• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5034 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۳ مهر

خبرخوان

 انباشت ۷ ميليون راس گوسفند در دامداري‌ها

منصور پوريان، رييس شوراي تامين‌كنندگان دام كشور اظهار داشت: در سال جاري با توجه به شرايط كرونايي و كاهش مصرف، بيشتر دام پرواري زمستان ۹۹ و نيمه نخست سال جاري دست دامدار مانده و باعث شده كه دام چربي بگيرد. به‌طوري كه در حال حاضر نزديك به ۷ ميليون راس گوسفند چربي‌گرفته و ۲۰۰ هزار راس گوساله بالاي ۸۰۰ كيلوگرم داريم كه دست توليدكننده مانده است. 
وي با اشاره به اهميت تهاتر در بخش كشاورزي اظهار داشت داشت: تهاتر فعاليت قديمي در اقتصاد است و ما با استفاده از آن مي‌توانيم در ازاي نفت يا مشقات آن، كالاي اساسي وارد كشور كنيم. تا جايي كه اطلاع دارم بعد از تحريم‌هاي بانكي بيشتر خريدهاي ما به صورت تهاتر كالايي پيش مي‌رفت يعني كالا در ازاي كالا، به اين صورت كه براي هر كدام قيمتي تعريف مي‌شده سپس مابه‌التفاوت آنها كالا مبادله مي‌شد.
رييس شوراي تامين‌كنندگان دام كشور تصريح كرد: يكي از مشكلات كشور ما فروش نفت است، با فروش نفت ارز وارد كشور مي‌شود تا بتوانيم در مقابل آن كالاهاي مورد نياز را تامين كنيم. البته اين مبادله كالا با كالا هميشه با نفت انجام نمي‌شود براي مثال به چين ماده اوليه مانند سنگ مي‌دهيم اما در مقابل كالاي نهايي تحويل مي‌گيريم.


چرا شناسه كالا  قاچاق را  جمع نكرد؟

۲۰ ارديبهشت امسال آخرين فرصت توليدكنندگان و واردكنندگان براي ثبت اطلاعات و دريافت كد رهگيري گروه كالايي لوازم خانگي برقي و الكترونيكي اعلام شده بود و انتظار مي‌رفت بعد از اخباري كه از كاهش قاچاق منتشر شود، اما همچنان شاهد گلايه توليدكنندگان از كالاي قاچاق در سطح عرضه و حتي قيمت پايين‌تر برخي از اين كالاها نسبت به توليدات داخل هستيم. براي مثال اخيرا عليرضا موسوي، رييس هيات‌مديره انجمن لوازم صوتي و تصويري ايران، از توقف طرح مبارزه با لوازم خانگي قاچاق در سطح عرضه از پايان سال گذشته خبر داده و خواستار از سرگيري اين طرح شده بود. 
اين در حالي است كه به گفته وي شناسه كالا به خوبي در حال انجام بود و به كاهش قاچاق هم كمك مي‌كرد. اين طرح سطح عرضه را ناامن كرده بود و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و سازمان‌هاي نظارتي ديگر خوب عمل مي‌كردند. 
وضعيت مشابهي هم در صنعت پوشاك حاكم است و توليدكنندگان بارها خواستار مبارزه با كالاي قاچاق در سطح عرضه شده بودند كه براي مقطع كوتاهي در سال ۱۳۹۷ اجرا شده بود و حالا مجددا از ۳۰ شهريور آغاز شده است. افتخاري، عضو هيات‌مديره اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان پوشاك، اخيرا ضمن اعلام اين خبر تاكيد كرده بود كه شناسه كالا به تنهايي جوابگوي برخورد با قاچاق نيست و اول بايد نظارت در سطح عرضه و بعد صندوق مكانيزه وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون