روايت چند داور از جشنواره موسيقي جوان
براي آينده چارهاي بينديشيد
دو عضو هيات داوران بخش دف و سنتور پانزدهمين جشنواره موسيقي جوان از تنوع ديدگاه داوران براي خنثيسازي انتساب تفكري خاص در اين رويداد صحبت كردند. به گزارش «اعتماد» و به نقل از روابط عمومي پانزدهمين جشنواره موسيقي جوان، عماد توحيدي و احمد رضاخواه دو عضو هيات داوران بخش دف و سنتور پانزدهمين جشنواره موسيقي جوان از تنوع ديدگاه داوران براي خنثيسازي انتساب تفكري خاص در اين رويداد گفته و به بيان ديدگاههاي خود براي برگزاري اين رويداد هنري در روزهاي كرونايي پرداختند. عماد توحيدي نوازنده، آهنگساز و مولف ساز دف و داور جشنواره پانزدهم موسيقي جوان درباره نقش جشنواره در ايجاد انگيزه و استعداديابي نسل جوان موسيقي كشور گفت: اين سوال را ميتوان با رجوع به افزايش قابل توجه آمار شركتكنندگان در اين دوره پاسخ داد. جوانان بسياري علاقه دارند در بطن يك رويداد رقابتي جدي قرار گيرند و جشنواره موسيقي جوان اين امكان را براي آنان فراهم كرده است. داور بخش دفنوازي جشنواره پانزدهم موسيقي جوان در ادامه به مشكلات نوازندگي در ميان آثار اين دوره از جشنواره بيان داشت: بزرگترين مشكل دهه اخير در نوازندگي ساز دف اتكا بر جنبههاي نمايشي در اجرا و توليد حجم زيادي از اصوات شلخته و درهم ريخته در برخي اجراهاست بهطوريكه حتي شنيدن كامل برخي قطعات براي هيات داوري با دشواري همراه بود و متاسفانه نوازندگي به دور از شناخت فرهنگ اين ساز و تهي از فهم و درك ظرايف، دقايق و لطايف حسي اين ساز در برخي اجراها وجود داشت. مطالب ريتميك و تكنيكهاي ارايه در هر ساز كوبهاي ساختار فرهنگي و زيباشناسانه منحصر به فرد و مستقلي دارد و نميتوان با تساهلي نامعقول سلوك نوازندگي ديگر سازهاي كوبهاي را روي دف پياده كرد و به كهن الگوهاي حسي آن آسيب زد.وي درباره حضور داوراني با سبكهاي مختلف نوازندگي در قالب هيات داوري جشنواره موسيقي جوان گفت: تنوع در ديدگاه موسيقايي در بين اعضاي هيات داوران رويكرد مباركي براي شركتكنندگان است و در وهله اول اتهام انتساب جشنواره به تفكري خاص در موسيقي را خنثي ميكند. هنرمندان شركتكننده بسته به شرايط متفاوت در بستر سبكها و مكاتب آموزشي متنوعي رشد كردهاند و نياز است كه اين تنوع ديدگاه در هيات داوران چنين جشنوارهاي وجود داشته باشد.
ظرفيت راهيافتگان به مرحله نهايي سنتور
افزايش يابد
احمد رضاخواه، نوازنده و داوربخش سنتور جشنواره پانزدهم موسيقي جوان نيز گفت: هنر و هنرمند همواره از ضرورتهاي هر جامعهاي به شمارميروند و هنرمند براي آنكه بتواند وظيفه خود را درست انجام بدهد، نياز به انگيزه و واكنش مخاطب دارد تا اثر خود را ارايه دهد. از اين نظر، جشنوارهاي مانند جشنواره موسيقي جوان را بايد فرصتي براي جوانان شركتكننده دانست كه ميتوانند با حضور در اين جشنواره، فعاليت موسيقايي خود را محك بزنند و به كسب تجربه بپردازند. وي ادامه داد: شكي نيست كه جشنواره موسيقي جوان در سالهاي برگزاري توانسته به عنوان يك ضرورت براي موسيقي معاصر قلمداد شود. جاي خوشبختي است كه جشنواره موسيقي جوان در رديف رويدادهايي بوده كه توانسته تداوم داشته باشد، چراكه استمرار؛ مهمترين ويژگي يك جشنواره به شمارميرود. رضاخواه ضمن ارايه توضيحاتي درباره سطح كيفي آثار اين دوره گفت: به نظر ميرسد يكي از كارهايي كه بايد در دوره آتي جشنواره مورد توجه قرار بگيرد، اين است كه ظرفيت شركتكنندگان براي رسيدن به مرحله دوم افزايش يابد. امسال، تعداد شركتكنندگاني كه به مرحله دوم رسيدهاند، اندك است. به عنوان مثال، از بين دويست و پنجاه نوازنده سنتور كه از مجموع سه رده سني در جشنواره شركت كردهاند، فقط به اندازه ۳۰ نفر ظرفيت وجود دارد كه به مرحله دوم راه يابند و دراين بين، نزديك به ۲۲۰ شركتكننده از رسيدن به مرحله دوم باز ميمانند. اميدوارم اين ظرفيت در دورههاي آتي جشنواره گسترش يابد و تعداد بيشتري بتوانند به مرحله دوم راه يابند. البته محقق شدن اين مساله نيازمند بودجه و امكاناتي مانند تخصيص سالنهاي مناسب است تا افراد بيشتري امكان رسيدن به مرحله دوم را پيدا كنند. وي در ادامه بيان كرد: در اين سالها استعدادهاي زيادي از رهگذر برگزاري جشنواره موسيقي جوان به جامعه موسيقي معرفي شده است كه اغلب آنها امروز هنرمندان شناخته شدهاي هستند. ولي معمولا به اين شكل است كه بعد از پايان هر جشنواره، براي اشتغال برگزيدگان، چشماندازي معمولا وجود ندارد و چارهانديشي صورت نميگيرد. در اين ارتباط بايد به اساسنامه و آييننامه جشنوارهها مراجعه كرد و به اين مساله رسيد كه نهتنها جشنوارهها موظفند در اين زمينه چشماندازي را براي برگزيدگان جوان متصور شوند كه سياستگذاران فرهنگي هم بايد چنين چشماندازي را مديريت كنند و برنامههايي را براي جوانان تدارك ببينند. داوري مرحله مقدماتي پانزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان در حال انجام است كه با اتمام ارزيابي آثار توسط هياتهاي داوري، اسامي راهيافتگان به مرحله نهايي از سوي دبيرخانه جشنواره اعلام ميشود.