رييس شوراي رقابت پيش از خداحافظي:
كشوري كه تورم 50 درصدي دارد طبيعي است خودرو گران شود
رييس شوراي رقابت در پايان حضور خود در اين شورا در رابطه با قيمتگذاري خودرو كه قرار بود در مهرماه انجام شود، گفت كه ديگر قيمتگذاري خودرو به من ارتباطي ندارد و رييس جديد آن را پيگيري ميكند كه ممكن است بخواهد مدل را تغيير بدهد. رضا شيوا در نشستي خبري پايان دور دوم اين شورا و حضور خود در آن را اعلام كرد و گفت كه تركيب شوراي رقابت دستخوش تغييراتي خواهدشد. وي همچنين در اين نشست به بيان گزارشي از عملكرد شورا در چندسال گذشته پرداخت.اما در حالي قرار بود در پايان شهريور ماه و تعيين تورمبخشي شورا نسبت به قيمتگذاري جديد خودرو براي پاييز اعلام نظر كند كه اين موضوع از شيوا مورد پرسش قرار گرفت و وي گفت: در اين مورد از من سوال نكنيد و ديگر قيمت خودرو ارتباطي با من ندارد و رييس جديد در اين زمينه تصميمگيري خواهد كرد .وي افزود: شايد اصلا رييس جديد بخواهد اين مدل قيمتگذاري را تغيير دهد و برنامه ديگري در اين رابطه داشته باشد.شيوا يادآور شد كه قيمتگذاري با روش فعلي بايد براساس تورمبخشي كه از بانك مركزي اعلام ميشود انجام شود كه هنوز اين بانك تورم را به شوراي رقابت اعلام نكرده و ممكن است تا پايان مهر طول بكشد. وي در مورد بحثهايي كه اخيرا براي نحوه قيمتگذاري خودرو و يا مخالفتهايي كه درباره قرعهكشي براي فروش خودرو مطرح است، يادآور شد كه آنچه مشخص است در قرعهكشي هيچ كس دخالت و نفوذي ندارد ولي پيش از اين زماني كه فروش خودرو از طريق سايت انجام ميشد دايم با شكايت و اعلام مشكل از سوي مردم مواجه بوديم كه ميگفتند نفوذ دلالان و رباتها هستند كه در اين نحوه فروش برد بيشتري دارند، بنابراين از نظر ما بهترين راه، قرعهكشي بود ولي اگر منتقدان شيوه جديدي دارند ارايه كنند تا مورد بررسي قرار گيرد. شيوا در ادامه با اشاره به انتقاداتي كه مبني بر عدم رقابتي شدن بازار خودرو با وجود دخالت شوراي رقابت مطرح ميشود، گفت: اين شورا نه جزو وظايفش بود كه بازار را رقابتي كند و نه امكانش را داشت.اگر قرار است بازار خودرو رقابتي شود نياز به بستر و توجيه اقتصادي و سرمايهگذاري دارد و اين وظيفه سازمان گسترش و وزارت صمت است.بنابراين اگر زماني بازار رقابتي باشد شورا نيز از آن خارج ميشود و اينكه بگويند با حضور شورا سرمايهگذاران به بازار خودرو نميآيند ادعاي بيهوده است. شيوا در ادامه با اشاره به اينكه تمام تلاش شورا اين بود كه انحصارگر نتواند قيمت خود را به مردم تحميل كند، گفت: به هر صورت در كشوري كه تورم تا ۵۰ درصد است و همهچيز گران ميشود طبيعي است قيمت خودرو افزايش يابد. ما همواره سعي كرديم كه قيمت منصفانه روي خودرو قرار بگيرد اما به هر صورت اين افزايش قيمت مطلوب مردم نبود و در مواقعي آنها با شوراي رقابت بد شدند. به گفته وي، از سوي ديگر خودروسازها هم راضي نبودند و ميگفتند اين نحوه قيمتگذاري و نتيجه عملكرد شورا به زيان انباشته با رقمهاي ۴۰ تا ۵۰ هزار ميلياردي منتهي شده است. شيوا در مورد نحوه قيمت گذاري خودرو نيز با اشاره به اينكه اين شيوه هيچگاه قيمتگذاري بر اساس بهاي تمامشده را قبول نداشته است، افزود: ما نپذيرفتيم كه انحصارگرا بخواهد هرچه هزينه كرده را به اضافه سود به آن برگردانيم در حالي كه اين موجب زيان مصرف كننده ميشد. وي ادامه داد: متاسفانه مشكلات خودروسازان فراوان است و آنها سرمايهگذاري و هزينههاي نامربوط زياد دارند اين در حالي است كه خودروساز فقط در رشته خود فعاليت كند ولي شاهديم آنقدر شركتهاي وابسته دارند كه زيانده هستند و ميخواهند زيان را از طريق مصرف كننده جبران كنند. در ادامه اين نشست، اين موضوع مطرح شد كه مصوبه شوراي رقابت درباره پيشفروش خودرو و تاكيد بر مشخص شدن قيمت در ابتدا موجب خودداري خودروسازان از پيشفروش شده است، بيان كرد: نميشود كه خودرو را اكنون براي فروش اعلام كرد كه قيمت آن مشخص نباشد از سوي برخي خودروسازان طوري پيشفروش ميكنند كه حتي طرح آن ممكن است دستخوش تغيير شود و اين براي ما پذيرفته شده نيست. خودروسازان در پيشفروش مشكلات زيادي دارند و اين نوع پيشفروش انجام نشود بهتر است. به گفته وي، در صورتي كه پيشفروش انجام نشود ميتواند مشوقي براي افزايش فروش فوقالعاده و عرضه بيشتر باشد اينطور تعهدشان هم كمتر شده و ظرفيت فروش فوقالعاده مطلوبتر خواهد شد.
از مردم حلاليت ميطلبم
رييس شوراي رقابت در پايان با اشاره به پايان حضور خود در شورا گفت كه تمام سعيمان اين بوده تا مردم متضرر نشوند ولي در هرصورت ميتواند به رضايت آنها منجر نشود كه از همه مردم حلاليت ميطلبيم.