ادامه از صفحه اول
قلب تپنده آموزش
همانطور كه اين پاندمي كرونا نشان ميدهد، معلمان سهم عمدهاي در تضمين تداوم يادگيري و حمايت از سلامت ذهن و جسم دانشآموزان دارند و يونسكو نيز با درك اين واقعيت به انتخاب اين شعار براي روز جهاني معلم سال 2021 اقدام كرده است.با انتشار وسيع و گسترده اين ويروس منحوس در دنيا و عوارض پاندمي آن در دو سال اخير، تقريبا بيش از 1.5 ميليارد دانشآموز و به عبارتي بيش از ۹۰درصد كل جمعيت دانشآموزان ثبتنامي در مدارسِ دنيا، تعطيل شده است و اين رويداد روي كارحرفهاي بيش از ۶5 ميليون معلم تاثير گذاشته، به گونهاي كه عدم آموزش حضوري و آسيبهاي آموزش مجازي، نقاط ضعف نظامهاي آموزشي جهان را بيش از پيش عيان كرده است و آثار مترتب بر اين شيوه تاثير مخربي بر جوامع مختلف داشته و رشد بيعدالتيها را تشديد كرده است. معلمان به عنوان راهبران آموزش و به تعبير سازمان يونسكو «قلب تپنده آموزش» با هدف جلوگيري از اين آسيبهاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي جهان مبتني بر بازيابي شكل و شيوه آموزش براساس محدوديتهاي ناشي از بحران كرونا دست به نوآوريهاي بزرگي زدند و با شعار «مدرسه تعطيل است ولي آموزش تعطيل نميشود» موضوع آموزش را در بستر اينترنت و شبكههاي اجتماعي پيگيري كردند و در اين مسير تلاش بر اين بود تا هيچ دانشآموزي از آموزش بازنماند. در سراسر جهان، معلمان فردي و گروهي تلاش كردند تا راهحلهايي بيابند و محيطهاي يادگيري جديدي براي دانشآموزانشان پيدا كنند تا كاري كنند كه آموزش ادامه يابد و در حال حاضر هم كه واكسيناسيون با سرعت بيشتري در جريان است؛ نقش معلمان در حمايت از دولتها براي اجراي بازگشايي مدارس و ارايه مشاوره تخصصي به دانشآموزان بسيار حائزاهميت است. با رشد سريع تكنولوژيهاي نوين و وابستگي ابزارهاي قدرت به اين نوع فناوريها و همچنين تغيير مولفه امنيت از سيستمهاي سنتي معطوف به تجهيزات جنگي به امنيت سايبر و اهميت آموزشهاي ديجيتال و تاثير آن در اقتصاد كشورها باعث شده تا موضوع آيندهنگري مقوله آموزش را فراتر از پاندمي كرونا در سال 2019 مورد بررسي و بازنگري قرار دهيم و لازم است تا انعطافپذيري نظام آموزشيمان را افزايش دهيم تا بتوانيم سريع و موثر به اين نوع بحران و ديگر بحرانهاي مشابه كه بعضا ميتواند امنيتي تلقي شود، واكنش مناسب نشان دهيم و اين به معناي حمايت اقتصادي و مالي از آموزش و پرورش در جهت سرمايهگذاري بر تربيت معلم باكيفيت و توانمند و كارآمد به عنوان قلب تپنده آموزش در بدو ورود به نظام تعليم و تربيت و تداوم برنامههاي ارتقاي حرفهاي معلمان موجود است. بدون شك بيتوجهي به موارد فوق و عدم اقدام اضطراري در افزايش سرمايهگذاري در بحث آموزش ممكن است به فاجعه جبرانناپذيري در يادگيري و بازتوليد پديده بيسوادي در جوامع تبديل شود كه در اين صورت براي جبران خسارت ايجاد شده بايد هزينههاي هنگفتي درنظر گرفت. همچنين لازم است براي تربيت نيروي كار انعطافپذير تعليم و تربيت در دوران بحران، تمام معلمان به مهارتهاي آموزش در بستر اينترنت و شبكههاي اجتماعي و شيوه آموزش تلفيقي مجهز شوند و در اين زمينه دولتها در ايجاد و فراهم كردن و دسترسي عادلانه همه دانشآموزان به ابزارهاي هوشمند و زيرساختهاي ديجيتال در همه نقاط كشور براي تحقق شعار اعلامي يونسكو در سال 2021 نقش تعيينكنندهاي دارند.
فكري به حال گراني نميكنيد؟
در اين برهه تاريك اقتصادي كشور، زماني براي فرصتسوزي باقي نمانده است. بدين معنا كه دولت رييسي بايد بسيار با درايت و تيزهوشي عمل كند، اولويتبنديهاي اقتصادي از ميان دهها اولويت و ضرورت ديگر در دولت سيزدهم بايد بدون خطا صورت پذيرد و نسخههاي نادرست براي اين اقتصاد بيمار تجويز نشود تا قطار اقتصاد بتواند دوباره به ريل حركت خود بازگردد زيرا كوچكترين حركت نابجا ميتواند وضع را وخيمتر از امروز كند! بايد منتظر ماند و ديد كه آيا تيم اقتصادي دولت سيزدهم ميتواند برنامههاي كارسازي را ارايه دهد يا خير؟