• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5034 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۳ مهر

رييس اتاق تهران با اشاره به جايگزيني نفت ايران در بازار عنوان كرد

فرصت‌سوزي تحريم‌ها

يك عضو اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي: ماه‌هاي آينده كاهش مبادلات جبران خواهد شد

هر چند چين به عنوان اصلي‌ترين صادركننده كالا در ميان تمام كشورهاي جهان شناخته مي‌شود، اما اين كشور براي تامين نيازهاي خود يكي از اصلي‌ترين واردكنندگان كالا نيز به شمار مي‌رود. اين كشور براي تامين نيازهاي تجاري خود از بسياري از كشورهاي جهان وارداتي گسترده داشته و ايران نيز در اين فهرست قرار دارد، هر چند رقم صادراتي ايران به چين فاصله‌اي قابل توجه حتي با رقباي منطقه‌اي دارد اما كماكان در فهرست تجارت خارجي اين كشور قرار دارد. بنا بر آمار اتاق بازرگاني ايران، ميزان صادرات نفت ايران به چين در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ ميليون دلار بوده است، آن هم در حالي كه چين تا پيش از اين يكي از اصلي‌ترين مشتريان نفت ايران بوده است، به نظر مي‌رسد چيني‌ها در اين 7 ماه نفت خود را از مجراي ديگر تامين كرده‌اند، زيرا درست در زماني كه ميزان صادرات نفت ايران به چين به ۱۱ ميليون دلار رسيده، عربستان سعودي به عنوان اصلي‌ترين صادركننده نفت خام به چين ۲۳ ميليارد دلار نفت به چين فروخته است، يعني 2000برابر ايران. همچنين بر اساس آمار اداره گمرك چين، صادرات نفت عربستان به چين در ماه آگوست نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد افزايش داشته است. 
خوانساري: كشورهاي منطقه سهم صادرات 
كالاهاي نفتي ايران را تصاحب كرده‌اند
در همين رابطه مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران در توييتي از اين كاهش انتقاد كرده و نوشته است؛ ميزان صادرات كالاهاي نفتي ايران به چين با افت شديد در 7 ماهه سال به ۱۱ ميليون دلار رسيده در حالي كه سال ۲۰۱۸ اين عدد ۹۵۳۹ ميليون دلار بوده و در اين مدت كشورهاي منطقه سهم صادرات كالاهاي نفتي ايران را تصاحب كرده‌اند و با ادامه تحريم‌ها اقتصاد ايران فرصت‌هاي بيشتري را از دست مي‌دهد. كارشناسان حوزه تجارت خارجي بر اين باورند كه كاهش صادرات ايران با وجود امضاي قرارداد ۲۵ ساله و عضويت در سازمان همكاري شانگهاي بسيار دور از انتظار است، چراكه زماني كه چنين قرارداد طولاني و استراتژيكي امضا مي‌شود، معمولا سياست‌هاي عمومي هم در آن لحاظ مي‌شوند، با امضاي سند برنامه همكاري جامع فيمابين ايران و چين در مدت ۲۵ سال، طرفين تاكيد دارند اين سند ظرفيت‌ها و چشم‌انداز همكاري دوجانبه ايران و چين در زمينه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي، فرهنگي را مدنظر قرار داده و بيش از پيش توسعه مداوم و مشاركت جامع راهبردي دو كشور را مورد توجه قرار خواهد داد. در جريان امضاي اين سند بين ايران و چين و محتواي اقتصادي آن با تاكيد بر حوزه تجارت بررسي گزارش تجاري دو كشور قابل توجه است. حسن خسروجردي، عضو اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي در اين باره به «اعتماد» گفت: در دو دولت گذشته ميزان صادرات نفت خام ايران به كشور چين بسيار كم شد و كشورهايي نظير عربستان، عمان و عراق و ساير كشورهاي منطقه توانستند جايگزين ايران در فروش نفت خام به اين كشور شوند و اين كشورها از به حاشيه رفتن ايران در اين مدت بيشترين استفاده را كردند.
در ماه‌هاي آينده اين كاهش 
جبران خواهد شد
رييس سابق اتحاديه نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينكه در ماه‌هاي آينده اين كاهش جبران خواهد شد، ادامه داد: با توجه به عضويت ايران در سازمان همكاري شانگهاي به نظر مي‌رسد سفارشات كشورهاي عضو اين سازمان، بيشتر از قبل شود و بسياري از گره‌ها باز خواهند شد، ضمن اينكه بنده هم عازم سفر به تركيه براي ملاقات با چيني‌ها براي عقد يك قرارداد هستم و اميدواريم با سياستگذاري‌هاي مناسب مشكلات كمتر از قبل شود. اين عضو اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي خاطرنشان كرد: چيني‌ها در اين مدت در بخش جاده‌اي، راه‌آهن و ... سرمايه‌گذاري‌هايي در ايران داشته‌اند و همچنان هم خواستار سرمايه‌گذاري در اين بخش هستند و در ساير پروژه‌هاي صنعتي نيز با ما همكاري دارند و اغلب قطعات‌مان در بخش صنعتي را از اين كشور تامين مي‌كنيم. خسروجردي با اشاره به جاده‌سازي چيني‌ها گفت: چين در بسياري از كشورهايي كه با آنها متحد شده پروژه‌هاي راهسازي را در دست گرفته و اين موضوع تنها مربوط به ايران نيست.
دپوي نفت در بندر داليان چين اشتباه بود
اين عضو اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينكه در اين مدت رقباي ايران حذف نفت ايران به چين را جبران كردند، گفت: وزير نفت در دولت گذشته كمي به صادرات نفت به چين بي‌توجه بود البته همان زمان هم ما به اين قضيه اعتراض داشتيم و در پي اين انتقادات از اشتباهات دولت در خصوص دپوي نفت در بندر داليان چين شكايت‌هايي هم از بنده شد و به دادگاه هم رفتم و در حال حاضر نيز تا بخواهيم مجددا به ارقام گذشته صادرات نفت به اين كشور بازگرديم نيازمند زمان بيشتري هستيم.
خسروجردي با بيان اينكه مصرف نفت در كل دنيا رو به كاهش است، تصريح كرد: تا سال 2030 نفت جايگاه امروز خود را از دست مي‌دهد و خودروها اغلب برقي و هيبريدي مي‌شوند و سوخت فسيلي كمتر از قبل مصرف مي‌شود. 
رييس اتاق بازرگاني ايران و آفريقا افزود: البته در اين مدت بسياري از انرژي‌هاي تجديدپذير خورشيدي جايگزين نفت خواهد شد و پتروشيمي و گاز رونق بيشتري پيدا خواهند كرد و ايران هم بايد براي به حداكثر رساندن ميزان بهره‌وري ظرفيت‌هاي جديد توليد خود، بازارهاي صادراتي تازه‌اي در كشورهاي همسايه بيابد.
انتقاد رييس اتاق بازرگاني ايران و چين 
از افشاي آمار صادرات نفت
مجيدرضا حريري، رييس اتاق ايران و چين نيز از آمار منتشر شده توسط «اتاق پژوهش‌هاي ايران» انتقاد كرده و گفته است: «نمي‌دانم اين آمار را از كدام مجرا و با چه مجوزي منتشر كرده‌اند اما نبايد روش‌ها و ميزان فروش در دوران تحريم‌ها را افشا كنيم.» حريري با اذعان به اينكه «صادرات نفتي ما به چين نسبت به سال‌هاي ۹۴ و ۹۵ كاهش پيدا كرده و اين آمار با كمي شيطنت پخش شده است»، بيان كرده: سال گذشته حدود ۳۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي داشتيم. پس چگونه ۴۰ ميليارد دلار كالا وارد كرده‌ايم؟ وقتي صادرات غيرنفتي ما كفاف نيمي از واردات ضروري ما را نمي‌دهد، پس «حتما» بقيه پول آن با فروش نفت تامين شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون