفت‌وگو با طالبان نداريم. وي با بيان اينكه اتحاديه اروپا در گفت‌وگو با طالبان بر اهميت حقوق بشر تاكيد خواهد كرد، افزود: شايد صحبت از حقوق بشر تركيبي كاملا متناقض باشد، اما اين چيزي است كه بايد از آنها مطالبه كرد. در پي تحولات اخير افغانستان، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا پيش‌تر هم تاكيد كرده بود كه اين اتحاديه مجبور به برقراري ارتباط با گروه طالبان براي خارج كردن اتباع خود، كارمندان افغان و خانواده‌هاي‌شان از افغانستان است اما اين به معني به رسميت شناختن سلطه طالبان بر افغانستان نيست.


گزارش‌ها از اختلافات ميان اعضاي رهبري طالبان 

ملا برادر به قندهار رفت

طي روزهاي گذشته شايعاتي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود مبني بر اينكه در كاخ رياست‌جمهوري افغانستان، بين دو جناح طالبان درگيري رخ داده است و عبدالغني برادر، معاون نخست‌وزير طالبان، در اين درگيري به‌شدت زخمي شده و بعدا بر اثر جراحات، جان‌باخته است. اين شايعات زماني مطرح شد كه عبدالغني برادر در ويدئويي كه روز يكشنبه از كاخ رياست‌جمهوري منتشر شد، ديده نشد. در همان روز، محمدحسن آخوند، نخست‌وزير طالبان، با وزير خارجه قطر ديدار كرد. ويدئويي كه از اين نشست بيرون آمد، همه اعضاي مهم كابينه را در ارگ نشان مي‌دهد ولي ملا برادر حضور ندارد. روز دوشنبه، ۱۳ سپتامبر، محمد نعيم، سخنگوي دفتر سياسي طالبان در دوحه، پيام صوتي منسوب به عبدالغني برادر را منتشر كرد كه در آن ملا برادر مي‌گفت: «در مورد خبري كه در رسانه‌ها پخش شده، بايد بگويم كه من در آن زمان در سفر بودم. الحمدلله، همه ما دوستان خوب و سالم هستيم. رسانه‌ها اغلب چنين تبليغات بي‌اساس و دروغ‌هاي شرم‌آور را عليه ما مي‌گويند.»
قبل از آن، در ۱۲ سپتامبر، موسي كليم، فردي كه خودش را يكي از مسوولان جبهه‌اي به رهبري عبدالغني برادر معرفي كرده است، ضمن انتشار نامه‌اي گفته است «از آنجا كه شايعاتي در واتس‌آپ و فيسبوك پخش مي‌شود كه به دليل درگيري ميان گروه طالبان، الحاج ملاعبدالغني برادر آخوند، خدا نكرده زخمي و شهيد شده است، كاملا دروغ است.» پس از آن شايعات در مورد سرنوشت عبدالغني برادر به حدي شديد شد كه حتي سخنگويان طالبان مجبور به روشن‌سازي وضعيت شدند.‌ طالبان مي‌گويند عبدالغني برادر براي ديدار با هيبت‌الله آخوندزاده رهبر آنها در قندهار بود و به زودي به كابل بازمي‌گردد. اما دو منبع طالبان در دوحه و كابل به بي‌بي‌سي گفته‌اند كه چند روز قبل، درگيري لفظي بين عبدالغني برادر و خليل حقاني، سرپرست وزارت مهاجرين طالبان و عموكاكاي رهبر شبكه حقاني در كاخ رياست‌جمهوري پنجشنبه يا جمعه شب رخ داده بود. منابع مي‌گويند كه آنها بيرون از اتاق بودند و بين طرفداران آنها درگيري رخ داده است. يك منبع به بي‌بي‌سي گفت: «پس از آن حادثه، ملاعبدالغني برادر ناراحت شد و به قندهار رفت.» همزمان با اين تحولات، صدها تن در ولايت قندهار به خيابان‌ها آمده و در برابر گروه طالبان اعتراض كرده‌اند. معترضان مي‌گويند گروه طالبان از آنها خواسته است تا در چند روز آينده خانه‌هايشان را رها كرده و از آنجا بيرون روند. ويدئو‌هايي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است كه نشان مي‌دهد مردان و زنان كه گفته مي‌شود مربوط به ناحيه اول ولايت قندهار هستند، به خيابان آمده‌اند. اين محله مربوط به وزارت دفاع افغانستان است. معترضان در اين راهپيمايي روبه‌روي دفتر ولايت قندهار تجمع كردند و گفتند كه آنها جايي براي رفتن ندارند. دفتر والي ولايت قندهار با انتشار پيامي گفته است كه اين موضوع را بررسي مي‌كند و تا تصميم بعدي، مردم در خانه‌هاي‌شان بمانند.

غافلگيري امريكا و كره جنوبي  از پيشرفت‌ موشكي كره شمالي

منابع آگاه روز سه‌شنبه اعلام كردند كه كره جنوبي و ايالات متحده هنوز اطلاعات دقيقي درباره جديدترين آزمايشات موشك كروز كره شمالي از جمله محل پرتاب و محل برخورد آنها به دست نياوردند. خبرگزاري مركزي كره شمالي (KCNA) روز دوشنبه گزارش كرد كه پيونگ‌يانگ با موفقيت آزمايشات موشك كروز دوربرد جديدي را در روزهاي شنبه و يكشنبه هفته جاري انجام داده است كه موشك‌ها در ظرف مدت دو ساعت يك‌هزار و ۵۰۰ كيلومتر پرواز و به اهدافي برخورد كرده‌اند. بنا بر گزارش خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي، رييس ستاد مشترك ارتش كره جنوبي (JCS) هيچ‌گونه جزيياتي درباره جديدترين آزمايشات موشكي كره شمالي فاش نكرده است و اين گمانه‌زني‌ها به وجود مي‌آيد كه مقام‌هاي كره جنوبي و ايالات متحده نتوانسته‌اند آزمايش اين موشك‌ها را در زمان واقعي شناسايي كرده و تشخيص دهند. يكي از منابع دولتي كره جنوبي گفته است: «كره جنوبي و ايالات متحده از نزديك در حال تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به آزمايش‌ها هستند. ما هنوز جزيياتي چون مسير دقيق پرواز را نفهميده‌ايم. به نظر مي‌رسد با توجه به ويژگي‌هاي موشك‌هاي كروز، محدوديت‌ها و مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد». يك منبع ديگر در اين خصوص گفت: در موارد آزمايش‌هاي موشك بالستيك كره شمالي، ستاد مشترك ارتش كره جنوبي اطلاعات مربوط به اين آزمايش‌ها را فورا منتشر مي‌كند اما در مورد آزمايش‌هاي موشك كروز، صدور اعلاميه‌هاي عمومي به شرايط مربوطه بستگي دارد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون